Gebruik lichte moto, verkeerswetgeving e.d.

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Gebruik lichte moto, verkeerswetgeving e.d.

#1 , 06 aug 2016 16:42

Hi,
ik rijd al 10 jaar met een scooter.
Nu wil ik met een lichte moto rijden, maar ik zoek, hoe je die reglementair parkeert in een stad of bij mijn deur. Ik denk dat ik een lichte moto niet zomaar bij me op een niet druk begane stoep mag plaatsen. Moet ik die parkeren op een parkeerplaats voor auto's?
Ik lees ook, dat je in stad waar je parkeergeld moet betalen, je een ticket moet nemen, en die bijhouden, mocht je een retributie of boete krijgen, dat je bewijs van parkeergeld kan bewijzen.
Heeft één of meerdere lichte moto gebruikers wat verkeerstips voor mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2016 23:53

U kunt uw motorfiets zonder probleem op het trottoir of op een verhoogde berm parkeren. Er bestaat geen minimum doorlaatbare afstand volgens de wegcode. U dient er enkel voor te zorgen dat u de andere weggebruikers niet hindert of in gevaar brengt. Hou er wel rekening mee dat bepaalde gemeentes wel een minimum doorlaatbare afstand vermelden in hun politiereglement! Bekijk dit dus zeker eens voor uw eigen woonplaats.

U kunt uw moto tevens in een parkeervak voor auto's parkeren (zelfs haaks). U dient er enkel voor te zorgen dat uw motor niet buiten de markeringen komt.
Van een blauwe zone dien je je als motorrijder niets aan te trekken. U dient dus geen parkeerschijf te leggen. Indien het een betalende zone is, dien je inderdaad een ticket te kopen. Volgens de regelgeving dien je deze op een duidelijk zichtbare plaats te plaatsen doch de meeste gemeentes schelden uw retributie kwijt wanneer u kunt aantonen dat u een ticket had gekocht en deze bij u had. Het makkelijkste is natuurlijk het SMS-parkeren. Koop een ticket via SMS en het probleem is de wereld uit.

Weet ook dat u met meerdere motorfietsen mag parkeren binnen één vak en dat er dan slechts één ticket dient aangekocht te worden voor het gehele parkeervak.


Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”