Bewijswaarde van een PV

carel
Topic Starter
Berichten: 36

Bewijswaarde van een PV

#1 , 08 jul 2016 11:22

Beste Forumleden

Een fietser rijdt 's nachts tegen mijn auto en wordt al brakend voor mijn auto gevonden door de politie die de nodige vaststellingen doen.
Langs hem liggen brokstukken van mijn spiegel en er is een deuk zichtbaar met enorme schade qua lak (een streep van voor tot achter). Op de scherven hangt bloed.

Deze omstandigheden zijn echter niet van aard om elke gerede twijfel weg te nemen voor wat betreft de betrokkenheid van de beklaagde aan deze schade. In beroep uitgesproken.

Heeft een PV inzake verkeersovertredingen de bijzondere bewijswaarde "tot bewijs van het tegendeel"?

Indien ja, geldt dit ook voor de vaststellingen die werden gedaan waar een burgerlijke partij schadevergoeding eist of enkel op strafrechtelijk gebied?

Heb een vonnis geveld in hoger beroep waar de Correctionele rechter in tegenstelling tot de Politierechter het PV van de verbalisanten langs zich neer legt op grond van gerede twijfel. Op strafrechtelijk gebied wordt een veroordeling uitgesproken.

Hoger beroep is niet meer mogelijk en dien deze schade dus zelf te betalen.

De reden waarom ik het aanbreng is het feit dat daar waar een Politierechter toch meestal veel info hecht aan het PV.
In beroep worden de verbalisanten echter gewoon buiten spel gezet.

Misschien redeneer ik verkeerd maar dat men de vaststellingen van twee politie-agenten in twijfel trekt gaat toch wel ver.

Alvast bedankt voor wat feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2016 14:09

De bewijswaarde van een PV geldt voor wat de verbalisanten hebben vastgesteld.
De verbalisanten hebben niet vastgesteld dat de fietser tegen uw auto is gereden.
Zij hebben de fietser brakend naast uw auto aangetroffen en schade aan uw auto vastgesteld. Er was bloed op de scherven, maar blijkbaar werd niet onderzocht of dit bloed van de fietser was?
Dat de fietser tegen uw auto gereden is, is een conclusie die op basis van deze feiten door u (eventueel door de verbalisanten) en de politierechtbank gemaakt werd op basis van de feiten. De rechtbank van eerste aanleg dacht er blijkbaar anders over. Dit lijkt mij echter niets te maken te hebben met de bewijswaarde van een PV.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”