Aanvechten verkeersboete

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Aanvechten verkeersboete

#1 , 07 jul 2016 10:18

Ik heb een boete gekregen en zou graag jullie mening hebben wat jullie hiervan vinden.

Ik rij richting een straat die eindigt op een T splitsing. Er staat een verbodsbord om rechts af te slaan met vermelding "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Dit is een tijdelijk verbodsbord omdat er werken zijn. Aangezien ik naar een klant moest die 2 straten verder woont mocht ik hier dus inslaan.

Verderop in deze straat zijn verkeerslichten. 10-15 meter voor de verkeerslichten is iemand aan zijn dak aan het werken en staat een stelling op straat. Hierdoor is er maar één rijvak beschikbaar. Ongeveer 40-50 meter voor deze werken staat een hek met een verboden om te passeren bord (rood met horizontale witte lijn). Ongeveer 5 meter voor dit bord is een straat rechts in, waar ik moet zijn.

Ik rij tot aan deze straat waar ik rechts in moet slaan, maar zie dat ook hier werken bezig zijn en ik dus niet kan passeren. Ik kan dus niet rechts afslaan, want daar zijn werken bezig. Ik kan ook niet rechtdoor, want daar staat een hek met verbodsbord. Ik kan echter ook niet achteruit, want er is een auto achter mij. Voor mij zijn echter verkeerslichten die momenteel op rood staan, maar weldra zullen er tegenliggers komen en sta ik mogelijk in de weg voor hen.

Ik beslis om zo snel mogelijk een manier om te keren te zoeken en besluit om voorbij het hek te rijden met het verbodsbord (rood met horizontale streep) en ongeveer 3 meter verder te draaien op een oprit van mensen. Hiervoor heb ik een boete van €165 gekregen.

Nu weet ik dat ik voorbij een verbodsbord ben gereden en ik dus een overtreding ben begaan. Echter vind ik dat ik niet anders kon. Rechts afslaan was onmogelijk aangezien er werken bezig waren en ik kon ook niet achteruit door de auto achter mij. Er konden nog wel auto's uit de straat voor mij komen en door te blijven staan zou ik mogelijk het verkeer in gevaar gebracht hebben indien er auto's waren gekomen. Het leek mij dus het veiligste om zo snel mogelijk te draaien en naar de andere richting te rijden. Ik ben nooit voorbij het punt gereden waar de stelling stond, dit punt is de reden waarom het verbodsbord er staat.

Wat vinden jullie hiervan ? Kan ik proberen om dit aan te vechten of ben ik op voorhand verloren ?
Laatst gewijzigd door hulpnodig1 op 07 jul 2016 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2016 10:24

Als al hetgeen u zegt klopt, zou ik dit voor de politierechtbank laten dagen. Ik zou wel terug gaan naar de plaats en foto's nemen van de situatie. Indien de situatie niet meer zo is, teken dan een schets van de situatie. U kunt natuurlijk niet ontkennen dat u een C1 voorbij gereden bent, doch het is het proberen waard.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 07 jul 2016 10:28

Was links afslagen een optie? Hoe heeft die wagen achter u het opgelost?

En hoe is het vastgesteld, agent of foto?

Reclame

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2016 10:30

Links afslagen was geen optie, daar was gewoon een huis.

De wagen achter mij heeft juist hetzelfde gedaan als ik aangezien het mijn vriendin was die mij volgde ... we hebben dus allebei dezelfde boete mogen ontvangen ...

Er stond een politiecombi vlak achter het hek, op de plaats waar ik gedraaid ben. Deze heeft de overtreding vastgesteld.

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 07 jul 2016 10:35

In dat geval is het misschien niet helemaal correct om te zeggen dat u niet achteruit kon. Bij een vreemde, ok. Maar als uw vriendin uw achteruitrijlichten ziet branden, zal ze de hint toch ook snappen?

Zoals Maxime zegt, u kunt proberen uw verhaal te verkopen aan de politierechter, maar aangezien de overtreding zelf niet betwist wordt, is het zeker geen garantie op succes.

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 jul 2016 10:43

Dat klopt inderdaad. Ik vond echter dat ik zo snel mogelijk moest draaien. Ik kon ook niet zien of er nog een auto achter mijn vriendin reed. Vandaar dus mijn beslissing om door te rijden ...

Indien ik dit aanvecht en toch ongelijk krijg zal het mij extra geld kosten veronderstel ik ... ?

Kan ik schriftelijk aanvechten of moet ik voor de rechter komen ?

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 07 jul 2016 15:56

Ik heb een boete gekregen en zou graag jullie mening hebben wat jullie hiervan vinden.

Ik rij richting een straat die eindigt op een T splitsing. Er staat een verbodsbord om rechts af te slaan met vermelding "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Dit is een tijdelijk verbodsbord omdat er werken zijn. Aangezien ik naar een klant moest die 2 straten verder woont mocht ik hier dus inslaan.
U moest niet in de weg zijn waar u geverbaliseerd bent, doch in een achterliggende weg twee straten verderop.

2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

Zo er een alternatieve route mogelijk was om op uw bestemming te geraken zonder die verbodsborden te negeren (bvb door een omleiding te volgen), zou ik er alvast niet aan beginnen om te procederen. Dat zou u beiden alleen maar opzadelen met bijkomende gerechtskosten en daarbovenop ook nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds. En daarbovenop riskeert u in de rechtbank dan ook nog 's een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jul 2016 15:40

Bedankt voor uw antwoord.

Ik beschrijf hierboven dat er een hek stond en ik niet rechts kon afslaan omdat daar werken bezig waren. Dit is meteen ook de straat waar ik moest zijn. Ik kon in principe hier wel geraken via de opleiding, maar dat heb ik achteraf pas ontdekt. Aangezien er "plaatselijk verkeer" stond en ik niet wist dat de straat rechts ook afgesloten was denk ik dus niet dat ik hier een overtreding ben begaan ? Ik heb hier immers niet het verbodsbord genegeerd, enkel het "plaatselijk verkeer" bord.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jul 2016 15:50

Nochthans staat in uw openingspost iets anders:
Ik kan ook niet rechtdoor, want daar staat een hek met verbodsbord.
...
Ik beslis om zo snel mogelijk een manier om te keren te zoeken en besluit om voorbij het hek te rijden met het verbodsbord (rood met horizontale streep) en ongeveer 3 meter verder te draaien op een oprit van mensen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jul 2016 16:30

Ik begrijp de situatie niet: de straat VOOR u is afgezet (verkeersbord dat je er niet in mag), en de straat naar rechts is ook geblokkeerd. Links is er geen straat, zegt u. Van waar kunnen die tegenliggers dan komen waarover u sprak? Of was de straat voor u, een éénrichtingsstraat geworden en kon verkeer van de andere kant wel passeren? In dat geval stond u toch niet in de weg? Gewoon wachten tot het terug rood wordt, U-turn maken voor het licht, en terugrijden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hulpnodig1
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jul 2016 17:06

U beschrijft de situatie perfect zoals ze is ! Het enige verschil is dat de straat voor mij dus inderdaad verkeerslichten had, maar deze vlak achter een bocht liggen. Hierdoor kon ik dus niet zien of het nu rood of groen was. Bovendien is het naar schatting 80-85% groen voor de tegenliggers, aangezien verderop een drukke steenweg ligt. Vandaar ook dat ik niet wou draaien op de baan.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 08 jul 2016 19:53

Ik begrijp het nog steeds niet. Straat rechtdoor was verboden richting, straat naar rechts ook en links was er geen straat. Naar waar moest je dan rijden???? Mogelijks was jij dan al in overtreding door in een enkelrichtingsstraat te zijn gereden

LeenW
Berichten: 12836

#13 , 08 jul 2016 20:15

Staat in de eerste post, TS is een straat ingereden waar hij niet in mocht omdat hij er ten onrechte van uit ging dat hij plaatselijk verkeer was.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 08 jul 2016 20:27

Denk niet of het iets uitmaakt waar of hoe hij gereden heeft, overtreding is overtreding. Had je niet beter inlichtingen gevraagd bij de persoon waar je moest zijn, of desnoods aan de politie, daar dient de gsm voor.
Verkeersbord C1. Verboden richting voor iedere bestuurder.
Nu weet ik dat ik voorbij een verbodsbord ben gereden en ik dus een overtreding ben begaan. Echter vind ik dat ik niet anders kon.
Dat is geen rede om er toch voorbij te rijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 08 jul 2016 22:40

"Er stond een politiecombi vlak achter het hek, op de plaats waar ik gedraaid ben. Deze heeft de overtreding vastgesteld."

Bij mijn weten kan een combi geen vaststelling doen - het voertuig is daar niet toe bevoegd.
Als de vaststellers het zlef hebben gezien dat u flagrant een verkeersbord negeert terwijl er nb een politievoertuig staat wens ik u veel geluk bij de politierechtbank.

Hou ons op de hoogte wanneer de zaak voorkomt en waar en zeker wat het resultaat zal geweest zijn.

Maar het is uw grondwettelijk recht om al het mogelijke te doen om niet te betalen - het is ook uw plicht de wegcode te respecteren en neen opzet is niet vereist.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”