bezit blauw licht

Moto76
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

bezit blauw licht

#1 , 27 jul 2016 14:30

Hallo beste forumleden.

Ik vroeg me af of het bezit van een blauw zwaailicht op zich verboden is wanneer je het niet op een auto/moto gebruikt. Ik was namelijk aan het twijfelen om een licht (http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d315.html) aan te kopen in geval van ongeval ofzo, kan dit zichtbaar op de weg gelegd worden. Ik weet dat het natuurlijk verboden is om met zo'n licht rond te rijden op je auto, maar is het ook verboden het bij te hebben? Als ik bijvoorbeeld wordt tegengehouden en ze vinden dit, ben ik dan strafbaar?

Dank jullie voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 27 jul 2016 14:49

maar waarom zou je niet gewoonweg de rode waarschuwingslamp kopen die in je aanbieding onder de blauwe staat??? Rood en oranje (lichten )zijn de kleuren die je ziet als er een wegvernauwing of omheind obstakel op de ,weg bevindt. Met een rood licht zou iedereen begrijpen dat er daar een probleem is. Wat wil je in godsnaam bereiken met een blauw licht op de openbare weg te plaatsen? Dat passanten denken dat je een gemotoriseerde poltie met pech bent of zo?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 27 jul 2016 15:15

Staan de blauwe lichten in de solden misschien?

buikgevoel: zegt me dat je nu al in de problemen zit wegens gebruik van één of ander licht met adellijk aanzien
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

johan V
Berichten: 174

#4 , 27 jul 2016 17:21

waarom een blauw licht van hulpdiensten kopen als je het niet mag/of kan gebruiken,of is het voor andere doeleinden bestemd,enkel politie en hulpdiensten mogen een blauwlicht gebruiken,en dan nog in noodgevallen.

KrisP
Berichten: 145

#5 , 27 jul 2016 18:15

Niet doen. Bezit mag, gebruik niet. Maar bij een deftige firma ga je zelfs geen blauwe kunnen kopen indien geen hulpverleningsinstantie.
Bij gebruik op/in voertuig om te beginnen inbreuk Art.29 K.B. 1.12.1975 + afhankelijk van de omstandigheden mogelijks nog andere inbreuken. Dergelijke overtredingen zullen niet afgehandeld worden met een oi of ms maar kans op voorkomen politierechtbank is groot. Totdaar het luik verkeer want bij gebruik kan u ook het gerechtelijk feit aanmatiging van ambt aangewreven worden.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 27 jul 2016 18:17

http://www.nissen-uk.com/product_detail.php?pid=908

De synchro lichten uit bovenstaande link passen bv in de bagagebak van een moto. En ja die bestaan ook in het blauw ;-).

Moto76
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2016 18:23

Maar het gebruik van een blauw zwaailicht is toch enkel verboden op/in een voertuig dacht ik? Of is het algemeen? Ik verkies blauw omdat dit, in tegenstelling tot oranje, mensen wel doet vertragen.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jul 2016 19:28

Volgens Art 51.1 4de lid - KB 01/12/75 mag een bestuurder in panne zijn voertuig signaleren door gebruik te maken van de 4 richtingaanwijzers en een oranjegeel knipperlicht.

Het gebruik van het blauwe knipperlicht is verboden wanneer uw voertuig niet behoort tot de categorieën bepaald volgens 28, § 2, 1º, c 4, - KB 15/03/68 houdende algemeen reglement op de technische eisen auto's. Bijkomend zijn er nog uitzondering voor voertuigen die de toestemming gekregen hebben van de Minister.

Het bezit op zich is dus niet strafbaar, de plaatsing en het gebruik wel. Indien deze in uw voertuig ligt, zal er nagegaan worden of er geen sprake is van gebruik/misbruik. Ik zie overigens geen enkele reden waarom u een blauw knipperlicht in uw voertuig zou moeten hebben.

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 27 jul 2016 19:57

Mogelijk wordt uw voertuig in zijn geheel in beslag genomen.
Ken zo verschillende cases. O.a. een persoon die een oude brandweerwagens had gekocht met blauwe lichten. Deze stonden op de openbare weg geparkeerd. Wel zelfs dat is verboden persoon vond van wel maar politie, parket en later rechtbank dachten er toch 'iets' anders over zie antwoord van KrisP.
Wat u thuis in uw slaapkamer als verlichting hebt is uw zaak. Op de openbare weg is het verboden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 27 jul 2016 20:17

Ken ook zo een aannemer die van het plaatselijke brandweerkorps een oude ladder had aangekocht (nog zo een die volledig manueel moest bediend worden) Hij vond die handig om bomen te snoeien. Die had ook een blauw licht op. Wel: hij is onderweg staande gehouden door de toen nog Rijkswacht, en mocht zijn lamp terplaatse demonteren en glas stukslagen alvorens verder te mogen rijden. Hij heeft geen geldboete gehad, wel een schriftelijke verwittiging

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 28 jul 2016 16:05

De wijze waarop een voertuig dat in panne staat mag en kan gesignaleerd worden staat ook in de wetgeving en in een antwoord hierboven.
Het gebruik van blauwe lichten eender welke en eender waar op openbare weg en soms ook op openbare plaats is voorbehouden aan die diensten die vermeld staan in de wetgeving.

In de kranten heeft men al meermaals zulke verhalen verteld van particulieren die een blauw licht op de wagen hebben en of het gebruiken .
Ook die vrachtwagens met kerstbomen van lichten of blauwe kruisen worden bij betrapping voor hun verantwoordelijkheid geplaatst (en betalen het gelag).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”