Nie betalen van onmiddelijke invordering

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Nie betalen van onmiddelijke invordering

#1 , 08 jul 2016 15:47

Ik lees een paar tegenstrijding berichten op internet. Ik ben aan het overwegen om een verkeersboete aan te vechten.

Net met de politie gebeld en zij zeggen me het volgende :

Wanneer je het weigert mag je een antwoordformulier invullen en je argumentatie neerschrijven. Er wordt dan beslist of je boete kwijtgescholden wordt of niet. Als dit niet het geval is ontvang je een minnelijke schikking die €10 hoger ligt dan de boete zelf. Indien je deze ook niet wil betalen moet het via de politierechtbank gaan.

Nu lees ik op internet toch net iets anders. Ik lees dat ik inderdaad een antwoordformulier kan invullen, maar daar drie mogelijke gevolgen aan kunnen komen : kwijtschelding, minnelijke schikking of onmiddelijk politierechtbank.

Het belangrijke verschil ligt hem in het feit dat in scenario 1 het "worst case scenario" van het aanvechten is dat ik een minnelijke schikking ontvang die €10 zal bedragen. In scenario 2 is het echter mogelijk dat ik nooit een minnelijke schikking ontvang, maar meteen naar de rechtbank moet, wat me dan mogelijk een pak meer kost indien ik ongelijk krijg.

Hoe zit het nu werkelijk ? Ontvang ik na het begaan van een "niveau 3" overtreding ALTIJD eerst een minnelijke invordering, of kan het zijn dat ik toch onmiddelijk naar de rechtbank moet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2016 21:35

Meestal maakt de politie het proces-verbaal over aan het Parket. De Procureur des Konings zal oordelen of hij de zaak seponeert (dat betekent zonder gevolg klasseren), een minnelijke schikking voorstelt of u voor de Politierechtbank daagt. De uitkomst kan niet voorspelt worden. Als u uw boete wenst te betwisten stuur uw antwoordformulier, of beter uw betwisting, zo gedetailleerd en zo snel mogelijk op. Hoe langer u aarzelt, hoe minder geloofwaardig.

Het tegenspreken van een verkeersinbreuk is niet zonder risico. Het Parket is immers niet verplicht om uw verweer te aanvaarden en kan u toch dagvaarden. In dat geval kan de rekening snel oplopen. Waar u aanvankelijk soms enkel een boete riskeerde, komen bij een dagvaarding voor de Politierechtbank dossier- en dagvaardingskosten bij (al snel 80 tot 90 euro). Deze kosten moeten uiteraard enkel betaald worden bij een veroordeling, niet bij vrijspraak.
Wordt u veroordeeld en krijgt u een geldboete van meer dan 25 euro, dan moet u ook 150 euro aan het Slachtofferfonds betalen. U moet er ook rekening mee houden dat de bestraffing in principe zwaarder zal zijn, dan de eventuele onmiddellijk inning/minnelijke schikking. U riskeert ook bijkomend nog een rijverbod.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 08 jul 2016 22:08

Bij de @25 ook de opdeciemen niet vergeten dat is x6.
Veel van wat men noemt verkeersovertredingen zijn eigenlijk wanbedrijven dus met een startboete van € 26.
'vb de verkeerswet Artikel 33
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 jul 2016 18:13

Als u uw boete wenst te betwisten stuur uw antwoordformulier, of beter uw betwisting, zo gedetailleerd en zo snel mogelijk op.
Waarmee u dan uw argumentatie tegen de vaststellingen bij voorbaat al prijs geeft .
Dit kan ook tegen u gebruikt worden, bvb door een navolgend PV dat deze argumentatie onderuit haalt, al dan niet gebaseerd op de werkelijkheid ...

Er zijn mij meerdere gevallen bekend waar in een navolgend PV gewoon pertinente leugens of verdraaiingen van de waarheid staan ... (*)

Het inlichtingenformulier komt in eerste instantie bij de vaststellende eenheid terecht, daar heeft men dus ook de kans het te lezen, en de argumentatie onderuit te halen.
Het komt pas later bij het parket (tenzij men het rechtstreeks naar daar stuurt).


(*) Een klassieker in het genre is een geval waarin een snelheidsbord bedekt werd door begroeiing.
Wat verderop stond men te flitsen op basis van een door een kruispunt opgeheven snelheidsbeperking .
Politie-foto's genomen na "bezwaar" moesten aantonen dat het bord na het kruispunt echt wel voldoende zichtbaar was.
Alleen was het verse snoeisel OOK zichtbaar op de foto's, en was de beklaagde eerder foto's gaan nemen van het bedekte bord ...

Ik haal deze graag aan omdat het zeer goed illustreert hoe ver men binnen de politie wil gaan om eigen en systeem fouten te verdoezelen ten nadele van de "overtreder" ...

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jul 2016 11:22

Dus, de agente had ongelijk als ik het goed begrijp ... het kan zijn dat ik geen minnelijke invordering krijg, maar meteen voor de rechtbank moet komen ... dat zie ik niet echt zitten ...

TheJudge007
Berichten: 366

#6 , 13 jul 2016 13:38

Ik haal deze graag aan omdat het zeer goed illustreert hoe ver men binnen de politie wil gaan om eigen en systeem fouten te verdoezelen ten nadele van de "overtreder" ...
Altijd prettig om eens een antwoord te lezen van mensen die niet zomaar onmiddellijk bereid zijn zich gewonnen te geven en maar betalen, wat de wetgever ook eist. Ik heb daar lang geleden af en toe wel geld mee uitgespaard, tot zelfs (nu gaat dat spijtig genoeg niet meer) gevangenis aan toe (enkele uurtjes) voor stomme parkeerboete's. De automobilist is nu door eigen schuld herleid tot een domme melkkoe. De straffen voor overdreven snelheid bvb ? Sorry voor de off-topic.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 13 jul 2016 14:20

Het zal er niet op beteren met de nieuwe infrarode flitscamera's. Nog geen 50% van de automobilisten kan hun aan de opgelegde snelheid houden zie ik dagelijks.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jul 2016 11:08

Heb nogmaals naar het politiekantoor gebeld. Men zei mij dat het aanvechten van een onmiddelijke inning zo goed als 100% zeker zal leiden naar een minnelijke invordering van €10 meer, aangezien het om een relatief klein geval gaat (€165 boete).

Men zegt mij dat de stap "minnelijke invordering" wordt overgeslagen (en er dus meteen een uitnodiging van de rechtbank volgt) wanneer het om extreme gevallen gaat.

Klopt dit ?

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2016 12:20

Nu ben ik nog meer in de war. Onderstaande heb ik van de website van de lokale politie :

Hier lees ik toch letterlijk : "als de overtreder het bedrag van de minnelijke schikking betaalt, wordt de zaak niet verder behandeld door de rechtbank".

"Het parket kan twee beslissingen nemen:

Jouw bezwaar wordt aanvaard, waarop de onmiddellijke schikking wordt geseponeerd.
Jouw bezwaar wordt niet aanvaard, waarop er een voorstel tot een minnelijke schikking volgt. Het gaat om een voorstel van het parket aan de overtreder om een bepaalde som – 10 euro meer dan de onmiddellijke inning – te betalen en op die manier een einde te stellen aan de vervolging.
Als de overtreder het bedrag van de minnelijke schikking betaalt, wordt de zaak niet verder behandeld door de rechtbank. De overtreder heeft tussen 15 dagen en drie maanden tijd om een minnelijke schikking te betalen. Deze betaling gebeurt eveneens met een overschrijvingsbewijs dat door het parket wordt overgemaakt.
Indien nodig kan de Procureur des Konings bepaalde betalingsfaciliteiten toekennen."

Bron : http://www.lokalepolitie.be/5381/bezwaarschrift.html


Kan de stap "minnelijke invordering" nu wel of niet worden overgeslaan :?: ik volg niet meer hoor...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”