2 maal geflitst binnen 10 minuten op E411 te Namen

Karelbier
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

2 maal geflitst binnen 10 minuten op E411 te Namen

#1 , 18 aug 2016 13:21

Op 16/07 werd ik om 14u12 geflitst op de A4/E411 in La Bruyére richting Brussel (KM 47.8).
Om 14u22 gebeurde dit nogmaals ter hoogte van Chaumont Gistoux (KM 27.7).
Er werden mij twee minnelijke schikkingen opgestuurd: 95€ voor de eerste, 170€ voor de tweede overtreding.
Tussen de 2 overtredingen zit juist 10 minuten en 20.1 km, wat neerkomt op gemiddeld 120km/h.
Zou dit, gezien de korte tijdspanne en afstand, als één overtreding kunnen beschouwd worden, rekening houdend met de matige gemiddelde snelheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 aug 2016 13:27

Ik begrijp niet op welke grond je uw onschuld gaat bewijzen.
2 potten breken is 2 potten betalen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2016 14:09

Voor welke snelheden heeft u een boete gekregen? Ik vrees dat het argument "lage gemiddelde snelheid" niet gaat pakken als men u bijvoorbeeld tegen 180 en 200 heeft geflitst.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 aug 2016 14:46

tweede overtreding zal rond de 162 km zijn (152 na correctie), eerste zal 141 zijn (133 na correctie).

De gemiddelde snelheid zal tussen de 109,8 en 133,75 zijn. afhankelijk op welke seconde er geflitst werd. Dit wil dus zeggen dat u op het moment van de tweede overtreding zeker zo'n 20 km/u vlugger zal gereden hebben dan uw gemiddelde, dat ook al ruim boven de maximumsnelheid zat. De kans dat u dus niet wist dat u nog wat rapper gaat is nogal klein.

20km is ook geen korte afstand, 133 km/u gemiddeld over 20 km lang is ook geen licht feit.

Karelbier
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2016 15:05

De gecorrigeerde snelheden waren 139 & 154.
Is het dan niet zo dat men voor dezelfde overtreding maar één keer bestraft kan worden?
Gezien de beperkte tijd tussen de twee vaststellingen zou dit toch kunnen gezien worden als één periode van onoplettendheid.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2016 15:08

Ik denk dat geen enkele rechter zelfs de aparte overtredingen zouden catalogeren als een "moment van onoplettendheid".

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 18 aug 2016 15:11

Gezien de beperkte tijd tussen de twee vaststellingen zou dit toch kunnen gezien worden als één periode van onoplettendheid.

Ik ben al mijn hele leven verstrooid.
Dus ik moet geen boetes betalen.....
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 18 aug 2016 15:13

Dus 20 km onafgebroken onoplettendheid op de baan? Ben zeer benieuwd wat de rechter daar op te zeggen heeft..

Karelbier
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 aug 2016 15:31

Ja LeenW, zo zwart-wit is het allemaal. Zou je misschien zelf even rechtertje willen spelen?
Alvast hartelijk dank voor jouw nuttige bijdrage.

Schuppenzot
Berichten: 99

#10 , 18 aug 2016 15:44

Ja LeenW, zo zwart-wit is het allemaal. Zou je misschien zelf even rechtertje willen spelen?
Alvast hartelijk dank voor jouw nuttige bijdrage.
Je wil dingen lezen die niet geschreven gaan worden.

Ikzelf ben nog nooit door onoplettendheid van 120km/u naar 160km/u versneld. Bovendien is in tegenstelling gemiddeld 120km/u zoals in uw openingspost geen gematigde snelheid, maar een maximum snelheid. Dat u dat traag vindt doet niet ter zake. De wetgever vond dit een maximum.

Maar voel u vrij om de boetes te betwisten. Graag ook het relaas hier posten dan.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 18 aug 2016 15:45

Ja LeenW, zo zwart-wit is het allemaal. Zou je misschien zelf even rechtertje willen spelen?
Alvast hartelijk dank voor jouw nuttige bijdrage.
Als u het vraagt.. Voor mij zou zo'n belachelijke uitleg meteen richting maximumstraf gaan. Ofwel hebt u niets schuldsbesef van uw overtredingen, ofwel bent u echt een gevaar op de baan dat 20km afgeleid achter het stuur zit.

Maar goed, ik denk dat iedereen het er over eens is dat het 2 overtredingen zijn, ik raad u dan ook aan om de minnelijke schikkingen gewoon te betalen zodat u het niet voor de rechter gaat moeten uitleggen.

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 18 aug 2016 15:46

Het is niet nodig LeenW te schofferen omwille van die zeer terechte opmerking, enkel omdat uw (poging tot) argument vakkundig van tafel geveegd wordt. Er is geen enkele sprake van 1 overtreding, dit zijn er overduidelijk 2, met 10 minuten tussen.

Misschien ineens bij je vraag vermelden welk antwoord je verkiest / verwacht ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Karelbier
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 aug 2016 15:54

Wat zijn we toch gretig met z'n allen.
Misschien kunnen jullie samen nog wat verder kletsen over wiens aureooltje het grootst is.
Adios

polk
Berichten: 437

#14 , 18 aug 2016 16:02

Karelbier heeft een punt dat er natuurlijk wel ergens een grens moet zijn. Afzonderlijke boetes voor onaangepaste snelheid ter hoogte van huisnummer 33, 35, 37 en 39 zal je waarschijnlijk met succes kunnen betwisten. 20km lijkt me echter al heel hard overhellen naar de andere kant van het spectrum...

Wat moet de minimale afstand zijn tussen twee afzonderlijke vaststellingen van overdreven snelheid om van twee overtredingen te kunnen spreken? In de bebouwde kom: 50m-500m? Op de snelweg: 500m-5km? Ik vraag me af waar de meeste rechters de lijn trekken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 18 aug 2016 16:16

Wat zijn we toch gretig met z'n allen.
Misschien kunnen jullie samen nog wat verder kletsen over wiens aureooltje het grootst is.
Adios
U komt naar hier voor een antwoord op uw vraag of uw argumentatie gevolgd kan worden. U krijgt dit antwoord van iemand die dit zonder enig winstbejag doet, maar blijkbaar niet een antwoord die u verwacht.

Is het daarom nodig om onbeleefd te doen? Nee.

-----

los van deze vraag: de auto van m'n pa is eens 3 keer in een tweetal uur op dezelfde plaats aan ongeveer 90km/u geflitst waar je maar 70 mocht. Toen is eenheid van opzet gepleit én aanvaard.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”