fietser voorbij steken

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

fietser voorbij steken

#1 , 11 jul 2016 18:16

in de toer de frans kwam het aan bod dat men in spanje op bepaalde plaatsen bij het voorbijsteken van een fietser met de auto je daar 1,5meter van moet blijven, men zegde dat er in belgie ook een regeling was waarin bepaald is hoever men met de auto van een fietser moet blijven als je hem voorbij steekt.

als de regelgeving bestaat, hoeveel bedraagt het dan?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 jul 2016 18:30

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen:
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Aangezien België zoveel kleiner is dan Spanje zou 1,50 meter wat groot uitvallen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#3 , 11 jul 2016 19:05

In Frankrijk zelf is het ook 1,5 meter hoor. Gelukkig plaatsen ze daar voldoende borden om je er regelmatig op te wijzen zodat je als toerist zelfs na een eerste autorondreis in FR wéét welke afstand je bij het inhalen van fietsers moet houden.
In B inderdaad maar een meter en… weinigen die nog maar weten dat er überhaupt een wettelijke minimumafstand moet gehouden worden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 jul 2016 19:33

Het probleem dat ik veelvuldig ondervind als autobestuurder is dat de fietsers zelf
die afstand niet respecteren door tegen de auto's te gaan "plakken" of te "zigzaggen".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#5 , 11 jul 2016 20:37

Ik ben zowel autobestuurder als dagelijkse fietser roharro en ik probeer met elk voertuig de wetgeving te volgen. Jammergenoeg moet een fietser soms zigzaggen zoals over de tramsporen hier in de stad, of over een slecht wegdek. Met de auto achter een fietser ben ik daarom uiterst voorzichtig en preventief want ik weet welke gevaarlijke manoeuvres ik dagelijks als fietser onvermijdelijk moet uitvoeren.

Onlangs nog werd ik tijdens mijn uitgestoken arm naar links om af te slaan links ingehaald door een auto. Ik ken mensen die voor minder geen fiets meer durven te gebruiken als vervoersmiddel in de stad.
Recreatief gebruik van de fiets is dan weer iets anders.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 11 jul 2016 20:46

Ik zal nooit meer door een dichtbebouwde kom rijden met de auto op ogenblik dat de scholen uit zijn.
Vorig jaar heb ik meegemaakt dat een fietser op het ogenblik dat ik voorstak zonder boe of bah naar links afdraaide (had me niet gehoord want reed met oortjes van zijn walkman in de oren) en daarbij met een pedaal in de spaken van mijn acherwiel haakte. Hij werd met een saltobeweging weggekatapulteerd.
Als bij wonder zonder kwetsuren.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”