Voorlopig rijbewijs 32maanden rijden zonder begeleider

Stefaanhulp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorlopig rijbewijs 32maanden rijden zonder begeleider

#1 , 08 sep 2016 01:06

Hoi ik heb een vraag wegens een noodgeval is de enige mogelijk dat ik met de auto rijdt met 2 personen die +40 jaar oud zijn maar zijn niet mijn begeleiders! Wat zijn de boetes die ik kan krijgen en kan ik ook mijn rijbewijs kwijt geraken?
Ik wou liever niet in deze situatie komen maar ik heb geen andere mogelijkheid.

Mvg stefaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 sep 2016 07:51

Rijschool volgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 sep 2016 08:39

Of een taxi bestellen.

Straffen zijn best groot: http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /458-t4hs3

Reclame

Stefaanhulp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2016 08:42

Heb geen tijd en geld over voor rijles of 75 euro taxi heb al navraag gedaan ernaar dusja :/

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2016 09:58

Nog even de link van JPV verduidelijken: de boetes liggen tussen de 300 en €3.000 (opdeciemen reeds verrekend). De passagier/begeleider is echter ook mede-aansprakelijk dus deze kan een soortgelijke boete ontvangen. Overigens kan er voor sommige overtredingen met een voorlopig rijbewijs tevens een rijverbod worden uitgesproken, deze zal dan pas ingaan wanneer u uw definitief rijbewijs hebt...

Jasper.S
Berichten: 48

#6 , 08 sep 2016 10:00

Als u geen tijd en geld over hebt voor die rijles of die 75 euro, zal u zeker en vast geen tijd en geld over hebben voor de boetes en andere sancties die kunnen uitgesproken worden...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 sep 2016 10:02

Waarom doe je niet onmiddellijk je examen ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 sep 2016 12:17

Hoi ik heb een vraag wegens een noodgeval is de enige mogelijk dat ik met de auto rijdt met 2 personen die +40 jaar oud zijn maar zijn niet mijn begeleiders! Wat zijn de boetes die ik kan krijgen en kan ik ook mijn rijbewijs kwijt geraken?
Ik wou liever niet in deze situatie komen maar ik heb geen andere mogelijkheid.

Mvg stefaan
Een noodgeval? En 8 uur later zit u er nog steeds over te palaveren en heeft het zich nog steeds niet voor gedaan?

Een noodgeval is een ongewone/onvoorziene situatie waarbij dringend hulp vereist is. U bent duidelijk op voorhand op de hoogte en kan dus andere maatregelen nemen. Mocht u toch gepakt worden en voor de rechter komen, raad ik u aan om met geen woord over een noodgeval te reppen, anders krijgt u nog een veeg uit de pan van de bevoegde rechter.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 sep 2016 12:42

Die hier misschien heeft meegelezen. :shock:

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 10 sep 2016 12:07

“Art.3.§ 1. De kandidaat voor het rijbewijs van de categorie B die geslaagd is voor het theoretisch examen ontvangt een voorlopig rijbewijs B dat hem toelaat om te rijden met de bijstand van een begeleider die beantwoordt aan de voorwaarden voorzien in § 2...“(10 JULI 2006. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B).

Die kandidaat die rijdt zonder bijstand van een begeleider valt mijns inziens onder toepassing van “Art.30 § 1. met geldboete van 200 (euro) tot 2 000 (euro) , wordt gestraft hij die :1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs;...”,[16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer. (genoemd "de wegverkeerswet")].
Voornoemde bedragen worden met vijfenveertig decimes verhoogd (5 maart 1952 Wet betreffende de opdecimes).

Bij de invoering van de euro werden de boetebedragen in de strafwet ongewijzigd behouden (een frank boete werd een euro boete) terwijl het aantal opdecimes werd verlaagd naar 40 (x5).Het aantal opdecimes werd daarna nog verhoogd naar 45 (x5,5) in 2004 en naar 50 (x6) in 2012.

Zie ook K.B. 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”