Rijverbod in belgie, wonen in nederland met nieuw rijbewijs

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

Rijverbod in belgie, wonen in nederland met nieuw rijbewijs

#1 , 09 jul 2016 17:42

Als je rijverbod hebt in.belgie.. kunnen ze dat in nederland niet controleren. Maar je hebt het moeten inleveren. Mag je in nederland voor een nieuw rijbewijs gaan dat geldig is in nederland ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 09 jul 2016 17:49

Je zal zowieso een attest van de belgische politie moeten voorleggen van verlies.
Dat ga je niet krijgen.
Neen dus.

stefan74
Berichten: 17

#3 , 09 jul 2016 23:12

Ik copy/paste even hoe het zit voor een Belg die in het buitenland zijn rijbewijs verliest/ moet afgeven. Hopelijk voor jou hebben Nederlanders een gelijkaardige wet:

Artikel 50
§ 1. Een duplicaat van het rijbewijs wordt afgegeven :

1° in geval van verlies of van diefstal van het rijbewijs;
2° als het rijbewijs beschadigd, onleesbaar of teniet gegaan is;
3° als de foto van de houder niet meer gelijkend is;
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid

Ik meende dat Belgische politie bij intrekking buitenlands rijbewijs een attest geeft (van intrekking, niet van verlies dus). Indien Nederland ook zo'n wet heeft, ben je er zo van af met dit attest.
Ik weet niet of de politie daadwerkelijk verplicht is om zo'n attest af te leveren.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 10 jul 2016 10:11

Ik copy/paste even hoe het zit voor een Belg die in het buitenland zijn rijbewijs verliest/ moet afgeven. Hopelijk voor jou hebben Nederlanders een gelijkaardige wet:
Niet dus. Deze mogelijkheid zou binnenkort trouwens worden geschrapt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 jul 2016 16:25

Als je rijverbod hebt in.belgie.. kunnen ze dat in nederland niet controleren. Maar je hebt het moeten inleveren. Mag je in nederland voor een nieuw rijbewijs gaan dat geldig is in nederland ?
Je kan in Nederland examens doen en een rijbewijs halen als je daar woont.

Een verval van het recht tot sturen in België is een opgelegde straf, en blijft gelden, het wordt niet opgeheven door een nieuw NL rijbewijs :!:

Indien het herstel in het recht tot sturen afhankelijk is van herstelonderzoeken, moet je die onderzoeken ondergaan om nog in B te mogen rondrijden ...
Kans dat je gesnapt wordt is klein met NL rijbewijs - men moet je dan als NL-inwoner met NL rijbewijs kunnen linken aan het verval dat je opliep - maar niet 0 ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”