2 maal geflitst binnen 10 minuten op E411 te Namen

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: 2 maal geflitst binnen 10 minuten op E411 te Namen

#16 , 18 aug 2016 16:30

Karelbier heeft een punt dat er natuurlijk wel ergens een grens moet zijn. Afzonderlijke boetes voor onaangepaste snelheid ter hoogte van huisnummer 33, 35, 37 en 39 zal je waarschijnlijk met succes kunnen betwisten. 20km lijkt me echter al heel hard overhellen naar de andere kant van het spectrum...

Wat moet de minimale afstand zijn tussen twee afzonderlijke vaststellingen van overdreven snelheid om van twee overtredingen te kunnen spreken? In de bebouwde kom: 50m-500m? Op de snelweg: 500m-5km? Ik vraag me af waar de meeste rechters de lijn trekken.
in de praktijk zal er meestal geen probleem zijn. Toevallig is de OP nu net door 2 politieafdelingen (1tje per provincie) gereden en toevallig hebben die op dezelfde autostrade geflitst. Zoveel plaatsen zijn er niet waar dat kan gebeuren en zeker niet waar ze zo dicht bij elkaar zijn.

Zeker ook omdat het aantal mobiele flitstoestellen per zone beperkt is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#17 , 18 aug 2016 16:50

Zijn dus twee verschillende parketten.
Aan u de keuze de minnelijke schikking is al een aanbod van parketten aanvaarden.
of
Niet betalen en eenheid van opzet vragen maar dan worden beide zaken voor één politierechtbank behandeld kan perfect ... dan best een advocaat onder de arm nemen (kost ook geld) en dan het vonnis van de rechtbank afwachten. Hou er wel rekening mee dat u dan bij de eerste dagvaarding zal moeten opwerpen dat er nog een tweede dagvaarding is of zal komen en u dus nogmaals naar de rechtbank zal mogen gaan.
Vrijspraak zal er wel niet inzitten. Dus zal het wel een veroordeling worden en deze komt op uw strafblad.
Ik heb een donkerblauw vermoeden dat het eindresultaat iets hoger zal zijn en daar moeten we de gerechtskosten en bijdrage slachtofferfonds nog bijtellen. Ik dacht nu resp € 50 en 150.
Met een vermoedelijk rijverbod daar nog bij.
Hou ons op de hoogte want ook voor het forum kan uw vonnis of na beroep die beslissing zeer leerzaam zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 18 aug 2016 17:47

Wat moet het tijdsverloop tussen twee moorden zijn opdat het werkelijk twee moorden zouden zijn en niet één?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#19 , 18 aug 2016 18:18

Blijven twee feiten maar er kan opslorping zijn.

P-Stone
Berichten: 280

#20 , 19 aug 2016 19:11

Omdat vastgesteld werd dat hardrijders harder gaan rijden na het passeren van een flitswagen, ze weten immers dat er voorlopig toch geen controle meer is, is de politie een tijd geleden begonnen met 2 of 3 flitswagens op te stellen op een traject van enkele kilometers. Dat is toen uitgebreid in de pers besproken. Mogelijks is het dus niet toevallig dat TS 2 x geflitst werd met een tussenafstand van 20 km.

Rapture
Berichten: 124

#21 , 22 aug 2016 10:48

De gecorrigeerde snelheden waren 139 & 154.
Is het dan niet zo dat men voor dezelfde overtreding maar één keer bestraft kan worden?
Gezien de beperkte tijd tussen de twee vaststellingen zou dit toch kunnen gezien worden als één periode van onoplettendheid.
Als je kan aantonen dat ge die 20km aan één stuk over de snelheidslimiet hebt gereden en de omstandigheden/verkeersregels zijn hetzelfde, dan is er sprake van maar 1 overtreding ja. Maar dan praat ge uw eigen aan de galg. Een minnelijke schikking is namelijk geen recht, niks houdt de procureur tegen om u gewoon rechtstreeks te dagvaarden.

Heb paar jaar geleden iets gelijkaardigs aan de hand gehad doch waren er verschillen.
Ik werd 2-maal geflitst op de Leuvense Ring, alleen was het tijdstip tussen de 2 vaststellingen identiek en stonden de 2 flitspalen maar op iets meer dan 100m van elkaar.
Wat heb ik gedaan: Heb de hoogste van de 2 boetes betaald en een schrijven gericht aan de procureur (dus rechtstreeks naar het parket en niet naar de politie) met mijn uiteenzetting. Feiten dateren van eind 2011 en sindsdien heb ik er niks meer van vernomen. Ge kunt altijd eens proberen. In theorie kan je gelijk hebben. Als ik 160km/u rij aan één stuk over een afstand van bijv. 20km dan is er maar één inbreuk (tenzij de verkeerssituatie onderweg wijzigt). Aantal vaststellingen=/=aantal inbreuken. Maar praktisch komt het erop neer dat ge ineens bekent dat ge 20km aan één stuk door de snelheidslimiet hebt overtreden. Zal enorm afhangen van de procureur maar gezien de situatie vrees ik er wat voor.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”