Regelgeving traag vervoer

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

Regelgeving traag vervoer

#1 , 18 aug 2016 22:14

Beste forumleden

Zoals in een vorig topic ben ik dus van plan een woonunit/woonwagen te maken voor de in de tuin, met hoofdzaak bedoelt als mijn eigen werkplaats. Gezien ik als student nog thuis woon en mijn vader een verzamelwoede heeft, is er geen plaats in het tuinhuis en er is ook geen vrijstelling meer mogelijk voor bijgebouwen. Nu kwam ik voorbij een veld in de buurt waar een boer zijn aanhangwagen te koop aanbied voor 500€. Qua afmetingen komt hij vrij goed uit voor mij, enkel is de breedte van 2m iets te smal maar dat hoeft geen frame te zijn. Ik ben bij hem gaan informeren en blijkbaar gaat het over een zelfgemaakte aanhangwagen die gemaakt is voor traag vervoer. Hij zei dat ik hem gerust kon ombouwen naar woonwagen aangezien aanhangwagens voor traag vervoer onder de 8T volgens hem geen keuring nodig hebben en ook geen periodieke keuring moeten ondergaan. Dat zou ook de reden zijn waarom zoveel woonwagenbewoners hun woonwagen voorttrekken met tractoren.
Ik betwijfel echter de uitspraak over keuring en hem zomaar mogen ombouwen. Ik weet dat aanhangwagens vanaf mtm 750 jaarlijks naar de keuring moeten. Maar dat is natuurlijk wat ik weet naar particulier gebruik toe, de uitzonderingen erop ken ik niet. Echter zou het wel interessant zijn moest ik de aanhangwagen kunnen ombouwen naar woonwagen en die toch over straat kan laten trekken door een tractor (een vriend van mij heeft rijbewijs G en zijn vader bezit meerdere tractoren) zonder speciale transporten of dergelijke.
Ik vond op deze link informatie die het lijkt te bevestigen dat er een uitzonderingsmaatregel is voor traag vervoer: http://www.lokalepolitie.be/sites/5381/ ... erkeer.pdf
Echter is het niet zo duidelijk voor mij tot waar die gaat die uitzonderingsmaatregel. Ik heb intussen al 2 aanhangwagenbedrijven gecontacteerd die ook traag vervoer doen, maar beide hebben nog niets laten weten. Ik vind voornamelijk informatie waarbij het zou kloppen dat in Nederland men zelf een aanhanwagen voor traag verkeer mag maken zolang die niet sneller dan 25 km/u gaat. Heeft iemand heet meer informatie of ervaring met? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#2 , 19 aug 2016 22:39

Ik heb nog wat verder zitten zoeken en kwam hier op uit: http://verkeerweb.be/tcontr/art23terquaterquinq.html
Daar staat bij punt 7 dat 'alle andere voertuigen met uitzondering van die voor traag vervoer gekeurd moeten worden voor de eerste in verkeersstelling of nieuwe inverkeersstelling'. Dit lijkt me te bevestigen dat aanhangwagens voor traag verkeer niet gekeurd moeten worden. Maar aangezien de wet er vaak in slaagt meerdere interpretaties te kunnen hebben zou ik willen vragen of iemand kan bevestigen of dit klopt?

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#3 , 25 aug 2016 11:34

Niemand die mij iets zou kunnen verduidelijk over de wetgevingen over traag vervoer? Ik heb een week geleden naar goca gestuurd maar deze hebben mij ook nog niet weten te antwoorden. Heb naar meerdere Belgische bedrijven gestuurd die aanhangwagens maken en oa voor traag vervoer, van hen ook geen reactie. Tot nu toe enkel reactie van 2 Nederlandse bedrijven die leveren in België. De ene raad mij aan een stevige aanhangwagen te kopen en het er als lading op te zetten, maar kon me niets zeggen over de keuring in België. De andere zei dat mijn vraag zo specifiek is dat ik beter een casco bij hen koop en gewoon de binneninrichting zelf doe maar konden niet zeggen over of er een uitzondering voor keuring is in dat specifieke geval. Heb dit weekend ook gestuurd naar een keuringsbureau uit West-Vlaanderen, echter ook nog geen antwoord van gekregen. Iemand die nog advies heeft? Waar te informeren bv?

Reclame

Tybo
Berichten: 145

#4 , 25 aug 2016 22:12

Mss es de site van de Fod Mob en Vervoer raadplegen / consulteren ?

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer

BrechtS
Topic Starter
Berichten: 463

#5 , 31 aug 2016 21:30

Ik ga een update plaatsen: aangezien er bij FOD mobiliteit en vervoer niet echt informatie te vinden was ivm mijn vraag heb ik hen een mail gestuurd. Die hebben geantwoord en mij doorverwezen naar de Vlaamse dienst homologatie voertuigen. Die heb ik dan gestuurd en vandaag kreeg ik antwoord van hen. Ik kreeg enkel kort de info dat een voertuig dat niet op straat moet komen niet gehomologeerd dient te worden. Maar als die op het straat dient te komen dan moet die wel gehomologeerd te worden waarbij de volgende verordeningen gelden:
Snel vervoer: richtlijn 2007/46
Traag vervoer: verordening 167/2013
Van die laatste vond ik dit:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 32013R0167

ccgarnaal
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2017 17:08

Brecht,

Heb je hier uiteindelijk een oplossing voor gevonden?
Ik zou graag een trailer kopen/ombouwen om mijn boot (4.5ton) 4km te vervoeren van de haven naar huis en terug.
Voor winterstalling. Hiervoor kan ik zonder probleem een tractor en chauffeur lenen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”