Auto ophalen met andere nummerplaat

Wouter VH
Topic Starter
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

Re: Auto ophalen met andere nummerplaat

#16 , 21 aug 2016 00:10

De nummerplaat is het Europees model, maar dit staat op naam van mijn moeder. Het is dus niet de bedoeling dat die wagen weg gaat, wel dat ik er één voor mezelf (en op mijn naam) koop en verzeker.

Extra vraag: Aangezien ik binnen 2 maanden 25 wordt, kost de verzekering mij nu 200-250euro meer dan als ik na mijn verjaardag mezelf verzeker. Zou ik de wagen naar mij thuis kunnen halen, die daar 2 maand op de oprit laten staan en dan verzekeren? Of zijn er betere oplosssingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Masty
Berichten: 88

#17 , 21 aug 2016 20:53

•Wanneer een voertuig van titularis verandert, dan mocht dit voertuig ter keuring aangeboden worden met zijn laatst afgeleverde kentekenbewijs of met een commerciële plaat. Voortaan mag dit voertuig ook aangeboden worden met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder ervan ook als houder vermeld wordt op de aanvraag voor de nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende inschrijvingsbewijs.

Zegt nog altijd NIETS over het af te leggen traject voor het ophalen of het traject voor het aanbieden bij de technische keuring van het voertuig.
Men mag op die manier niet rijden met zo'n wagen, auto mag op aanhanger of takelwagen naar de technische keuring gebracht worden en dan met uw persoonlijke nr.platen de keuring passeren.
Stap uit die luchtbel want op een andere manier mag het ECHT NIET!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 22 aug 2016 08:58

•Wanneer een voertuig van titularis verandert, dan mocht dit voertuig ter keuring aangeboden worden met zijn laatst afgeleverde kentekenbewijs of met een commerciële plaat. Voortaan mag dit voertuig ook aangeboden worden met een andere kentekenplaat, op voorwaarde dat de houder ervan ook als houder vermeld wordt op de aanvraag voor de nieuwe kentekenplaat en het bijbehorende inschrijvingsbewijs.

Zegt nog altijd NIETS over het af te leggen traject voor het ophalen of het traject voor het aanbieden bij de technische keuring van het voertuig.
Men mag op die manier niet rijden met zo'n wagen, auto mag op aanhanger of takelwagen naar de technische keuring gebracht worden en dan met uw persoonlijke nr.platen de keuring passeren.
Stap uit die luchtbel want op een andere manier mag het ECHT NIET!
Opgelet hiermee dit is enkel van toepassing als je u vorige wagen vervangt door ander, inschrijvingsbewijs oude wagen word vernietigd ( geperforeerd ) door keuringstation.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#19 , 22 aug 2016 10:17

Opgelet hiermee dit is enkel van toepassing als je u vorige wagen vervangt door ander, inschrijvingsbewijs oude wagen word vernietigd ( geperforeerd ) door keuringstation.

Klopt niet echt. Je mag een voertuig ter keuring aanbieden met een bestaande plaat van een ander voertuig op voorwaarde dat het nieuwe voertuig dezelfde eigenaar zal hebben als het bestaande. Dat betekent niet dat u het bestaande voertuig dan kwijt bent. Perforatie van inschrijvingsbewijs gebeurt enkel van het voertuig dat u keurt, niet van het voertuig van de nummerplaat. Dus wel als u een voertuig voor verkoop naar de keuring brengt met zijn eigen nummerplaat. Die is dan nog 2 maand geldig.[/quote]
Klopt wel, want op de aanvraag tot inschrijving wordt door het keuringsstation automatisch die nummerplaat al ingevuld, zodat je die nieuwe auto aan geen andere nummerplaat meer kunt koppelen (tenzij mits een nieuwe keuring).

Het klopt inderdaad dat het bestaande inschrijvingsbewijs niet geperforeerd wordt (enkel die van de wagen die gekeurd wordt), maar de nummerplaat wordt wel overgedragen naar de nieuwe wagen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#20 , 22 aug 2016 10:22

De nummerplaat is het Europees model, maar dit staat op naam van mijn moeder. Het is dus niet de bedoeling dat die wagen weg gaat, wel dat ik er één voor mezelf (en op mijn naam) koop en verzeker.

Extra vraag: Aangezien ik binnen 2 maanden 25 wordt, kost de verzekering mij nu 200-250euro meer dan als ik na mijn verjaardag mezelf verzeker. Zou ik de wagen naar mij thuis kunnen halen, die daar 2 maand op de oprit laten staan en dan verzekeren? Of zijn er betere oplosssingen?
Puur over deze vraag:
Ja, dit kun je doen, zolang de wagen op privé-domein (met toestemming eigenaar) blijft staan, en het voor de politie duidelijk is dat dit privé-domein is.
Maar... Ik heb nog geen verzekeraar tegen gekomen die zijn prijs niet doet zakken vanaf je 25e, zelfs al gaat de polis eerder in. Vanaf je verjaardag zakt dit (en gaan je maandelijkse kosten omlaag, of wordt het automatisch doorgerekend op je jaarpremie).

Terug naar de originele vraag:
Ik begrijp dus dat je een nieuwe nummerplaat zult willen voor deze wagen.
Dan zijn er maar 2 manieren:
1. garagist-plaat
2. platen van de vorige eigenaar

Kun je niet eisen dat de vorige eigenaar hem gaat keuren (wat hij in feite verplicht is)? Of op z'n minst de kosten voor een garagistenplaat draagt?
Zelfs al krijg je de auto tot bij je thuis (de manier waarop laat ik even achterwege), zul je toch nog een garagistenplaat nodig hebben voor de keuring.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 22 aug 2016 11:50

Het klopt inderdaad dat het bestaande inschrijvingsbewijs niet geperforeerd wordt (enkel die van de wagen die gekeurd wordt), maar de nummerplaat wordt wel overgedragen naar de nieuwe wagen.
Word geperforeed met de tekst Beperkt Geldig.
Dit is enkel als u een wagen koopt ter vervanging van u oude zonder keuring, kan je sinds 1 mei 2014 met u bestaande nr platen naar de keuring, je moet beide inschrijvingsbewijzen mee hebben, inschrijvingsbewijs van het oude voertuig word ongeldig gemaakt om fraude te vermijden.
Voor 2014 kon je enkel laten keuren met z platen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Beemer318i
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 feb 2018 05:13

@Sloeberken, dan hebt u zéér lakse politie bij u in de buurt.
Administratief aanslagen is maar een formaliteit wat onder andere inhoudt dat u binnen 14 dagen een geldig verzekeringsformulier,keuringsbewijs en geldige inschrijving voor dat desbetreffende voertuig moet kunnen voorleggen bij de politie.
Verzekeringen zeggen dat het mag, politie hier zegt van niet, u zal dan waarschijnlijk wel verzekerd rijden maar met een ongeldig inschrijvingsbewijs.
Men mag sinds kort terug met eigen nummerplaten terug naar de keuring maar op de weg naar daar wil ik geen politie tegenkomen.
De vraag is of de verzekering effectief gaat uitbetalen na een ongeval met een niet correct ingeschreven voertuig.
Euhm effe tegenstrijdig zijn.
Ik heb mij een 2dehands gekocht en via de verzekering een verlopig verzekering gehad om deze naar de keuring te doen voor verkoop. Ook had in mijn inschrijving bij van de vorige auto waar deze platen opstonden. Onderweg tegen gehouden en de politie alles uitgelegd en ze zijden dat dit oké was zolang ik de tijdelijke verzekering bij had en het inschrijvingsbewijs van de platen omdat deze op allebei op naam staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 feb 2018 09:03

@Sloeberken, dan hebt u zéér lakse politie bij u in de buurt.
Administratief aanslagen is maar een formaliteit wat onder andere inhoudt dat u binnen 14 dagen een geldig verzekeringsformulier,keuringsbewijs en geldige inschrijving voor dat desbetreffende voertuig moet kunnen voorleggen bij de politie.
Verzekeringen zeggen dat het mag, politie hier zegt van niet, u zal dan waarschijnlijk wel verzekerd rijden maar met een ongeldig inschrijvingsbewijs.
Men mag sinds kort terug met eigen nummerplaten terug naar de keuring maar op de weg naar daar wil ik geen politie tegenkomen.
De vraag is of de verzekering effectief gaat uitbetalen na een ongeval met een niet correct ingeschreven voertuig.
Euhm effe tegenstrijdig zijn.
Ik heb mij een 2dehands gekocht en via de verzekering een verlopig verzekering gehad om deze naar de keuring te doen voor verkoop. Ook had in mijn inschrijving bij van de vorige auto waar deze platen opstonden. Onderweg tegen gehouden en de politie alles uitgelegd en ze zijden dat dit oké was zolang ik de tijdelijke verzekering bij had en het inschrijvingsbewijs van de platen omdat deze op allebei op naam staan.


Ik denk dat de vraagsteller al lang verjaart is en het antwoord al weet na 18 maanden.

Deze topic is 18 maanden oud !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”