Wispelturige autokeuring

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

Wispelturige autokeuring

#1 , 17 aug 2016 08:49

Goedemorgen,

Na 2x een rode kaart te hebben gekregen, verleden jaar en gisteren, moet ik dit kwijt. In beide gevallen is de auto de jaren voordien wel goedgekeurd.
Ik leg uit:

Verleden jaar voldeed de laad index van de banden niet, hoewel de 2 keuringen ervoor dit nooit was opgevallen. Ook niet tijdens de keuring nieuwe eigenaar lichte vracht waar heel de handel grondig wordt bekeken. Achteraan lagen 99T en het moest 103T zijn. Zal wettelijk wel zo zijn maar hadden ze het gezien bij de eerste keuring waren de kosten voor herkeuring en 2 nieuwe banden voor de verkoper geweest. De wagen was 1jaar oud.
Ok, zure appel maar wat is gebeurd is gebeurd.

Tot ik gisteren mijn auto opnieuw afgekeurd zag wegens een ontbrekend identificatieplaatje en een te brede doorschijnende zonneband bovenaan de voorruit.
Identificatie plaatje bleek onmogelijk te vinden zijn door de inspecteur(!) dus keuren ze hem af :shock: Mijn vrouw was ermee geweest, zij wist het niet en kon mij niet bereiken. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een inspecteur van de autokeuring de identificatieplaat (blinkende metalen plaat in motorruimte) niet kan vinden. een Scudo is niet bepaald een exoot, er rijden honderden Scudo's rond en de ombouw is via FIAT gegaan dus redelijk volgens het boekje. Ok, zure appel, klant moet weten waar het staat dus ongelijk.

Maar nu.
Afgekeurd wegens een te brede zonneband.
Deze zonneband is geplaatst door een firma tijdens de ombouw van 8personen Fiat Scudo Panorama Executive naar lichte vracht 5pl toen ze ook de achterruiten donker hebben gemaakt.
De auto is dus 2 keer aan een grondige keuring (eerste keuring lichte vracht en nieuwe eigenaar) onderworpen geweest en dan nog 2 normale keuringen. (Auto is net 4 jaar) en NU keuren ze hem af?
Dan heb ik het nog niet over het absurde van heel het verhaal, je kan er gewoon doorkijken en het is veiliger dan je zonneklep naar beneden te doen want daar zie je niets door. Regels zijn regels maar dit is absurd.
De stationschef heb ik ondertussen gesproken, niets aan te doen, "regels zijn regels". "Vier keer gekeurd en niet gezien? Onze excuses".
Je moet niet vragen hoe gevaarlijk of tegen de regels indruisend die zonneband wel is...
Ik heb een mail gestuurd naar de directie av-btc, ik ben zeer benieuwd naar het antwoord.
Iemand iets gelijkaardig al meegemaakt? Tips? Raad?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 aug 2016 09:37

Ik kan niet oordelen of de wetgeving dergelijke zonneband verbiedt, maar als dit terecht afgekeurd is, dan hebt u geluk gehad dat u een "onbekwame" keurder had in het verleden. Meer is daar niet op te zeggen. Een niet-detectie van een onreglementaire wagen geeft geen rechten naar de toekomst.

Het identificatieplaatje is trouwens vaak moeilijk te vinden. Ook bij mijn auto (Renault Modus, meer verkocht dan Fiat Scudo) heb ik hetzelfde voor.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2016 10:01

Ik kan niet oordelen of de wetgeving dergelijke zonneband verbiedt, maar als dit terecht afgekeurd is, dan hebt u geluk gehad dat u een "onbekwame" keurder had in het verleden. Meer is daar niet op te zeggen. Een niet-detectie van een onreglementaire wagen geeft geen rechten naar de toekomst.
1 onbekwame keurder, dat begrijp ik maar 4 keuringen waarvan 2 grondige waarbij ze zelfs opmetingen doen vind ik toch moeilijker te begrijpen.
De regel zegt: Wanneer de zonneklep naar beneden tegen de venster wordt geplaatst mag de zonneband er niet onderuit komen.
Het spreekt voor zich dat een persoon van 1.85m daar een hele andere kijkhoek op heeft dan iemand van 1.70m.
Misschien had ik nu wel een (te) kleine keurder..?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 aug 2016 11:00

De regel zegt: Wanneer de zonneklep naar beneden tegen de venster wordt geplaatst mag de zonneband er niet onderuit komen.
Het spreekt voor zich dat een persoon van 1.85m daar een hele andere kijkhoek op heeft dan iemand van 1.70m.
dat heeft niks met kijkhoek te maken. Je plaatst de zonneklep tegen de venster, markeert het uiteinde met tape en checkt hoe laag die tape tegenover de zonneband komt. Dat kan je gerust van in de auto doen, gezien de zichthoek vanop de chauffeursstoel daar wel goed genoeg voor is.

Je kan blijkbaar de discussie zelf duidelijk afsluiten door eens goed te kijken: komt de zonneklep hoger of lager uit dan de zonneband?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 17 aug 2016 11:26

Klopt JPV dit nog ze mogen niet reflecterend zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Toemke
Topic Starter
Berichten: 95
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 aug 2016 15:25

Geen enkele reactie dat het vier jaar niet is opgevallen? Als dit en de banden was gezien tijdens de doorgedreven keuring na ombouw lichte vracht of (tweede kans) tijdens de grondige keuring voor verkoop lichte vracht, maw de keuring haar werk deftig had gedaan, was dit allemaal opgelost door de verkoper of de verkoop was niet doorgegaan. Dáár gaat het mij om.

Toch bedankt voor de reacties en ik hoop dat het jullie nooit overkomt want best irritant. Ik zie het als verloren tijd voor 2 herkeuringen en de kosten om het in orde te brengen door de fout van de keuring.

Topic mag dicht

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”