ik heb een psychose doormaakt en ben hersteld..

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

ik heb een psychose doormaakt en ben hersteld..

#1 , 07 jul 2016 17:31

dag mensen ik heb sinds oktober 2014 een psychose sinds juni 2016 ben ik in klinische behandeling en ben inmiddels hersteld van desbetreffende aandoening.

de aandoening leverde mezelf chaos op in het hoofd, ik sprak met mezelf enzovoort, na de behandeling ben ik terug in de realiteit en is mijn toestand genormaliseerd waardoor ik geen last meer heb van de chaos in mijn hoofd.

In deze periode lapte ik alles aan mijn laars, waande mezelf groter dan andere en reed ik door met een rijverbod. ik stapelde de ene pv op na de andere, nu dit jaar zijn ze voorgekomen, ik heb in het totaal al 1 Jaar en 8 maanden rijverbod gekregen, en er wachten mij nog zaken. Alles waarvoor ik veroordeeld ben is gebeurd in een periode van zinsverbijstering, ik was volledig in mijn eigen wereld en dacht niet meer aan gevolgen, ik vergat ook vaak wat de realiteit nog inhield. ik besefte niet meer wat goed en wat fout, ik had geen moreel besef niet meer. dat was volledig weg.

Dit alles heb ik telkens verzwegen omdat ik ziek was, ik verzweeg dit, ik dacht dat de rechter mijn rijbewijs volledig zou afnemen, nu ik genezen ben kan ik de zaak beter nuanceren, ik kan helderder licht schijnen over de zaak.

ik kom binnenkort nog eens voor, kan ik misschien best de waarheid onderbouwd met attesten van psychiaters uit het ziekenhuis die me klinisch behandeld hebben vertellen ? zal de rechter begrip hebben, dit was een tijdelijke aandoening, zal de rechter dat begrijpen ?

en wat met mijn andere veroordelingen ? Ik heb een herroepingsprocedure opgestart, ik moet daarvoor 3 positieve adviezen voor krijgen van advocaten van hof van cassatie, om dat vonnis te kunnen mogen herroepen. zal dat lukken.. ?

' omwille van het feit dat ik in die periode in een ernstige psychose zat die na klinische behandeling hersteld is,en ik nu terug in de realiteit zit en mijn toestand terug genormaliseerd is '

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 07 jul 2016 17:47

De rechter kan evengoed beslissen dat u door uw stoornissen een gevaar bent op de baan en u een langdurig rijverbod opleggen met allerlei herstelproeven. Psychiatrie is geen exacte wetenschap, dus in hoeverre u volledig bent hersteld is niet altijd duidelijk.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2016 20:27

/

Reclame

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2016 22:24

een psychose is een tijdelijke aandoening, het is geen schizofrenie. dat is dat je tijdelijk niet meer in de realiteit zit. hij kan een arts aanstellen en mezelf laten onderzoeken? Hij gaat mijn rijbewijs toch niet volledig afnemen omdat ik een psychose heb gehad waarvan ik genezen ben ?

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 07 jul 2016 22:35

Op basis van de door u begane overtredingen, moet hij dat doen. Of u het snel gaat terugkrijgen of niet, hangt af van hoe hij uw psychische toestand interpreteert.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2016 00:37

ik heb een opstapeling aan rijverboden, kan ik een aanvraag doen ergens om een bromfiets te mogen besturen a of b klasse ? of is dit onmogelijk en moest de rechter dit doen ?

eylis
Berichten: 8836

#7 , 08 jul 2016 08:53

U neemt best contact op met uw behandelend psychiater om deze zaken eens door te praten. Wellicht kan hij een zeer duidelijke omschrijving geven van de verwachtingen en verdere verloop van uw geleden psychose. Een rechter kan dit dossier dan mee in overwegeing nemen om een goed vonnis uit te spreken. Of u in de toekomst nog een gemororiseerd voertuig zal mogen besturen zal in zijn geheel geevalueerd worden, vermoed ik. Daarom is dat vrijwillig aangebracht verslag van de psychiater zo belangrijk.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2016 10:00

dat heb ik gedaan, hij heeft een verslag geschreven

' ik bevestig dat xxxx xxxx sinds oktober 2014 een manifest ernstige psychose doormaakte die zijn oordeelsvermogen ernstig beperkte, na klinische behandeling in juni 2016 stellen we heden vast dat zijn oordeelsvermogen terug is en dat hij terug in de realiteit zit en genormaliseerd is. '

ik heb gewoon bang als de rechter het woord psychose hoort dat hij gelijk gaat zeggen ' levenslang rijverbod'

mag ik op de zitting dit verslag afgeven ? of vormt dat een probleem.. ?

kan ik door deze psychose vrijgesproken worden voor feiten die ik gepleegd hebt in de periode dat mijn verstand niet honderd procent vatbaar was voor realisme ?

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jul 2016 10:14

Indien uw geestelijke toestand niet meer conform is met de medische minimumnormen, dan moet u dat binnen de vier dagen na de dag dat u hiervan op de hoogte bent, melden aan de gemeente.
Het rijbewijs kan terug bekomen worden op voorlegging van een rijgeschiktheidsattest afgeleverd door een arts, waaruit blijkt dat u geschikt bent voor het besturen van een voertuig.
Een arts die vaststelt dat de fysieke of psychische toestand van een patiënt niet (meer) beantwoordt aan de geneeskundige minimumnormen, is verplicht hem dit te melden.

• Wie een geestelijke aandoening heeft die een plotselinge bewustzijnsstoornis, een dissociatieve of een acute stoornis van de hersenfuncties kan veroorzaken, zich uitend in een belangrijke afwijking in het gedrag, een plotseling functieverlies, stoornissen in het oordeels-, aanpassings- of perceptievermogen of de psychomotorische reacties van de kandidaat verstoren, is niet rijgeschikt. De kandidaat kan rijgeschikt worden verklaard indien hij minstens zes maanden vrij is van deze stoornissen. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal één jaar.

• Wie aan schizofrenie lijdt, kan rijgeschikt worden verklaard wanneer hij tenminste twee jaar recidief vrij is, voldoende ziekte-inzicht heeft en de defecttoestand van lichte aard is. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal drie jaar.

• De kandidaat met waanstoornissen zonder onberekenbaar, agressief of impulsief gedrag en wiens rijgedrag niet beïnvloed wordt door de medicatie, kan rijgeschikt worden verklaard. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal één jaar.

• De kandidaat met een tijdelijke, belangrijke of een regelmatig terugkerende stemmingsstoornis van het manische, het depressieve of het gemengd type, is niet rijgeschikt. Indien de kandidaat onder regelmatig geneeskundig toezicht staat, een volledig inzicht in zijn aandoening heeft en minstens zes maand geen klachten heeft, kan rijgeschikt worden verklaard. De geldigheidsduur van de rijgeschiktheid bedraagt maximaal drie jaar.

• De kandidaat met persoonlijkheidsstoornissen is niet rijgeschikt indien hij een ernstig psychiatrisch toestandsbeeld vertoont dat het oordeelsvermogen nadelig beïnvloedt.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 08 jul 2016 23:49

Ter zitting .... dan heeft het OM geen verweermogelijkheden.
Best dat ruim op voorhand te bezorgen zodat het in het dossier kan opgenomen worden. Anders zal OM vermoedelijk uitstel vragen om uw dossier grondig te bestuderen om dan op de volgende zitting de rechtbank te verzoeken een deskundige aan te stellen.
Zo kan men makkelijk een jaartje verder zijn.
(Beetje zwart - wit getrokken).
Bespreek dat alles met uw advocaat.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 sep 2016 01:41

Ik heb dat uiteindelijk niet afgegeven. De ene advocaat raadde me dat af en de andere raadde me dat aan.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 sep 2016 20:07

Zou ik een herziening kunnen krijgen op basis van medische gronden. Dat ik in heel die periode mijn realiteitsbesef verloren had. En dat dat na behandeling terug is gekomen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 02 sep 2016 20:27

En dat dat na behandeling terug is gekomen.
Ben je daar wel zeker van? :lol:

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 sep 2016 20:38

HAHA grapjas

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 sep 2016 22:30

Attest " ik bevestig dat client door ziekte in periode 2014 -2016 een onweerstaanbare drang had voor het besturen van voertuigen en dat zijn oordeelsvermogen hieromtrent was uitgeschakeld " is dit attest voldoende voor herziening van definitief vonnis ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”