Vluchtmisdrijf, jezelf aangeven

vmsdrf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vluchtmisdrijf, jezelf aangeven

#1 , 26 aug 2016 17:43

Overlaatst was ik aan het rijden, toen ik op een gegeven moment ergens moest inrijden om mijn tegenligger door te laten, ben ik lichtjes tegen een geparkeerde auto gereden met mijn zijkant van de voertuig.
Toen mijn tegenligger door ging, parkeerde ik mijn auto, stapte ik uit om te kijken wat de schaden is, en als er eventuele schade is ging ik een briefje achterlaten met mijn contact informatie of dergelijke. Denkend dat het over een kleinigheid ging, stapte ik uit en zag ik dat de bumper er af lag van de andere voertuig, uit paniek, van wat mijn ouders gingen zeggen, hoeveel het zou kosten (ben zelf nog een student die alles zelf probeert te financieren), stapte ik weer in mijn auto en ben ik doorgereden.
Toen ik thuis was gekomen, realiseerde ik wat ik had gedaan, en heb ik een vriend gevraagd achter raad wat ik moest doen, ofdat ik misschien moest terug keren. Hij had me dit afgeraden.

Volgende ochtend stonden er 2 agenten voor mijn deur, die hadden gezegd dat er 2 getuigen waren, na een gesprek met mijn vader (die zelf van niks weet) & een controle aan de auto (waar zelf geen direct zichtbare schade aan is), zijn ze weer vertrokken.

Nu voel ik me nog steeds slecht voor de vluchtmisdrijf dat ik heb gepleegd, weet zelf niet wat te doen. Toen ik aan het opzoeken was wat de consequenties hiervan zijn, heb ik gezien dat je hiervoor een gevangenisstraf kunt oplopen tussen de 15 dagen en 6 maand, en geldboetes kunnen variëren tot 1.100 tot 11.000 euro.

En dit schrikt mij zeer sterk af, zeker het zeker de gevangenisstraf.
Ik weet het beste wat ik kan doen is mij zelf nog steeds aangeven, mijn vraag is eigenlijk wat zijn de consequenties als ik mij nu nog ga aangeven?

Ben bereid om voor alle kosten op te draaien en eventuele werkstraf of dergelijke.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 aug 2016 19:18

Eerlijk is eerlijk natuurlijk... Hoe lang hebt u uw rijbewijs al? Wanneer u nog beginnend bestuurder bent, dan moet de rechter het verval tot recht van sturen uitspreken gekoppeld aan het opnieuw afleggen van uw theoretisch en/of praktisch examen.
Voorts bedraagt de geldboete ruisen de €1.200 en €12.000 (de opdeciemen bedragen inmiddels x6) en een celstraf van 15dagen tot 6maanden. De rechter is echter niet verplicht om de celstraf uit te spreken (doet hij ook meestal niet), alsook kan de rechter bij het boetebedrag een deel voorwaardelijk uitspreken.

Indien er 2 onafhankelijke getuigen zijn lijkt het me sterk dat de politie u niet zal weerhouden als zijnde het aanrijdend voertuig. Indien u uzelf gaat aangeven kan de rechter misschien iets milder zijn bij de uitspraak.

vmsdrf
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2016 20:11

Momenteel heb ik mijn rijbewijs al een anderhalf jaar ongeveer.
En dit komt dan waarschijnlijk ook op mijn strafblad te staan..?

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2016 23:01

U valt dan nog onder de wet beginnend bestuurder. Bij veroordeling komt dit inderdaad op uw uittreksel uit het strafregister.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 aug 2016 23:06

Kans is zeer groot dat hier effectief nog een staartje aan komt.
Niet flink om door te rijden ( gekende fight fly of freece) reactie.
Best is naar mijn bescheiden mening toch naar politie te gaan en verklaring afleggen.
Volgende stap zou waarschijnlijk zijn confrontatie voertuigen en verdachten met getuigen en dan valt u zo wie zo door de mand.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 27 aug 2016 09:28

Dat gaat toch uitkomen, en dan is het beter dat ze het van u horen dan dat ze het zelf moeten ondervinden... Eén van de zaken waar een rechter rekening mee houdt in zijn oordeel, is spijt en schuldinzicht. Als u zichzelf aangeeft, is dat alvast een begin.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”