Rijverbod

Koshdlinedon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rijverbod

#1 , 26 jul 2016 14:12

Mijn rijbewijs moet ik ingeven voor 15 dagen en dit vanaf 1 augustus tem 15 augustus. Gisteren moest ik naar de politie om te laten betekenen en daar kreeg ik te horen dat ik mijn rijbewijs vrijdag namiddag moet gaan afgeven omdat 1/08 op zondagnacht 00 u ingaat en niet op maandag ochtend 8.30 , het uur dat de griffie opengaat .
Maar dan heb ik toch extra dagen rijverbod erbij ipv de 15 dagen ? Want omgekeerd kan ik ook zeggen ,dit loopt tot 16/08 middernacht maar kan hem pas ophalen om 8u30 s morgens ...hoe zit dit nu precies want ik wil niet achteraf nog extra gestraft worden omdat ik dan zogezegd telaat mijn rijbewijs ga afgeven .
Alvast bedankt voor juliie reactie !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2016 15:24

Tja, dat zijn de praktische kanten van de straf die u opgelegd is, natuurlijk... U gaat u zorgen dat uw rijbewijs bewijsbaar binnengebracht is voor 1 augustus, als er niemand is om u een bewijs van inlevering te bezorgen? Nogal moeilijk...

Ik zou braafjes het rijbewijs binnenbrengen zoals het u opgedragen werd. Uitendelijk is het niet de griffie die de verkeersovertreding gemaakt heeft die tot deze straf geleid heeft, nietwaar?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 26 jul 2016 22:26

U hebt tijd tot ..... dus u mag ook vroeger. U hebt de betekening ontvangen.

Later mag u ook natuurlijk maar dat zal dan (automatisch) resulteren in een bijkomende bestraffing en het verbod start zo wie zo om 0 uur. Dus daarna mag u gewoon niet meer rijden staat gelijk met rijden tijdens intrekking.

Hier al eens lezen.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /467-t4hs8

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 26 jul 2016 23:58

Inderdaad, de praktische nadelen zijn voor u. In een ideale wereld is de griffie misschien 24/7 open, maar met het huidige budget van Justitie zal dat niet lukken.

Karanog
Berichten: 141

#5 , 27 jul 2016 08:15

Stel dat je dat rijbewijs vrijdag 29.07 om 14:00 binnenbrengt,.
Kan je dan nog rijden tot zondag 31.07 23:59 ? Ok, je hebt je rijbewijs niet bij je (*), maar eigenlijk heb je op dat moment nog een rijbewijs en de politie kan in principe toch nagaan dat dat rijbewijs op die griffie ligt? Of niet?

(*) ik zou ze niet te eten willen geven, diegenen die een rijbewijs hebben maar het op moment van politiecontrole niet bij hebben;

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 27 jul 2016 08:59

Stel dat je dat rijbewijs vrijdag 29.07 om 14:00 binnenbrengt,.
Kan je dan nog rijden tot zondag 31.07 23:59 ? Ok, je hebt je rijbewijs niet bij je (*), maar eigenlijk heb je op dat moment nog een rijbewijs en de politie kan in principe toch nagaan dat dat rijbewijs op die griffie ligt? Of niet?

(*) ik zou ze niet te eten willen geven, diegenen die een rijbewijs hebben maar het op moment van politiecontrole niet bij hebben;
Lees dit topic maar eens door.
Zou het dus niet doen.

Koshdlinedon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2016 11:05

Bedankt iedereen!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 jul 2016 11:28

Als het zo belangrijk zou zijn, zou inleveren (in brievenbus steken) via deurwaarder hier helpen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”