inbeslagname voertuig

Svo1703
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

inbeslagname voertuig

#1 , 08 sep 2016 18:29

Ik heb een vraagje ivm een inbeslagname van een voertuig :

Ik ga even een korte ( maar zo goed mogelijke) situatieschets maken:

Mijn partner is de afgelopen 3 maand 2 maal tegengehouden geweest ( met mijn auto) terwijl hij een rijverbod heeft lopen. Tweemaal ook op exact dezelfde locatie, met exact dezelfde agenten.
Hij heeft dus geen geldig rijbewijs..
Ikzelf had tot voor kort ook nog geen vast rijbewijs. Al voor hij de eerste maal is tegengehouden was ik reeds bezig met rijlessen te volgen.
Bij de eerste aanhouding hebben ze de wagen in beslag genomen, ik heb deze echter terug gekregen omdat een familielid ( met rijbewijs) met mij achter de auto is gegaan. Nu de tweede maal, is er dus exact hetzelfde gebeurd. Auto is opnieuw in beslag genomen, maar deze keer zei de politie enkele weken geleden dat de enige manier om mijn auto terug te krijgen een vast rijbewijs was. Dit heb ik dus intussen gehaald.
Vandaag ging ik langs, met mijn vast rijbewijs, op het politiekantoor maar ze zeiden me dat ik de wagen niet meer kan terugkrijgen.
Uiteindelijk zeiden ze me dat ikzelf een advocaat moet nemen ( of persoonlijk) de magistraat ( procureur des konings?) moet contacteren een situatieschets moet geven en op die manier mijn vraag moet richten in een poging mijn voertuig terug te krijgen.
Ik heb dit nu ook gedaan, het voertuig is ook correct verzekerd, gekeurd, taks in orde.. en ik heb deze brief ( in mijn best mogelijke frans, want de politiezone waar dit is voorgevallen ligt net over de taalgrens) doorgefaxed.

Nu mijn vraag, of beter gezegd vragen :

Hoe groot is de kans, gezien het de tweede maal is, dat ik mijn voertuig zou terugkrijgen? Ik heb nu eindelijk mijn vast rijbewijs gehaald dus vind het een behoorlijk lastige situatie dat ik nu nog steeds niet 'mobiel' ben.

Ik wil niet opdringerig overkomen tov de politierechtbank/procureur des konings maar zou het onbeleefd zijn als ik morgen al eens bel om te vragen of ze mijn brief goed ontvangen hebben en of ze er een idee van hebben hoeveel tijd erover zou gaan vooraleer ik een antwoord kan verwachten? ( of heeft iemand hier een idee van hoe lang dit zou duren?)

Ik zou binnen enkele weken zeker een wagen nodig hebben (ivm een nieuwe job), maar wat zijn mijn opties ivm nummerplaten. Hoe kan ik mijn nummerplaten terug krijgen ( met het oog op evt een nieuwe wagen aan te schaffen) ? Worden deze automatisch terug gestuurd naar Div en kan ik een andere auto aanschaffen en nieuwe nummerplaten krijgen dan?

Hopelijk is mijn post een beetje duidelijk, het was niet zo evident om dit allemaal in een overzichtelijk geheel te krijgen..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Svo1703
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2016 18:55

Misschien nog even ter toevoeging en verduidelijking: mijn partner had GEEN toestemming van mij om die wagen te gebruiken... ik wist ook niet dat hij was weggegaan met de auto (uiteraard wel heel het verhaal te horen gekregen als ik savonds thuis kwam... ). En ik heb ook concrete/definitieve afspraken gemaakt met hem dat dit onder geen enkele omstandigheden nog mag voorvallen.. dit maar om duidelijk te zeggen dat ik dit absoluut geen normale gang van zaken vind, en zeker niet iets waar ik achter stond of toestemming voor zou geven..

thomas_son
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2016 20:43

Ze gaan waarschijnlijk vragen om die wagen verbeurd te verklaren op de zitting.

Reclame

Svo1703
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2016 21:17

Oh :( . En zou ik in de tussentijd dan wel mijn nummerplaten al kunnen terug krijgen? En hoe pak ik dat juist aan?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 08 sep 2016 21:34

Hoe komt hij dan aan de sleutels - eigen set?
Nplt terug vermoedelijk niet zo direct behoord op dit ogenblik tot het voertuig - hebt u nog geen uitnodiging tot verhoor gekregen ?
Zorg best dat u een "eigen" advocaat hebt andere dan uw vriend.
U hebt ter zitting andere belangen te verdedigen.

Svo1703
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 sep 2016 21:45

Hoe komt hij dan aan de sleutels - eigen set?
Nplt terug vermoedelijk niet zo direct behoord op dit ogenblik tot het voertuig - hebt u nog geen uitnodiging tot verhoor gekregen ?
Zorg best dat u een "eigen" advocaat hebt andere dan uw vriend.
U hebt ter zitting andere belangen te verdedigen.
De sleutels hingen hier thuis gewoon ophun plaats. En ik reed op dat moment nog niet, tenzij met mijn papa (begeleider), dus de auto stond altijd netjes op onze oprit, klaar voor eens ik mijn rijbewijs haalde. Ik heb geen uitnodiging gekregen voor verhoor, wel een kopie van de politie daar waarin alles opgesomd staat wat er gebeurt is : waar hij is tegen gehouden, gegevens van de auto,.. er staat ook dat ik in de drie dagen na de gebeurtenis tussen bepaalde uren daar lans moest gaan. ( Voorval was op een dinsdag, woe,do, en vrij had ik daar moeten langsgaan) maar ik heb toen geen enkele uitnodiging daarvoor gekregen. Was het eerste wat ik ervan hoorde dat ik moest langsgaan toen ik deze papieren de maandag erna in de bus vond.. dus ik heb geen enkele verklaring hieromtrent afgelegd..
Nu, ik begrijp zeker dat een advocaat een groot voordeel kan bieden, maar ik ben ontzettend bang voor de kosten hiervan. Als ik een advocaat vraag mij hierin bij te staan, hoeveel zou ik ongeveer als bedrag voor me moeten houden dat dit mij aan het einde van de rit zou kosten? En zowiezo is er dan geen andere optie voor mij om nog voor eind oktober een andere eigen wagen te hebben? Ik vermoed dat ik niet tweemaal een nummerplaat op mijn naam kan hebben staan en dat ik dus genoodzaakt ben af te wachten tot deze dan uiteindelijk worden vrijgegeven?

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 08 sep 2016 21:50

U hebt een verzekering en mogelijk omdat ook een rechtsbijstandsverzekering ...kijk dit na.
Uw partner is in deze voor u best uw tegenpartij.
Op het 'uitlenen' van een auto aan iemand zonder RB of tijdens intrekking staan fikse straffen.

Gezien ik uiteraard de ganse context niet ken krijgt u ook maar een algemeen antwoord.

Svo1703
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 sep 2016 22:02

Met de verzekering had ik reeds contact opgenomen vandaag. Zij komen enkel tussen als er effectief een rechtszaak is, maar daarover heb ik nog niets van papieren of uitnodiging ontvangen, dus zij konden mij niet verder helpen. Mijn partner wil ( wat uiteraard normaal is) alles op zich nemen, aangezien ik er ook effectief niets mee te zien heb in die zin dat ik geen toestemming heb gegeven. De politie zei mij wel dat ik een aanklacht voor diefstal had moeten doen.. maar mijn partner aanklagen voor diefstal dat is iets wat op geen enkel moment in mij opgekomen is..

Als ik een advocaat onder de arm neem zal ik er waarschijnlijk ook niet op moeten rekenen dat dit voor midden oktober in orde kan komen? Of kan dit wel snel worden opgelost? Ik begin in oktober met een nieuwe job waar ik een auto voor nodig heb omwille van de bereikbaarheid. Bedankt voor al de antwoorden en info trouwens!

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 08 sep 2016 23:17

Vermoedelijk niet want als u geen akkoord van pdK krijgt zal u zo wie zo naar rechtbank moeten gaan.
Ofwel krijgt u daar gelijk en gaat parket niet in beroep ofwel geen gelijk dan moet u in beroep ofwel gaat parket in beroep.
Dus beroepsvonnis bij rechtbank eerste aanleg met weer alle mogelijkheden en tussenvonnissen.
Dat de sleutels te 'pakken' waren pleit niet in uw voordeel.

Partner als feitelijk samenwonend tot gehuwd ..... juridisch nogal wat verschil.
Vermoed vorm van samenwonen gezien antwoord politie inzake diefstal.

Svo1703
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 sep 2016 08:06

Klopt, we zijn feitelijk samenwonend. Over de sleutels kan ik inderdaad weinig inbrengen, na die eerste maal had ik er het volste vertrouwen in dat dit niet meer zou gebeuren. Helaas zijn sommige mensen hardleers en trekken zich weinig aan van het vertrouwen die andere in hen stellen..

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 10 sep 2016 23:27

U hebt dossiernummer ( PV nrs) .. binnen een week of twee eens bellen met de parketmagistraat ... bel desnoods enkele dagen op voorhand naar de griffie van politierechtbank om te vragen wie de behandelende magistraat is.

Tussen niet gehuwden kan diefstal perfect.
Edoch u hebt niets gedaan om het misbruik van uw voertuig tegen te gaan.

U kan altijd voorstellen dat u afstand van het voertuig doet .... maar in feite kan u ook stellen dat u met de feiten niets te maken hebt.
Het hangt er van af wat of wie de magistraat ((parket) en daarna de rechter wil geloven gezien het niet éénmaal maar tweemaal is gebeurd.

Voor uw vriend zal het een gepeperde rekening zijn - als men u er niet bij betrekt kan u de wagen terugvragen anders wordt u ook gedagvaard en bestaat er een kans dat de wagen verbeurd wordt verklaard en u ook een rijverbod kan oplopen.

Bespreek dit best met uw advocaat gezien wij het dossier hier uiteraard niet volledig kennen.

BrainTrain
Berichten: 496

#12 , 11 sep 2016 12:16

Moet TS zich in het Frans "verweren" of kan ze dat ook perfect in het Nederlands?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”