Staanplaats

JCL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Staanplaats

#1 , 01 aug 2016 05:06

Wij wonen aan de kust en hebben er een bescheiden restaurantje.
Deze is even wel gelegen langs de kustbaan waar de tram voorbij spoort aan de andere kant van de straat.
Reeds meer dan 20 jaar staat er daar een afgesloten aanhangwagentje waar we ons de luxe hebben gepermitteerd om onze gesorteerde vuilzakken in op de bergen tot de reinigingsdienst ze komt ophalen.
Het wagentje staat op een lapje grond eigendom van De lijn en staat uiteraard buiten de draaicirkel van meer dan 3 m van de tram
We hebben al twintig jaar geen enkele opmerking ontvangen van De Lijn
Onlangs heeft er een gezellige vriendelijke medeburger die 5 straten verder woont en waarschijnlijk enkel met zijn auto voorbij tuft melding gemaakt hiervan bij de politie.
Wij hebben natuurlijk een bezoekje gekregen van een vriendelijke agent die ons kwam melden dat ons aanhangwagentje er weg moest want dat er hinder zou zijn (lees ontevredenheid van onze tuffende vriend)
Als goede commerçanten komen wij met al onze buren goed overeen er zijn er zelfs weinigen die ons restaurantje niet jaarlijks bezoeken
Het karretje word na iedere leegbeurt (2x/week) gereinigd met een druklans. Niemand heeft er geurhinder van daar er nooit iemand langskomt op minder dan 10 m en dan in overtreding is want dan loopt hij op de openbare weg of op de tramsporen wat niet mag.
Hoe kunnen we onze 5 straten ver tuffende vriend tot redelijkheid brengen.
Bestaat er niets iets van een verworven recht (20j) hiervoor ?
of hebt u andere voorstellen buiten een knokploeg.
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 aug 2016 07:27

Als u uw vuiniszakken, zelfs in een afgesloten wagentje, op andermans eigendom stalt, dan mag dat niet. Niet als die eigenaar reclameert (wat hier niet gebeurd is), maar ook niet als een derde daarover opmerkingen maakt, aangezien u zélf een stortplaats organiseert, al is het dan afgesloten.

Als u een akkoord kan tonen met "de lijn" en er is geen probleem met gemeentelijke reglementeringen rond opbergen van afval (wat me sowieso aan de kust al problematisch lijkt), dan pas hebt u een punt.

U zal dus meer dan waarschijnlijk uw afval op uw éigen eigendom moeten opbergen.

De laatste opmerking is van héél laag allooi. Ik zou trouwens zeker niet argumenteren dat u al 20 jaar aan sluikstorten (= opbergen van afval op andermans terrein) doet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2016 09:08

waar we ons de luxe hebben gepermitteerd
Moest ik van u zijn: ik zou me die luxe niet langer permitteren.
Onlangs heeft er een gezellige vriendelijke medeburger die 5 straten verder woont en waarschijnlijk enkel met zijn auto voorbij tuft melding gemaakt hiervan bij de politie.
Dat is zijn goed recht. Al uw bedenkingen over de persoon die dit gemeld heeft, zijn totaal irrelevant.
Hoe kunnen we onze 5 straten ver tuffende vriend tot redelijkheid brengen.
U moet deze persoon niet tot "redelijkheid" brengen, aangezien deze persoon niets verkeerd doet.
Bestaat er niets iets van een verworven recht (20j) hiervoor ?
Mmm, stel dat ik 20 jaar lang belastingen ontduik, zou ik dit dan ook als verworven recht mogen beschouwen?
of hebt u andere voorstellen buiten een knokploeg.
Afval zelf bewaren, zoals hierboven gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

JCL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2016 10:29

Ik vind gewoon dat ge na 20 j daar recht op blijft hebben zolang het natuurlijk niemand in de weg staat.

een gefrustreerde medeburger reken ik daar natuurlijk niet bij.

Of zien jullie ook zo graag die stinkende glasbollen overal staan die zelf bij mijn weten NOOIT gekuist worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2016 11:04

Ik vind gewoon dat ge na 20 j daar recht op blijft hebben zolang het natuurlijk niemand in de weg staat.
Je kan daar geen recht op "blijven" hebben, aangezien je nooit het recht gehad hebt uw vuilzakken daar te zetten. U eigent uzelf bepaalde rechten toe die u niet hebt, en bent kwaad als u er daarna op aangesproken wordt.
een gefrustreerde medeburger reken ik daar natuurlijk niet bij.
Waarom zou die medeburger gefrustreerd zijn? Deze persoon heeft gewoon iets gemeld dat volgens hem niet door de beugel kon.
Of zien jullie ook zo graag die stinkende glasbollen overal staan die zelf bij mijn weten NOOIT gekuist worden
Wat heeft een glasbol met uw aanhangwagentje te maken? :roll:

In ieder geval: juridisch gezien heb je geen poot om op te staan. Uw aanhangwagen stond niet op uw grond, dus is het normaal dat je deze moet verplaatse. Als je die aanhangwagen toch op de grond van De Lijn wenst te laten staan, zorg dan dat je tot een akkoord kan komen met De Lijn hieromtrent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 aug 2016 11:08

In de "stinkende glasbollen" mag iedereen zijn afval gooien en is er een dienst die wel degelijk die glasbollen af en toe meeneemt voor reiniging. Ik vermoed dat niet iedereen afval mag deponeren in jouw aanhangwagentje.

https://www.fostplus.be/sites/default/f ... len_nl.pdf


Nu, wat jij vindt, is niet van belang op dit forum. Van belang is wat de wet zegt en die spreekt niet in je voordeel. Of er dan andere plaatsen zijn waar afval met een geurtje gestockeerd wordt, doet er niet toe.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 01 aug 2016 11:09

U maakt al 20 jaar een overtreding die ofwel niet werd vastgesteld, ofwel getolereerd. Beide kunnen u geen verworven recht geven, daar het illegaal was. Integendeel, men mag - mits bewijs - boetes gaan aanrekenen voor die overtreding voor zover de verjaringstermijn het toestaat.

Rapture
Berichten: 124

#8 , 01 aug 2016 11:39

Dus als ik het goed begrijp staat uw aanhangwagen al meer dan 20 jaar op een stuk grond dat eigendom is van de lijn (dus geen openbaar domein)?
Dan kan enkel de eigenaar zelf (dus de lijn) van de grond eisen dat die aanhangwagen daar moet worden weggehaald, en dus niet een passant.

Als ik mijn aanhangwagen in de voortuin van mijn buurman Jos zet, dan kan mijn overbuur Piet niet gaan eisen dat die daar weg moet omdat buurman Jos daar geen toestemming voor heeft gegeven, enkel Jos zelf kan dit eisen. Bij mijn weten is het ook geen misdrijf om iets te plaatsen op andermans eigendom, kan mij toch geen artikel in het strafwetboek voor de geest halen dat dit uitdrukkelijk verbiedt.

Nu, die afvalzakken zijn een ander verhaal. Kan aanzien worden als sluikstorten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 01 aug 2016 12:16

Niemand heeft er geurhinder van daar er nooit iemand langskomt op minder dan 10 m en dan in overtreding is want dan loopt hij op de openbare weg of op de tramsporen wat niet mag.

Heeft de Lijn daar wel eigendom? of is het eigendom van de overheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JCL
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 aug 2016 12:45

ze staat daar al twintig jaar
onaangeroerd alleen enkele keren de scharnieren moeten vervangen
ik zoek een juridische oplossing en geen zever van mensen die niks meer verdragen in het leven
20 j geleden bij men vader zaliger kon dat allemaal nu kan er niks meer

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 aug 2016 13:04

ze staat daar al twintig jaar
onaangeroerd alleen enkele keren de scharnieren moeten vervangen
Irrelevant
ik zoek een juridische oplossing en geen zever van mensen die niks meer verdragen in het leven
Vraag toestemming aan de eigenaar van de grond waar de aanhangwagen nu staat. Als de eigenaar van de grond zijn toestemming geeft, is het juridisch in orde (zolang je geen geurhinder of ander hinder veroorzaakt voor de buurtbewoners).
20 j geleden bij men vader zaliger kon dat allemaal nu kan er niks meer
Asbest was ooit ook de ideale manier om een gebouw brandveilig te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rapture
Berichten: 124

#12 , 01 aug 2016 13:29

ze staat daar al twintig jaar
onaangeroerd alleen enkele keren de scharnieren moeten vervangen
Irrelevant
ik zoek een juridische oplossing en geen zever van mensen die niks meer verdragen in het leven
Vraag toestemming aan de eigenaar van de grond waar de aanhangwagen nu staat. Als de eigenaar van de grond zijn toestemming geeft, is het juridisch in orde (zolang je geen geurhinder of ander hinder veroorzaakt voor de buurtbewoners).
20 j geleden bij men vader zaliger kon dat allemaal nu kan er niks meer
Asbest was ooit ook de ideale manier om een gebouw brandveilig te maken...
Indien de eigenaar dit al 20 jaar toestaat, zie ik geen reden om plots om uitdrukkelijke toestemming te gaan vragen.
Pas als de lijn uitdrukkelijk zegt dat die aanhangwagen daar weg moet dan zal hij die effectief moeten verplaatsen, als we het dan toch louter juridisch bekijken. Die passant heeft daar juridisch niks aan te zeggen aangezien het zijn eigendom niet is.

Kortom, ik zou het gewoon zo laten tenzij de Lijn uitdrukkelijk komt vragen dat het daar weg moet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 01 aug 2016 13:38

Als de politie afkomt met melding van hinder, dan mag het nog hinder zijn die komt vanaf een privé-plaats waarvan de eigenaar niks onderneemt, maar blijft het hinder. Aldus in de meeste gemeenten via een GAS-boete sanctioneerbaar én sowieso iets waarvoor de politie kan optreden.

Gezien de temperatuur rare dingen kan doen met vuilnis (qua geur en dergelijke) én andere commerciële zaken soms best wel grote investeringen doen om het vuilnis geurvrij weg te zetten, lijkt me de kans klein dat politie, eens ze ervan af weten, niets zal ondernemen.

Vreemd trouwens dat de OP weet wie klacht ingediend heeft.

LeenW
Berichten: 12840

#14 , 01 aug 2016 13:53

ze staat daar al twintig jaar
onaangeroerd alleen enkele keren de scharnieren moeten vervangen
ik zoek een juridische oplossing en geen zever van mensen die niks meer verdragen in het leven
20 j geleden bij men vader zaliger kon dat allemaal nu kan er niks meer
U bent in fout voor beide inbreuken. Zolang De Lijn niet moeilijk doet, kan u mogelijk gebruik blijven maken van het stuk grond. Voor het sluikstorten kan u vandaag nog beboet en gesleept worden. Dat is mijn juridisch antwoord op uw vraag.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 aug 2016 13:58

Indien de eigenaar dit al 20 jaar toestaat, zie ik geen reden om plots om uitdrukkelijke toestemming te gaan vragen.
Pas als de lijn uitdrukkelijk zegt dat die aanhangwagen daar weg moet dan zal hij die effectief moeten verplaatsen, als we het dan toch louter juridisch bekijken. Die passant heeft daar juridisch niks aan te zeggen aangezien het zijn eigendom niet is.

Kortom, ik zou het gewoon zo laten tenzij de Lijn uitdrukkelijk komt vragen dat het daar weg moet.
We weten niet wie eigenaar is van de grond. TS denkt dat het van de Lijn is, maar de politie zal niet zomaar op eigen houtje komen vragen om die aanhangwagen te verplaatsen. Dus ofwel veroorzaakt die effectief overlast, ofwel heeft de eigenaar van de grond (zou de gemeente / stad kunnen zijn) effectief via de politie gevraagd om die kar te laten verplaatsen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”