parkeren op de rijbaan.

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

parkeren op de rijbaan.

#1 , 30 jul 2016 21:37

Ik woon op een landelijke 3de rangsweg,2 rijstroken,50km/u,met de nodige bochten.
Wanneer ik onderhoud doe aan de straatkant zet ik mijn zitmaaier/traktor met een aanhanger op straat, om mijn afval in te werpen , tegelijkertijd dient dit als buffer om de mastodonten van tractoren die door onze straat donderen te verwittigen dat ik daar aan het werk ben.
Mag dit volgens de wetgeving en mag een stapvoets-rijdend voertuig, met een aanhanger, zoals een grasmaaier al bij al op de openbare weg staan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2016 22:11

Dit hangt af van de omstandigheden, indeling, van de rijbaan. Het is moeilijk te zeggen daar wij niet weten over welke weg het gaat, of er lijnen zijn, verkeersborden, ... Mss via street maps eens een link posten van desbetreffende weg.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 31 jul 2016 08:40

Verplaats je je met de zitmaaier soms over de openbare weg? Bedenk dan dat dit toestel door de wet wordt aanzien als zelfrijdend voertuig, waardoor het voor- en achterverlichting nodig zal hebben.
Eveneens is een kenteken nodig wanneer men de openbare weg op gaat. (Bovendien moet de zitmaaier wettelijk gezien een APK-keuring ondergaan wanneer het bedoeld is om op de openbare weg komt)
Verder zegt de wet ook dat het niet verplicht is om een rijbewijs te bezitten, maar moet men wel de minimumleeftijd van 16 jaar bereikt hebben om over de openbare weg te mogen rijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 31 jul 2016 09:44

Verplaats je je met de zitmaaier soms over de openbare weg? Bedenk dan dat dit toestel door de wet wordt aanzien als zelfrijdend voertuig, waardoor het voor- en achterverlichting nodig zal hebben.
Eveneens is een kenteken nodig wanneer men de openbare weg op gaat. (Bovendien moet de zitmaaier wettelijk gezien een APK-keuring ondergaan wanneer het bedoeld is om op de openbare weg komt)
Verder zegt de wet ook dat het niet verplicht is om een rijbewijs te bezitten, maar moet men wel de minimumleeftijd van 16 jaar bereikt hebben om over de openbare weg te mogen rijden.
Kan je dit voertuig dan niet vergelijken met een scootmobiel voor bejaarden,zelfde snelheid/omvang/verlichting,alleen de stabiliteit zal beter zijn dan bij de scoots.Mijn verlichting is te vergelijken met een fietsverlichting ,dus zonder stoplicht of richtingaanwijzers,maar dat kan eenvoudig worden aangepast.Op de kleine aanhanger staat wel alle wettelijke verlichting + een grote gevaren-driehoek,Ik zou er ook nog een geel zwaailicht bij kunnen zetten(traktor) indien nodig.De grasmaaier is niet gekeurd en heeft ook geen typekeuring,niet meer dan bij een scoot,maar volgens mij gaan die ook niet naar de keuring.
Mijn vraag is dus of het mogelijk/getolereerd is ,anders moet ik er nog een auto achter plaatsen.

De weg bevind zich hier : https://www.google.be/maps/place/Rijstr ... d4.0170409

Het is echt een binnen weg zonder iets van faciliteiten voor fietsers of voetgangers die in de zomer toch talrijk aanwezig zijn , als de lijnbussen mekaar kruisen is dit op een van de rechte stukken en tegen 10km/u en met de rechterkant in het riool om maar te zeggen dat het hier echt basic is.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 31 jul 2016 09:55

Openbare weg is openbare weg, daar is geen verschil. De politie zal u waarschijnlijk niet bekeuren, enkel als er een ongeval gebeurd zal de verzekeringen het wel uitzoeken.

http://www.hbvl.be/cnt/aid874148/invali ... -verzekerd
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 31 jul 2016 10:34

Als die zitmaaier een ontploffingsmotor of verbrandingsmotor heeft, moet hij voldoen aan de inverkeerstellingsregels. Hij moet dus een nummerplaat hebben voor op openbare weg.
Je kunt hem waarschijnlijk wel inschrijven als landbouwvoertuig.

En als je een straatkant maait, dan moet je zorgen dat er wettelijke signalisatie op de weg wordt aangebracht.

katwezel
Berichten: 375

#7 , 31 jul 2016 10:49

Is het totaalgewicht ,bruto > 750 kg dan heb je een nr plaat nodig
Off topic , vraag best aan je verzekering een groen verzekerings bewijs , krijg je meestal gratis bij je familie polis , heb ik ook voor mijn vrouw haar scooter (invalide)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 31 jul 2016 12:30

Is het totaalgewicht ,bruto > 750 kg dan heb je een nr plaat nodig
Dit is voor een aanhangwagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#9 , 31 jul 2016 20:56

als ik met de zitmaaier niet op de weg mag zonder aanpassingen mag ik dan wel mijn aanhanger alleen op de zelfde plaats zetten/parkeren,deze is wettelijk in orde om op de weg te komen en het zal me ook minder kosten als ze hem, omver rijden.
Het is een aanhanger van minder dan 750kgr anders zou ik die met mijn zitmaaier niet vooruit krijgen , hij heeft natuurlijk een duplikaat van mijn auto nrplaat . indien nodig heb ik wel signalizatie verlichting om bij te zetten.
Wat is er echt verplicht , aan te raden of mag het in het geheel niet.Ik kan hem natuurlijk aan mijn auto hangen maar om de zoveel maand gebeurt hier een zwaar ongeval met wagens die op de weg staan.Ik wil dus niet mijn wagen als buffer gebruiken.In de buurt is de vraag niet of er een ongeval gaat gebeuren maar eerder wanneer!Soms drie per maand en dan speek ik alleen van de bocht bij mijn huis!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 01 aug 2016 11:53

Het is een aanhanger van minder dan 750kgr anders zou ik die met mijn zitmaaier niet vooruit krijgen , hij heeft natuurlijk een duplikaat van mijn auto nrplaat . indien nodig heb ik wel signalizatie verlichting om bij te zetten.
Zou ik zeker doen dan ben je tenminste in orde, max parkeer duurtijd is 24u
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bobbob
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 02 aug 2016 21:52

Ok zal ik zeker doen . Toeval of niet vandaag kreeg ik al bezoek van 3 Buren die kwamen kijken en ze waren akkoord met mijn initiatief , ze gaan zelfs hetzelfde doen tot de gemeente er eindelijk ook eens iets aan doet.
Bij deze iedereen bedankt voor de goeie raad.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”