Scooter rijdt te hard

Mido20
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Scooter rijdt te hard

#1 , 07 aug 2016 19:24

Ik heb een scooter gekocht en aangezien de uitlaat die eronder zat helemaal verroest was, had ik een nieuwe besteld (sportuitlaat) en de scooter reed iets van de 90 km/u met die uitlaat. Ik heb hem dan vervolgens begrensd op 60 km/u. Het gaat om een klasse B scooter.

Hij rijdt momenteel rond 58 km/u echte kilometers. Wat kunnen de sancties hiervan zijn?

Ik kan hem ook op 50 km/u afstellen, maar dan maakt de scooter veel te veel overtoeren en dat ik heel slecht voor de motorblok..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 aug 2016 19:32

De bromfiets klasse B haalt een snelheid van meer dan 45 km/uur.
Dit is het geval wanneer de gemeten snelheid op de rollentestbank meer dan 53 km/uur bedraagt.
Je bromfiets klasse klasse B wordt dan in beslag genomen.
De reden hiervoor is dat je bromfiets klasse B op dat moment als een motorfiets erkend wordt en er bijgevolg geen
geldige verzekering voor afgesloten is.

Indien de bromfiets klasse B een snelheid haalt van meer dan 80 km/uur (dus op de rollentestbank vanaf
89 km/uur) dan dient met de verkeersmagistraat contact te worden genomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mido20
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2016 21:31

Het is zo dat ik met mijn vorige scooter op de rollen 56 km/u ging, met correctie was dat 48 km/u en daar deden ze niet moeilijk over.
Ik ga hem sowieso ergens volgende week naar de politie brengen en hem daar op de rollen laten zetten, indien die dan toch te hard gaat volgens hun, dan stel ik die daar direct af zodat alles goed is

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 08 aug 2016 13:52

Je gaat bij den duivel te biechten, als ze dit al willen doen. Als ze bemerken dat er een speciale uitlaat opstaat, zal je een goed argument ervoor moeten hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

berenod
Berichten: 942

#5 , 08 aug 2016 15:14

En zoals altijd, het is niet de politiesanctie die belangrijk is!

Hetgeen je (of je familie indien je minderjarig bent) financieel kan ruïneren is wanneer je een ongeval veroorzaakt met doden of zwaargekwetsten, de politie erop uitkomt dat je motorfiets te snel reed en dan de verzekering die gaat terugvorderen aangezien zij enkel een bromfiets verzekeren en geen motorfiets.

katwezel
Berichten: 375

#6 , 09 aug 2016 07:10

Bij je scooter hoort normaal een attest , lees document verklaring van type conformiteit afgeleverd door de invoerder , u mag geen wijzigingen uitvoeren die een inbreuk op de comformiteit inhouden zoals het plaatsen van een sportuitlaat om de snelheid of vermogen te verhogen , u mag wel een uitlaat vervangen door een andere die exact dezelfde norm ( resultaat) heeft als de originele en er dus geen verhoging van snelheid of vermogen mogelijk is , note , er zijn reeds diverse verkopers van die namaak (lees gevaarlijke) spullen veroordeeld en zelf ben je ook aansprakelijk ( of je ouders in praktijk )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”