Hoe parkeren naast garagepoort

pavan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoe parkeren naast garagepoort

#1 , 08 jul 2016 17:11

Ik heb ook een ondergrondse garage waar 2 auto s staan en een aanhangwagen,regelmatig staan ook auto s zo dicht bij de inrit dat het verkeer die aankomt niet zichtbaar is wanneer ik er uit wil rijden,ik heb mijn beklag gedaan bij de politie,en die hebben mij een rijproef laten uitvoeren,met hun combi vlak aan de inrit ( dus geen meter of halve meter over maar gelijk met de inrit,en ze hebben er fotos van genomen en behandeld in de verkeerstechnische dienst van brugge,5 maand nadien heb ik zelf moeten navragen wat het resultaat was,het antwoord was negatief ,volgens de politie heb ik plaats genoeg om uit te rijden,en kunnen ze geen gele lijn trekken of een paaltje plaatsen of iet dergelijk,volgens hun is het ook veilig genoeg ,tot er iets gebeurt natuurlijk dan gaan ze natuurlijk de verantwoorgelijkheid afschuiven,dus in de wet staat nergens dat je een afstand moet overlaten aan een inrit,wat niet logisch is want je mag toch ook niet parkeren tot op de hoek van de straat ,op een kruispunt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 jul 2016 20:19

Er is geen enkele verkeersregel, die zegt dat je een afstand moet bewaren aan een inrijpoort of garage.
Als je dit gaat toepassen ga je bijna nergens meer moeten parkeren in onze steden. Of gaan onze straten vol paaltjes staan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jul 2016 17:54

,en kunnen ze geen gele lijn trekken
Kan wel degelijk.
Er zijn namelijk geen wettelijke vereisten bepaald om de omstandigheden vast te leggen waarin een onderbroken gele streep aangebracht mag worden.
Er zijn er ook geen bepaald wanneer dat moet ...

Het is dus een kwestie van willen .
Of niet.

U kan de stad in gebreke stellen voor het niet aanbrengen / niet plaatsen van paaltjes, en stellen dat zij daarmee een haar gemelde, volgens u wél gevaarlijke situatie niet recht zet.
Als het dan mis loopt, kan u daarmee zwaaien in de rechtbank - u moet dan zelf ook wel voorzichtig geweest zijn, want u weet dat het een gevaarlijke situatie is ...

Reclame

Clem Gezet
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2016 19:32

Zelf zie ik mij geconfronteerd met een gelijkaardig probleem. Mijn woning staat namelijk in een kleinstedelijke omgeving:
een straat van 7 meter breed, aan elke kant een voetpad van 2,40 m, lintbebouwing zonder voortuin en éénrichtingsverkeer.
In de straat staan er continu auto's geparkeerd aan beide kanten van de straat; heel weinig woningen hebben een eigen ga-
rage maar vaak wel twee of meer voertuigen.
Onze garagepoort maakt deel uit van de voorgevel en meet exact 2,10 m. Net breed genoeg om de auto vooruit rijdend binnen
te kunnen zetten. Dat lukt enkel als de wagen loodrecht op het vlak van de garagepoort staat vermits achterwielen altijd
een kleinere draaicirkel beschrijven. Achteruit binnenrijden kan niet; dan kan ik eenmaal binnen niet meer uitstappen.
Wanneer er nu twee wagens gestationeerd worden bezijden mijn garagepoort met tussen hen beiden een afstand die gelijk
of net iets breder is dan die inrijpoort, dan staan ze misschien niet in overtreding, maar ik kan mijn wagen niet meer in
het verkeer brengen. Recht achteruit rijden gaat nog wel maar de afstand is beperkt vermits er vrijwel steeds wagens of
bestelwagens aan de overkant van de straat staan. Uitwijken naar links of naar rechts om in de rijrichting te geraken is
onmogelijk: de gestationeerde voertuigen bezijden de inrit blokkeren elke beweging.
Ik kocht het huis in 1978, toen waren er veel minder buren die over een eigen wagen beschikten en er was parkeergelegen-
heid zat. Sindsdien is de situatie grondig veranderd. Ik heb jaren geleden aan het stadsbestuur één meter gele lijn
gevraagd aan één kant van mijn garagepoort om zodoende het probleem opgelost te krijgen.Tevergeefs: het werd geweigerd.
Nooit bezoek van de politie ontvangen. Schaakmat gezet heet dat.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 sep 2016 20:04

Had 25 jaar geleden ook een dergelijk probleem. Straat 4 meter breed. Als er dan aan de overzijde iemand parkeerde, kon ik niet meer van mijn oprit. Politie is het komen nameten en ik kreeg de toestemming, op papier, om zelf de nodige borduren (5 stuks) geel te schilderen. Moest zelf de verf aankopen. Heb nog steeds overschot. Ondertussen zijn borduren en de straat heraangelegd, breedte is gebleven, maar er staan verbodstekens voor parkeren aan de overkant. Iedereen blij.

Clem Gezet
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 sep 2016 12:00

Hallo Mava 105.
Bedankt voor uw reactie. Ik mij toch af in welke mate uw overburen gelukkig zijn met de finale oplossing.
Groetjes
Clem

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 sep 2016 12:33

Er zijn geen overburen. Het is een groen grasveldje met bomen en struikjes. :D

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”