Rijden met brommer zonder helm en verzekering ... wat zijn gevolgen ??

green.peace.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Rijden met brommer zonder helm en verzekering ... wat zijn gevolgen ??

#1 , 24 aug 2016 20:44

Beste Mensen,

Ik heb een vraag ...

Mijne vriend is 25 jaar oud. Hij was gestopt door politie toen hij was on scooter gereiden Klasse B (50cc) met voorlopig rijbewijs B .... reden was om hem te stopen was dat hij geen helm draagt en ook zonder verzekering....

Politie man zegt dat alle papieren krijg hij terug via post, en binnen 15 moet hij in politie kantoor verschijnen met geldige verzekering...

Wat zijn nu de gevolgen van ? hoeveel zal boete zijn ervoor ??

Hij was gesleept met diensten - hoeveel zal dat bedragen ??

Vriendelijke Bedankt voor elke antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
green.peace.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2016 13:58

echt iemand om te beantwoorden....

moet ik mss naar politie bureau bellen... ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 aug 2016 14:09

Je hebt 17 uur geleden je vraag gesteld. Gisterenavond dus, er zat een nacht tussen.

Even geduld hebben en wachten tot iemand kan antwoorden, kan écht geen kwaad. Kan u niet wachten, dan gaat u best naar andere diensten.

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2016 15:55

Men mag geen bromfiets klasse B besturen met een voorlopig rijbewijs cat B. Boetetarief ligt tussen de €1.200 en €12.000!
Rijden zonder verzekering, boetetarief tussen de €600 en €6.000! Om uw bromfiets terug te krijgen dien je inderdaad te beschikken over een geldig verzekeringsbewijs, u kan de brommer echter ook verbeurd laten verklaren.
Rijden zonder helm, boetetarief €55.
Slepen van een voertuig is afhankelijk van de zone. Sommige politiezones nemen deze mee met een dienstvoertuig (=gratis!), anderen laten een takeldienst komen. Met een takeldienst ben je afhankelijk van het tarief van de firma.

green.peace.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2016 21:56

Vriendelijk Bedankt JPV Maxime03 !!!

ja dat is wel dringend en als is zie 40 tal bezoekers dan ik twijfel over dat iemand weet wat antwoord is ... en als iemand heb geen antwoord

dan ook ik gaan naar andere bronnen van informatie... zo simpel is...

volgende keer zal ik meer opwachten... geen probleem......

en als dat dringend is zal ik ook opschrijven....

Vriendelijk Bedankt !

is hier in deze forum een plaats waar kan ik donatie doen voor dieze forum onderhouden ?? (krijg ik hier info of moet ik andere topic opschrijven ?? )

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 25 aug 2016 22:07

Vermoedelijk zal politie voertuig ook op snelheid laten testen.
Hopelijk zijn alle onderdelen van de bromfiets origineel.
Politie is in nogal wat zones verplicht om met takelbedrijf te werken - omzendbrief parketten.
Takelkosten zijn ook te betamen - best is deze te betalen indien u een rekening krijgt.
OOk rekening houden dat de feiten wel voor een politierechter komen maar in feite correctionele straffen zijn meer dan € 25 en 7 dagen gevangenis.
Dus ook nog gerechtskosten en slachtofferfonds - die kosten zijn zo van buiten € 50 min en € 150.


En inderdaad van tijd tot tijd zijn we off-line en nier iedereen is met verkeerszaken bezig. Tenslotte zijn we hier allemaal vrijwilligers die antwoorden.
Inbreuken zijn zoals hierboven vermeld staan.
Mogelijkheid bestaat dat er een rijverbod volgt en ook dat bromfiets verbeurd wordt verklaart, zeker als er totaal geen verzekering was. Indien er voorgaande feiten zijn ( herhaling zullen de straffen hoger liggen)
Politie zal trouwens niet antwoorden op uw specifieke vraag want zij zijn niet bevoegd zich in de plaats van de rechtbank te stellen.

Hopelijk heeft uw vriend een rechtsbijstandverzekering

http://www.wegcode.be/wetteksten

green.peace.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2016 00:17

Merci !!!

green.peace.
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2016 03:01

Nu weet ik wat je bedoelt ..... ja ideere is vrijwilliger maar mijne intenties waren om iets te geven voor onderhoud van deze pagina kosten van server internet connectie enzo .... die moet natuurlijk geld kosten....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”