Parkeer retributie tussen twee parkeerverbodsborden.

MVS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeer retributie tussen twee parkeerverbodsborden.

#1 , 04 aug 2016 14:39

Dag Allen,


Ik was zonet in de stad Mechelen. Ik heb een parkeerretributie ontvangen ondanks ik me geparkeerd had tussen twee parkeerverbodsborden.
Je kent ze wel: verboden te parkeren tussen ... en .... tussen ...h en ...h. Heeft een parkeerwachter de bevoegdheid mij een parkeer retributie ( niet betalen van parkeergeld ) te geven als ik geparkeerd sta tussen twee parkeerverbodsborden? Is het dan de politie niet die mij een boete moet geven voor verkeerd parkeren? Zolang ik het niet 100% weet, ben ik niet van plan te betalen.

In de recentste versie van het parkeerreglement in Mechelen vind ik dit ook niet terug.

Graag advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 04 aug 2016 14:42

Dus je geeft toe dat je geparkeerd stond terwijl je dit niet mocht?

Ja, op zich heb je gelijk, een parkeerwachter kan enkel een retributie uitgeven als je niet betaald hebt voor een plaats waar parkeren toegestaan is, dus op zich is die retributie nietig. Weet wel dat als je dit zal aanvoeren als verdediging, de retributie waarschijnlijk zal kwijtgescholden worden, maar je hiervoor wel terechtgesteld worden voor verkeerd parkeren, wat je meer zal kosten.

MVS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2016 16:03

Als er geen politie was ter plaatse die het vastgesteld heeft dan kan ik hier toch niet voor terechtgesteld worden?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2016 16:10

Als er geen politie was ter plaatse die het vastgesteld heeft dan kan ik hier toch niet voor terechtgesteld worden?
Als je dit als argument aanvoert, geef je zelf toe dat je verkeerd geparkeerd stond. Uw argument is dus het bewijs dat u in fout was. Wat gaat u zeggen tegen de politie? "Neen, ik stond toch niet verkeerd geparkeerd"? In dat geval heeft het parkeerbedrijf het recht u een retributie uit te schrijven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 05 aug 2016 06:21

Dus je geeft toe dat je geparkeerd stond terwijl je dit niet mocht?

Ja, op zich heb je gelijk, een parkeerwachter kan enkel een retributie uitgeven als je niet betaald hebt voor een plaats waar parkeren toegestaan is, dus op zich is die retributie nietig. Weet wel dat als je dit zal aanvoeren als verdediging, de retributie waarschijnlijk zal kwijtgescholden worden, maar je hiervoor wel terechtgesteld worden voor verkeerd parkeren, wat je meer zal kosten.

:shock: :shock: Terechtgesteld voor verkeerd parkeren?
En is daar nog een beroepsmogelijkheid ?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2016 20:21

Voor dat verkeerd parkeren, kan men niet streng genoeg zijn. ;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 06 aug 2016 12:31

Even pikken bij https://www.antwerpen.be/nl/info/55671c ... rde-wagens
3. Volgens welke wetgeving zijn de GAS-boetes voor foutparkeren geregeld?
De GAS-aanpak van foutparkeren is vastgelegd in de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (de zogenaamde ‘GAS-wet’) en het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren.
De overtredingen die via GAS-boetes worden bestraft, zijn opgenomen in het gemeentelijk politiereglement.


4. Wat is het verschil tussen parkeerbonnen (‘retributies’) en parkeerboetes?
Parkeertoezichters schrijven een retributiebon uit wanneer u ‘zwart-parkeert’, dus wanneer u op een gereglementeerde parkeerplaats op straat niet of te weinig betaald heeft in een zone waar (en op een moment waarop) er betalend parkeren geldt. Of als u in een blauwe zone geen parkeerschijf op uw dashboard heeft gelegd, of als u de daar geldende maximum parkeerkeertijd overschrijdt. Het retributiebedrag en ook de invorderingsprocedure is vastgelegd in het gemeentelijk retributiereglement.

U riskeert een GAS-boete wanneer u stilstaat of parkeert op een plaats waar of een manier waarop dit verboden is volgens het gemeentelijk politiereglement. De stad sloot hierover een protocolakkoord af met de procureur des Konings.


5. Mogen parkeertoezichters zomaar gas-boetes uitschrijven?

Voorheen kon enkel de politie optreden tegen foutparkeren. De GAS-wetgeving biedt nu de mogelijkheid om ook parkeertoezichters in te zetten tegen zwart- én foutparkeren. Zij krijgen daarvoor een speciale opleiding en zijn beëdigde GAS-ambtenaren. De politie blijft ook foutparkeervaststellingen doen en volgt daarvoor dezelfde GAS-procedure.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 10 aug 2016 12:02

En toch ..... zou topicstarter wel eens een punt kunnen hebben.
Dag Allen,


Ik was zonet in de stad Mechelen. Ik heb een parkeerretributie ontvangen ondanks ik me geparkeerd had tussen twee parkeerverbodsborden.
Je kent ze wel: verboden te parkeren tussen ... en .... tussen ...h en ...h. Heeft een parkeerwachter de bevoegdheid mij een parkeer retributie ( niet betalen van parkeergeld ) te geven als ik geparkeerd sta tussen twee parkeerverbodsborden? Is het dan de politie niet die mij een boete moet geven voor verkeerd parkeren? Zolang ik het niet 100% weet, ben ik niet van plan te betalen.

In de recentste versie van het parkeerreglement in Mechelen vind ik dit ook niet terug.

Graag advies.


Een parkeerretributie (geld om te mogen parkeren), kan immers niet geïnd worden op plaatsen waar het verboden is te parkeren.

http://www.senate.be/www/?LANG=nl&LEG=5 ... ag&NR=7992

Of het evenwel verstandig is, om in een rechtbank foutparkeren in te roepen, is mss een andere zaak ..... Dat laat ik liever over aan juristen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2016 12:14

En toch ..... zou topicstarter wel eens een punt kunnen hebben.

Een parkeerretributie (geld om te mogen parkeren), kan immers niet geïnd worden op plaatsen waar het verboden is te parkeren.

http://www.senate.be/www/?LANG=nl&LEG=5 ... ag&NR=7992

Of het evenwel verstandig is, om in een rechtbank foutparkeren in te roepen, is mss een andere zaak ..... Dat laat ik liever over aan juristen.
Even een zinnetje uit dat antwoord lichten waarmee we weer alle kanten uit kunnen:
De retributie vervalt derhalve wanneer een proces-verbaal door de politie wordt opgesteld.
Vrij vertaald: als je retributie en boete krijgt, vervalt de retributie. Het is niet echt in lijn met de rest van de motivatie van het antwoord, maar ja, politici en duidelijke antwoorden gaan meestal niet goed samen.

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#10 , 20 sep 2016 19:45

Wat is het vervolg in deze..? Ik heb namelijk net hetzelfde geval in Wetteren. Ik weet niet hoe de GAS toestand hier geregeld is , in ieder geval is het geen GAS boete die gegeven is maar een retributie bon.
Mij lijkt ook dat dit niet kan, aangezien geen parkeren toegelaten was op een strook van 15 meter..
De retributie vervalt als een proces verbaal opgesteld is ...maar dat is toch niet opgesteld? En volgens mij kunnen ze dat ook niet opstellen met terugwerkende kracht...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”