achtervolging na rijden spijts verval...

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

achtervolging na rijden spijts verval...

#1 , 06 jul 2016 23:57

Dag,

Ik heb een achtervolging meegemaakt tijdens een spijts verval zonder interceptie, ik was hun kwijtgespeeld en een paar straten verder ben ik te voet tegengehouden door een ander patrouille. De politie beweerd dat ik in de wagen zat en dat ik de verkeersinbreuken heb begaan. ik heb dit ontkent, ik heb hun verteld dat ik bij een vriend zat en juist in de buurt ben afgezet, daar dat mijn ouders er woonde.

nu is de vraag, wat riskeer ik ? in mijn pv staat dat ik word verdacht van..


- rijden spijts verval
-negeren bevel bevoegd persoon
- hoge snelheidsovertreding ( in bebouwde kom, door het veelvuldig remmen hebben ze geen cijfer, maar gewoon hoge snelheid stond er)
- en rijden met kale banden

wat riskeer, en of, komt dit wel voor de politie rechtbank, daar ik geen interceptie heb gehad en alles ontkent heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2016 08:42

Wie reed er dan met de auto? Gaat u dan uw ouders laten opdraaien voor de kosten? Ze hebbe. De auto gevolgd, mogelijks hebben ze u herkend. De reden dat u staande bent gehouden, zegt volgens mij genoeg.
Het valt moeilijk te bepalen welke straf u zal krijgen. Er bestaan wel boeterarieven, maar de rechter is vrij te kiezen wat hij oplegt. Zo kan hij een deel voorwaardelijk opleggen, al denk ok dat hij in uw geval niet mals zal zijn.
De boetes even ontleed per overtreding:
Sturen spijts verval: €3000 tot €12000 en een rijverbod van 3 maanden tot 5 jaar
Negeren bevel bevoegd persoon: €450 en een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar
Kale banden: eerstegraadsovertreding dus €55
Snelheid: valt moeilijk te bepalen, er bestaat een artikel Art 10.1.1° KB 01/12/75 (2° graad = €110) waarin staat dat u uw snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. In uw geval tijdens een achtervolging zullen er nog meerdere overtredingen hernomen worden, zoals voorrang van rechts, gebruik richtingaanwijzer, rijden over volle witte lijn, ...

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 07 jul 2016 08:45

mogelijks ook verbeurd verklaren van uw voertuig. tegenwoordig een favoriet vonnis van de politierechters.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 jul 2016 09:23

auto is blijkbaar al in beslag genomen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=73501

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2016 09:28

auto is blijkbaar al in beslag genomen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=73501
Dit wordt inderdaad meer en meer toegepast, zeker met een auto die nog net iets meer waard is...

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 07 jul 2016 13:56

Gaat de vriend al die overtredingen op hem nemen?

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jul 2016 22:32

eigenlijk reed mijn broer die dag, maar hij wilt dit niet bekennen omdat hij alleen maar zijn theorie heeft. ik vraag me af in hoeverre de geloofwaardigheid kan worden toegepast, indien 2 agenten tegen 50km u kruisen en hiervan overtuigd zijn dat jij het bent en niet uw broer, daar dat ze uw broer zelf nooit gezien hebben. daarboven bevestigen 3 andere, officieel in verklaring ik op de moment van de feiten bij hun was.

ik werd gebeld destijds door mijn broer en die zei me dat hij met mijn wagen reed en door patrouille achtervolgd werd, ik heb dat die dag verzwegen daardoor liet ik me dadelijk afzetten door een vriend in de buurt van waar mijn wagen stond. toen politie mij zag begonnen ze dadelijk mij aan te wijzen als dader.

in mijn verklaring heb ik dat niet gezegd, heb ik verteld dat ik er wel ben afgezet, maar niet dat gebeld ben geweest. Ik wou mijn broer hier niet bij betrekken en niet verraden.

nu wilt mijn broer niets zeggen tegen de politie en ontkent hij in alle toonaarden dat hij het was.

wat moet ik nu doen. de politie denkt dat ik het ben, en ik was het eigenlijk echt niet, ik wou het eerst anders uitspelen, maar wat ik nu zeg is de waarheid.

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 19 jul 2016 22:43

Uw verhaal is al iets te vaak veranderd om nog geloofwaardig te zijn. Als dit inderdaad de enige echte waarheid is, zijn zowel u als uw broer niet goed bezig. De kans is nu vrij zeker dat u een veroordeling en strafblad gaat krijgen.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jul 2016 00:10

hoezo ? ik en mijn broer ? mijn broer bekent dat niet.. ik zeg gewoon dat hij dat was.. woord tegen woord.. en 3 vrienden bevestigen dat ik bij hun was moment van de feiten.. en u zegt dat ik vrijwel zeker mag zijn van een veroordeling ?? kunt u dat even nuanceren ???

BloodNight
Berichten: 621

#10 , 20 jul 2016 06:36

Getuigenissen van "vrienden" zullen niet worden aangenomen, net omdat het vrienden zijn. Als de politie zegt dat ze u hebben zien rijden, zal dat meestal genoeg zijn voor de rechter. Toffe broer wel...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 20 jul 2016 07:25

eigenlijk reed mijn broer die dag, maar hij wilt dit niet bekennen omdat hij alleen maar zijn theorie heeft. ik vraag me af in hoeverre de geloofwaardigheid kan worden toegepast
Uw geloofwaardigheid heb je zelf op het spel gezet door verschillende keren je versie te veranderen (zowel hier als tegenover de politie waarschijnlijk).

Het zal redelijk onwaarschijnlijk zijn dat jij en je broer hetzelfde eruitzien én bovendien dezelfde kledij droegen. Bij tweelingen op jonge leeftijd: ok, maar ik denk niet dat dit hier het geval zal zijn als ik tussen de lijnen mag lezen.

Het beste is om niet telkens je verhaal te veranderen, maar gewoon de korte pijn en dus de waarheid te vertellen.

En dat lijkt me toch je eerste post te zijn hier:

"Ik heb een achtervolging meegemaakt tijdens een spijts verval zonder interceptie, ik was hun kwijtgespeeld en een paar straten verder ben ik te voet tegengehouden door een ander patrouille. De politie beweerd dat ik in de wagen zat en dat ik de verkeersinbreuken heb begaan. dit is zo, maar ik heb dit ontkent, ik heb hun verteld dat ik bij een vriend zat en juist in de buurt ben afgezet, daar dat mijn ouders er woonde. "

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 20 jul 2016 11:59

Inderdaad, rechtbank gaat eerder politie geloven dan vrienden. Zeker als het OM alle wijzigingen in uw verhaal begint uit te spitten, dat gaat u de geloofwaardigheid kosten.

Sirkii
Berichten: 5417

#13 , 20 jul 2016 18:36

Reken al maar op een verbeurdverklaring van de auto als ze r niet zouden uitkomen wie ze moeten straffen. Betaal u anders al een consultatie bij een advocaat; vertel hem/haar de JUISTE toedracht en vraag advies wat je t beste doet.

Franciscus
Berichten: 38603

#14 , 20 jul 2016 18:44

Daar kan je inderdaad best mee beginnen.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 jul 2016 19:15

Dus ik moet mijn wagen verkocht hebben vooraleer de zitting er aan komt ?? Of kunnen ze hem dan nog verbeurd verklaren.. ik heb mijn verklaring niet 1 maal gewijzigd. Alleen hier.. als ze niet weten wie ze moeten straffen.. dan verklaren ze mijn wagen maar verbeurd ?? Ik zit met de handen in het hoofd.. 3 getuige bevestigen gewoon mijn aanwezigheid bij hun en 2 agenten bevestigen mij zeer goed herkend te hebben ( in een flits tegen 50km per uur).. ze menen me recht in de ogen te hebben gezien beide... dit klopt absoluut (!) niet.. dat is om hun verklaring draagkracht te geven.. en mezelf te ringeloren..

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”