(nog) niet ingeschreven voertuig rijden

prietpraat
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

(nog) niet ingeschreven voertuig rijden

#1 , 16 aug 2016 15:34

Ik heb een auto gekocht (in het buitenland) en heb hier het afgelopen weekend korte testritjes mee gemaakt (1 oprit en 1 afrit van snelweg en terug).

Tijdens dit weekend heb ik de nummerplaten van een andere (wél ingeschreven en verzekerde) auto op de ingevoerde auto gezet en dit meegedeeld aan mijn makelaar. Echter, bij het bekijken van de groene kaart zag ik dat deze maar vanaf vandaag geldig is verzekerd en dus niet voor afgelopen weekend. Aangezien ik tal van slimme camera's ben gepasseerd, zit ik dus met een ei in mijn broek, want met een onverzekerd en niet ingeschreven voertuig wordt niet gelachen, begrijpelijk. De strafmaat is ook niet min, dus ik maak me oprecht zorgen.

Worden de nummerplaten bij deze slimme camera's samen met het rijdende voertuig vergeleken met een database of zijn dit enkel de nummerplaten die gecontroleerd worden op al dan niet verzekerd, geseind enz.? In het eerste geval lijkt het me vooral manueel politiewerk om elke foto te gaan controleren op nummerplaat en type/merk/kleur auto. Bovendien kan je in theorie krak dezelfde auto gekocht hebben van hetzelfde bouwjaar, zelfde kleur, zelfde uitvoering enz. maar in feite is dit dus wel een andere auto met een ander chassisnummer.

P.S.: Vandaag heb ik de douane, keuring en verzekering in orde gebracht, de eigenlijke nummerplaat is dus vandaag aangevraagd bij de DIV via mijn makelaar.

Ik weet dat de straffen zwaar zijn op onverzekerde voertuigen, maar mijn vraag is dus eigenlijk hoe die ANPR camera's werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2016 17:28

Hoe ANPR camera's werken is zoals hierboven gezegd geen juridische vraag.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”