Parkeerboete bij pech

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete bij pech

#1 , 07 jul 2016 13:49

Vandaag had ik problemen met onze 2de auto. Het is een oude auto en hij raakte vandaag oververhit net nadat ik over een lange zware helling had gereden. Blijkbaar is er een probleem met koeling. Ik heb hem aan de kant gezet omdat ik niet meer durfde verder rijden. Er was een parkeerstrook maar was geen plaats, ik heb hem erachter gezet. Hij stond niet in de weg, er is zeker 1 kilometer plaats. Hij stond niet in de weg, aan ene kant is er fietspad en aan andere kant weg. Ik heb een vriend opgebeld die garagist is. Hij is komen kijken, ik ben met hem meegeweest nr de winkel. Hij heeft koelvloeistof gekocht (denk ik). Ik ken daar niks van. Hij heeft het in mijn motor gegoten en het was terug in orde. Mijn auto staat nu bij hem om verder te kijken wat er aan scheelt.

Toen we terug kwamen aan auto zat er al parkeerboete tussen ruitenwisser. We zijn amper half uur weggeweest. Ik vind het toch niet kunnen dat ik nu nog eens gestraft word omdat ik met pech zit. Als je niet verder kan rijden kan je niet verder rijden. Mijn auto stond gewoon op veilige plaats, hij stond niet in de weg. Was de politie maar voor alles zo vlug! Is er geen manier om die parkeerboete te vermijden? Kan ik verzet aantekenen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2016 13:53

Waar was uw gevarendriekhoek?

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2016 13:57

Heb ik zelfs niet aan gedacht om te zetten. Hij stond niet op de weg, hij stond gewoon na geparkeerde auto's aan de rand van weg. Hij stond niet in de weg, er konden nog 100 auto's staan.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2016 13:57

Toen we terug kwamen aan auto zat er al parkeerboete tussen ruitenwisser. We zijn amper half uur weggeweest. Ik vind het toch niet kunnen dat ik nu nog eens gestraft word omdat ik met pech zit.
En hoe had die agent moeten weten dat uw wagen defect was, als er niemand aanwezig was?
Als je niet verder kan rijden kan je niet verder rijden.
Da's waar, en in dat geval laat je een depannagedienst of takeldienst komen, om uw voertuig te repareren, naar een garage te brengen. Als je ergens moet gaan telefoneren, laat je je gevarendriehoek achter, eventueel een papiertje achter de ruit dat uw wagen in panne staat en je hulp bent gaan halen.
Mijn auto stond gewoon op veilige plaats, hij stond niet in de weg.
Maar hij stond verkeerd geparkeerd. Als een agent geen boete meer mag uitschrijven voor foutief parkeren als de wagen "niet in de weg staat", is het al ver gekomen...
Is er geen manier om die parkeerboete te vermijden? Kan ik verzet aantekenen?
Dat kan altijd. Niet akkoord gaan met de minnelijke schikking, en uw situatie uitleggen aan de politierechter en hopen op begrip...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 07 jul 2016 14:00

Het verhaal is simpel, politieagent ziet een verkeerd geparkeerde wagen en geeft een bekeuring. Er was geen enkele indicatie dat het om een defect voertuig ging. Zelfs als de rechter u gelooft, kan hij nog steeds kiezen om de boete te behouden. Ik zou dus de schikking meteen betalen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2016 14:01

Of hij in de weg stond of niet is naast de kwestie. De vraag is of u daar gewoon mocht parkeren of niet. Indien niet had u krachtens artikel 51 van de wegcode uw gevarendriehoek moeten zetten. De politie kan niet ruiken dat u daar met pech staat.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 07 jul 2016 14:02

En best een advocaat nemen.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jul 2016 14:23

Ik zal niet betalen, zowiezo zal ik situatie uitleggen. Ik zal hiervoor geen advocaat nemen, zo iets verlies je toch altijd. Ik zal desnoods elke maand een euro betalen. Ze zullen lang mogen wachten op hun geld. Dat is gewoon uit principe. Als we hier met inbraak gezeten hebben hebben we uren en uren moeten wachten. Maar een verkeerd geparkeerde auto zien ze binnen de 15 minuten staan. Ja van inbrekers zijn ze bang, van een geparkeerde auto zijn ze niet bang. WIj wonen half in het buitenland en daar is het toch allemaal veel menselijker.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 07 jul 2016 14:26

U beseft toch dat al u niet meteen betaalt, u een verhoging gaat krijgen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 07 jul 2016 14:33

Zelfs tot viervoudige, met deurwaarder aan u deur. Boetes kan je niet afbetalen.
Bij niet betaling kan er nog eens rechtbank volgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 jul 2016 14:37

Ze moeten eerst nog een herinnering sturen of meerdere. Dan gaat het naar de rechtbank en komen er extra kosten bij. Trouwens, van eind juli tot en met oktober zit ik opnieuw in het buitenland. Wat gebeurt er als je boete krijgt en je zit een tijd in het buitenland?
Laatst gewijzigd door frevb op 07 jul 2016 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jul 2016 14:37

Ik zal niet betalen, zowiezo zal ik situatie uitleggen.
Da's uw goed recht...
Ik zal desnoods elke maand een euro betalen. Ze zullen lang mogen wachten op hun geld. Dat is gewoon uit principe.
Als je de boete toch moet betalen, zullen zij die betaling in één keer wensen. Als jij dit niet betaald, zullen ze "uit principe" verdere stappen ondernemen die je nog meer geld zullen kosten.
Als we hier met inbraak gezeten hebben hebben we uren en uren moeten wachten. Maar een verkeerd geparkeerde auto zien ze binnen de 15 minuten staan. Ja van inbrekers zijn ze bang, van een geparkeerde auto zijn ze niet bang.
Irrelevant in deze zaak.
WIj wonen half in het buitenland en daar is het toch allemaal veel menselijker.
Tja, niemand belet u om volledig in het buitenland te gaan wonen. Verder ook irrelevant in deze zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 07 jul 2016 14:38

Ze moeten eerst nog een herinnering sturen of meerdere. Dan gaat het naar de rechtbank en komen er extra kosten bij. Trouwens, van eind juli tot en met oktober zit ik opnieuw in het buitenland. Wat gebeurt er als je boete krijgt en je zit een tijd in het buitenland?
Dan kan je wel eens thuis komen en uw inboedel openbaar verkocht zien..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 jul 2016 14:39

Ze moeten eerst nog een herinnering sturen of meerdere. Dan gaat het naar de rechtbank en komen er extra kosten bij. Trouwens, van eind juli oktober zit ik opnieuw in het buitenland. Wat gebeurt er als je boete krijgt en je zit een tijd in het buitenland?
Niet veel speciaals. Als je de boete niet op tijd betaald (om wat voor reden dan ook), komen er kosten bij. Niets belet u om uw post naar het buitenland te laten nasturen. Het zal in ieder geval geen geldig excuus zijn om uw boete te laat te betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 07 jul 2016 14:42

Ze moeten eerst nog een herinnering sturen of meerdere. Dan gaat het naar de rechtbank en komen er extra kosten bij. Trouwens, van eind juli tot en met oktober zit ik opnieuw in het buitenland. Wat gebeurt er als je boete krijgt en je zit een tijd in het buitenland?
Een herinnering sturen?, dat zal dan wel een deurwaarder zijn. Dan nemen ze u spullen in beslag ook u voertuig.
U fantasie gaat u veel geld kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”