trajectcontrole (tonnagebeperking uitz.pl.vervoer)

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

trajectcontrole (tonnagebeperking uitz.pl.vervoer)

#1 , 25 aug 2016 07:43

Het is misschien ver gezocht maar aangezien de "toezichter" het niet doet zou het mogelijk zijn een soort van trajectcontrole in te voeren , bijvoorbeeld een camera begin en camera op het einde van de tonnagebeperking en zo te bepalen wie dan eigenlijk "onregelmatig" gebruik maakt van de toepassing plaatselijk verkeer. het systeem zou trouwens ook kunnen dienen voor het meten van de snelheid. Er is waarschijnlijk geen wetgeving hieromtrent maar kan die eventueel voorzien worden in de gasboetes v d gemeente ?? Deze tonnagebeperking is bij ons voorzien in het mobiliteitsplan (dat trouwens nog steeds niet is goedgekeurd) dit om de overlast van zwaar verkeer en leefbaarheid te verbeteren. Overlast en leefbaarheid maken toch deel uit van o.a. bepaalde gas-boete ? Eén voorbeeld : gisterenavond om 18h15 reed er weeral een oplegger/ tankwagen geladen met benzine/diesel gewoon door de straat, in onze straat is er ook een betoncentrale met mixers. Kunt U zich voorstellen wat er zou gebeuren moesten deze wagens tijdens het kruisen en er, bij voorbeeld, een stuk van de betonmixer loskomt tegen de tankwagen !! in de bebouwde kom !!
alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 aug 2016 08:10

als er geen tonnagebeperking voorzien is in een goedgekeurd mobiliteitsplan (uw systeem), kan u het principe van overladen wagen niet gebruiken.

Verder bent u best duidelijk wat u met "toezichter" bedoelt en wie die trajectcontrole zou moeten invoeren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 aug 2016 08:24

Ik denk niet dat een traject controle dient om plaatselijk verkeer uit uw straat te weren. Daarvoor is de installatie te duur.
Vraag aan uw gemeente da ze daar een verbodsbord plaatsen. Is stukken goedkoper.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 25 aug 2016 14:26

En dan kunnen de vrachtwagenbestuurders lekker het bord negeren en er toch doorrijden...helpt niks geloof me.
Politiecontrole op dergelijke overtredingen: 0,00
Stad antwoord wanneer er klachten komen van de omwonenden (ongeveer al 30 jaar lang): ja maar we hebben toch tonnagebeperking-verkeersbord gezet en doet er verder niks aan....

WP002
Berichten: 1479

#5 , 25 aug 2016 14:38

Ik denk niet dat iemand u gaat sanctioneren als u een factuur *niet* in rekening brengt...

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 25 aug 2016 20:45

reactie aan JPV : in het nieuw mobiliteitsplan is voorzien dat er "om de leefbaarheid ,veiligheid enz, " te garanderen er voorzien is om het type van onze straat te veranderen en tevens "om het zwaar verkeer uit de kernen te weren" dat er een tonnageverbod zou komen , dit mobiliteitsplan is nog steeds niet goedgekeurd (zijn er al mee bezig van de vorige gemeenteraadsverkiezingen) intussen heb ik begin 2015 een open brief gericht aan Schepencollege om dit direct in te voeren (met medewerking v d straat, van de krant) Op 15.4.2015 heeft de gemeente dan tonnageborden laten plaatsen. Volgens het nieuw mobiliteitsplan moet het toezicht uitgeoefend worden door de politie. Ik veronderstel dat dit nu niet anders is maar ... er is gewoon geen toezicht en het mooiste is dat er in de verkeerscommissie , dat het mobiliteitsplan bespreekt , er een politieofficier aanwezig van onze politiezone Kouter , mag hij/ durft hij niet te zeggen dat er toch geen toezicht komt ?? in de politiezone Het Houtsche Zedelgem hebben ze een traject controle (of zijn ze bezig) op de snelheid ingevoerd , waarom zou dit bij ons niet kunnen op snelheid en op zwaar vervoer. bedankt voor de reactie.

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 25 aug 2016 21:17

reactie aan : Mava105 - zoals reeds gezegd zou deze traject controle niet alleen dienen voor zwaar vervoer maar ook voor snelheid , kwestie van prijs ; hoeveel kosten al de flitspalen die niet werken ? De tonnageborden staan er maar niemand trekt er zich iets van aan en weet U waarom ..... gewoon weg omdat ze weten dat er nooit geen controle is. Ik vraag geen dagelijks toezicht maar nu en dan onaangekondigd , vanaf 4 - 5 uur 's morgens rijden ze ; ik zou zeggen "vlammen" ze door de straat, en als de politie geen middelen heeft of geen personeel of zelf geen goesting heeft dan moet de burger er iets op vinden. Erg toch !!

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 25 aug 2016 21:32

reactie aan Tira00 : helemaal met U eens , wij zijn trouwens al eens met elkaar in contact geweest voor dit probleem dat bij U in de straat ook bekend is. Intussen is er ook nog iets bijgekomen : in de zijstraat van de onze in een school , en nu heeft de gemeente met toeters en bellen er een "fietsstraat" van gemaakt. Alle inwoners van de gemeente zijn ingelicht dat er nu fietsstraten zijn en dat moogt ge doen en dat niet , ik spaar de details ; maar als de kinderen dan in onze straat op het fietspad komen waar ze kans maken om aangereden te worden door zwaar vervoer die bewust het fietspad gebruikt , of als er straks iemand onder een vrachtwagen terecht komt ( dode hoek ongeval) daar zwijgen ze over als vermoord. Voor allen : zie maar even op : Zuidstraat-Ichtegem/ Facebook , in ieder geval bedankt voor de reactie.

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 25 aug 2016 21:34

reactie aan WP002 : was U reactie voor mijn bericht ??

WP002
Berichten: 1479

#10 , 26 aug 2016 16:18

reactie aan WP002 : was U reactie voor mijn bericht ??
Oeps, ik heb me van topic vergist... sorry, dat heb je met zo'n tablet met een beperkte navigatiemogelijkheid,

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 27 aug 2016 07:58

Bedankt aan allen voor de reacties. Nog even vermelden : heb net gelezen dat de traject controle snelheid op 1-9-2016 van start gaat in Aartrijke (Noordstraat) - en dat is ook een gemeenteweg.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 aug 2016 18:12

Boens, in theorie kan alles. Maar in aartrijke gaat het over een straat van 2 kilometer lang, grotendeels buiten bebouwde kom. Om enige zekerheid te hebben qua vaststellingen, lijkt het me dat je toch minstens 1 km zal nodig hebben om een trajectcontrole te kunnen uitvoeren. Anders zal je waarschijnlijk wel problemen hebben met de notie "gemiddelde" snelheid.

Daarnaast is de kostprijs van zo'n systeem écht niet te onderschatten en zie ik niet in hoe je op basis van een foto zal kunnen vaststellen hoe zwaar een wagen is.

Boens
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 30 aug 2016 09:09

Aan JPV : Bedankt voor de reactie , In Aartrijke is het inderdaad een straat van 2 km buiten de bebouwde kom ; wat betreft de vrachtwagens hoop ik dat ze in Aartrijke ook zullen rekening houden met de vrachtwagens die maar 60 Km/h mogen rijden en met de nummerplaat weten ze toch direct hoe zwaar ze zijn. Veel vrachtwagens gebruiken deze baan komende vanuit richting Zeebrugge (naar Aartrijke-Koekelare-Ichtegem- zelfs richting Diksmuide) In Zedelgem (Aartrijke) hebben ze waarschijnlijk meer geld dan in Ichtegem want ze hebben daar de New Holland fabriek maar ze hebben in de eerste plaats een Burgemeester (es) die weet wat ze wil en een andere politiezone . De kostprijs zal wel niet te onderschatten zijn maar wat kost een mensenleven , trouwens als de politie geen middelen/personeel enz.. dan laten we alles zo en denken dat er met een nieuwe rijopleiding alles beter zal gaan, ik denk dat we dringend terug naar de basis moeten gaan en met keiharde regels ; dat ze maar al eens beginnen met "hun speelgoed" af te pakken maar zelfs dat zal waarschijnlijk ook niet voldoende zijn , gelijk alles in dit land heeft de politiek het veel te ver laten komen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 30 aug 2016 09:21

Nog nooit geweten dat je aan de hand van een nummerplaat kan zien hoe zwaar een vrachtwagen geladen is. Hooguit de lege massa en die kan soms nog ok zijn. Afhankelijk van de exacte tonnagebeperking (meestal is plaatselijk verkeer wél toegelaten) zal je daar dus vaak niks mee kunnen doen. Dat er geen plaatselijk verkeer is, kan je namelijk ook niet zien.

Dat een vrachtwagen vanuit Zeebrugge voor niet-lokaal verkeer de Noordstraat in Aartrijke zou gebruiken om naar Diksmuide te rijden, lijkt me ook maar vreemd. En zeker dat men daar snelheidscontroles zou voor toepassen. Het zal eerder voor controles op auto's zijn.

Een politieke discussie is hier trouwens niet aan de orde.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”