kleine wasjes, grote wasjes

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

kleine wasjes, grote wasjes

#1 , 12 aug 2016 12:45

Ik heb de papieren van mijn motorfiets door de wasmachine gedraaid. Een geldige verzekeringskaart heb ik ondertussen al opnieuw.
Mijn inschrijvingsbewijs is bijzonder proper, maar quasi onleesbaar. Google leert me echter dat ik vrij makkelijk een duplicaat kan bekomen.
Het probleem is mijn gelijkvormigheidsattest. Dit was een A4'tje. Nu is het papier maché.

Ik wens liever geen zaken meer te doen met de originele verkoper van de moto, ook al is hij een officiële dealer van het merk.

Klopt deze redenering: "Het hebben van een geldig inschrijvingsbewijs impliceert dat de moto gelijkvormig is" ?

Ben ik eigenlijk verplicht om bij een verkeerscontrole een gelijkvormigheidsattest voor te leggen?

Kan ik via de politie een nieuw gelijkvormigheidsattest bekomen, op vertoon van de moto, het kadernummer en die papieren die ik wél heb? En dit alles zonder bij de originele garagist te moeten langsgaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2016 13:56

Kan je niet terecht bij de importeur van het merk in België? Een kennis van mij heeft via Honda België een gelijkvormigheidsattest voor zijn motor kunnen bekomen die geïmporteerd was uit Amerika (blijkbaar heeft men geen gelijkvormigheidsattesten voor moto's in Amerika). Hij is gewoon langsgegaan met zijn moto, en zij hebben hem een gelijkvormigheidsattest afgeleverd. Hij had dit document nodig om de moto hier ingeschreven en verzekerd te kunnen krijgen, daarna. Het was dus wel een iets andere situatie, aangezien jij wel verzekeringspapieren en inschrijvingsbewijs hebt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 12 aug 2016 14:38

Bedankt voor de reactie , Tom. Intussen heb ik het e-mail adres van de Benelux-importeur gevonden, maar ik hoop dat ik mijn tanden niet kapot knars op de bureaucratie. Import ligt in Holland, fabricant ligt (wellicht te maffen) in een euro-land waar men wel snel praat, maar heel traag handelt. (Ik heb ooit eens een half jaar op een onderdeel moeten wachten.)

Ik zal het proberen, maar wil toch de vraag open laten: volstaat mijn inschrijvingsbewijs als bewijs van gelijkvormigheid, en zal de politie erover vallen als ik geen leesbaar gelijkvormigheidsattest kan voorleggen?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 12 aug 2016 14:43

Als ze het niet kunnen lezen heb je wel een probleem ja? Het kan van om het even wat zijn dan.

Dus zoals hierboven gezegd, ga naar je dealer die vraagt dan een nieuw gelijkvormigheidsattest bij de fabrikant.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”