aanpassing verkeerssituatie aanduiding

kyokukou
Topic Starter
Berichten: 17

aanpassing verkeerssituatie aanduiding

#1 , 30 jul 2016 11:10

Hallo,

Kan iemand mij aangeven of er een wet bestaat die gemeentes verplicht aangepaste verkeerssituaties duidelijk aan te geven (via bvb grote oranje panelen) gedurende een bepaalde periode?

Gisteren ben ik geflitst en pas nadat dit gebeurde stelde ik vast dat het einde vd A8 richting E19 ineens nog maar 70 was. De laatste 20 jaar en zeker nog langer is dit stuk altijd aan 90 geweest.

Groot was dus mijn verassing toen ik de flits zag al reed ik net geen 90.

Na rondgevraagd te hebben bij kennissen bleek dit pas 2 weken terug veranderd te zijn en buiten een kort artikel in de streekkrant vorige week is hier duidelijk veel de te weinig over gecommuniceerd. Zelf woon ik niet meer in dit gemeente dus had ik geen kennis van deze aanpassingen.

Al reed ik nu te snel ben ik in mijn recht de pv te contesteren indien ik deze ontvang? Met als argument dat ik niet correct geïnformeerd was en dat het niet voldoende is om enkel de snelheidsborden te veranderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 30 jul 2016 11:20

Wat krijgen we nu? Wat denk je zelf? Verwacht je nu echt dat je voor alle verkeerswijzigingen per brief wordt verwittigd?
Het enige waarvoor de gemeente of gewest moet zorgen is dat de verkeerssignalisatie in orde is.
Voor de rest is het aan U om op te letten in het verkeer.

Als de signalisatie correct is aangebracht heb je geen voet om op te staan.

kyokukou
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 30 jul 2016 14:05

Ik weet niet of je het weet maar in vele gevallen moeten ze een bord plaatsen voor vergaderingen van de verkeerssituatie (bvb verandering van een straat naar eenrichtingsverkeer of niet meer rechts mogen inslagen,...)

Nu stel ik mij dus de vraag of dit ook moet op een stuk van de autostraten wanneer dit volgens de wegcode 90 zou moeten zijn en was de laatste 20/30 jaar maar dat de gemeente die dat specifiek stukje beheer ineens alles verlaag naar 70.

Dat de kleine ring in Brussel zakte na 30 werd overal duidelijk aangegeven maar nu gaat het over de ring rond Halle om de E19 op te rijden en daar wordt vrijwel niet over gecommuniceerd...
Is volgens mij bewust gedaan om extra veel boetes te kunnen maken maar stel mij dus de vraag of ze dit niet beter moeten aangeven.
Halle is wel al meerdere keren nalatig geweest in zo'n situaties

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 30 jul 2016 14:10

Voor het aanbrengen van verkeerssignalisatie moeten ze juist niks! Aanbrengen en daarmee is de kous af!
Steden en gemeenten/ gewest bepaalt zelf wat en waar komt. Zij hoeven daar de burger helemaal niet voor te raadplegen.

We leven nog altijd in een vertegenwoordigde democratie, en niet in een directe democratie.
Laatst gewijzigd door giserke op 30 jul 2016 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 30 jul 2016 14:11

Weet je, breng het voor de rechtbank en leg daar eens uit dat ze dit bewust doen om meer boetes te kunnen maken. Ik ben zeer benieuwd hoe de rechter daarop gaat reageren.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 30 jul 2016 14:13

Weet je, breng het voor de rechtbank en leg daar eens uit dat ze dit bewust doen om meer boetes te kunnen maken. Ik ben zeer benieuwd hoe de rechter daarop gaat reageren.
Laat me raden 'meneer U kent precies de wegcode niet goed, leg maar eens het examen opnieuw af'

bobbob
Berichten: 26

#7 , 30 jul 2016 21:03

De antwoorden die hier gegeven worden vind ik toch nogal kort door de bocht , kan het echt niet wat beleefder , iemand stelt een terrechte vraag en krijgt direct zijn nek vol met een toon van , wat ben jij voor een dom kieken , hoe durf je dat vragen.
Misschien toch eens vermelden dat vroeger een verandering van snelheid wel werd aangekondigd door een bord met de snelheid op en er onder het aantal meters dat je nog van de toepassing bent verwijderd , vb 50,binnen 200m! men zet zoveel borden waar je niets aan hebt , dat ze er dan ook maar een paar zetten waar je wel iets aan hebt .
Sorry , de stoom moest er efkes af.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jul 2016 22:26

Er is geen enkele wetgeving waarin staat dat een gewijzigde verkeerssituatie moet aangekondigd worden, de signalisatie moet enkel correct aangebracht worden nopens de juiste omstandigheden. Als men dus beslist om de snelheid te veranderen van 70 naar 50, moeten enkel de borden worden aangepast. het is natuurlijk een teken van hoffelijkheid van de wegbeheerder om de nieuwe situatie aan te kondigen, doch dit gebeurt niet altijd.

U kan uw inbreuk altijd contesteren al denk ik dat u geen gram gaat halen. U dient echter gewaar te zijn van de verkeerssituatie en dient dus te letten op alle verkeersborden, lichten, belijningen, ...

giserke
Berichten: 2434

#9 , 31 jul 2016 01:55

De antwoorden die hier gegeven worden vind ik toch nogal kort door de bocht , kan het echt niet wat beleefder , iemand stelt een terrechte vraag en krijgt direct zijn nek vol met een toon van , wat ben jij voor een dom kieken , hoe durf je dat vragen.
Misschien toch eens vermelden dat vroeger een verandering van snelheid wel werd aangekondigd door een bord met de snelheid op en er onder het aantal meters dat je nog van de toepassing bent verwijderd , vb 50,binnen 200m! men zet zoveel borden waar je niets aan hebt , dat ze er dan ook maar een paar zetten waar je wel iets aan hebt .
Sorry , de stoom moest er efkes af.
Met opmerkingen als 'Is volgens mij bewust gedaan om extra veel boetes te kunnen maken' is het debat snel afgelopen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 31 jul 2016 08:50

De antwoorden die hier gegeven worden vind ik toch nogal kort door de bocht , kan het echt niet wat beleefder , iemand stelt een terrechte vraag en krijgt direct zijn nek vol met een toon van , wat ben jij voor een dom kieken , hoe durf je dat vragen.
Misschien toch eens vermelden dat vroeger een verandering van snelheid wel werd aangekondigd door een bord met de snelheid op en er onder het aantal meters dat je nog van de toepassing bent verwijderd , vb 50,binnen 200m! men zet zoveel borden waar je niets aan hebt , dat ze er dan ook maar een paar zetten waar je wel iets aan hebt .
Sorry , de stoom moest er efkes af.
Dat was vroeger en die wetgeving telt niet meer. Het heeft dan ook geen enkele zin deze hier nogmaals tenberde te brengen. Straks gaat hier iemand nog zeggen dat een automobiel steeds moet vooraf gegaan worden door een persoon, zwaaiende met een rode vlag, om voetgangers op het gevaar te wijzen (Voor diegeen die dat nog niet wisten: is ooit een wet geweest nadat de eerste auto's op de weg verschenen)

giserke
Berichten: 2434

#11 , 31 jul 2016 15:15

De antwoorden die hier gegeven worden vind ik toch nogal kort door de bocht , kan het echt niet wat beleefder , iemand stelt een terrechte vraag en krijgt direct zijn nek vol met een toon van , wat ben jij voor een dom kieken , hoe durf je dat vragen.
Misschien toch eens vermelden dat vroeger een verandering van snelheid wel werd aangekondigd door een bord met de snelheid op en er onder het aantal meters dat je nog van de toepassing bent verwijderd , vb 50,binnen 200m! men zet zoveel borden waar je niets aan hebt , dat ze er dan ook maar een paar zetten waar je wel iets aan hebt .
Sorry , de stoom moest er efkes af.
Dat was vroeger en die wetgeving telt niet meer. Het heeft dan ook geen enkele zin deze hier nogmaals tenberde te brengen. Straks gaat hier iemand nog zeggen dat een automobiel steeds moet vooraf gegaan worden door een persoon, zwaaiende met een rode vlag, om voetgangers op het gevaar te wijzen (Voor diegeen die dat nog niet wisten: is ooit een wet geweest nadat de eerste auto's op de weg verschenen)
Voor WO1 ?
Leuke weetjes en ik ben daar erg in geïnteresseerd uit geschiedkundig oogpunt, maar in het huidig verkeerssysteem niet meer van belang.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”