Rijden onder invloed

BEBKK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rijden onder invloed

#1 , 06 jul 2016 19:06

Hallo,

nu moest ik onlangs voorkomen voor de rechtbank voor het rijden onder invloed.
Dit valt absoluut niet goed te spreken, en ik draag er nu de gevolgen van.
Ik mag een mooie boete betalen, 3 maand rijverbod, alle rijbewijzen opnieuw doen en medische én psychologische proeven afleggen.

Ok,... geen probleem...

Nu ken ik toevallig nog een ander persoon, die heeft exact hetzelfde als mij meegemaakt. Deze persoon toont mij een paar dagen geleden doodleuk een brief waarin stond dat ze maar 500€ moest betalen en dat het zo niet voor de rechtbank verschijnt!?

Hoe is dit mogelijk? Dit is toch niet eerlijk? De persoon in kwestie is wel betrapt geweest in een andere zone. Maar dan nog, iedereen gelijk voor de wet neen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 06 jul 2016 19:38

Was het dezelfde categorie alcoholpercentage?

BEBKK
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2016 22:44

Het ging hier om cannabis. Ik zou nooit dronken achter het stuur rijden.
Ik weet niet de exacte hoeveel dat er gevonden werd, maar ik weet wel dat de persoon in kwestie evenveel gebruikt als mij.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 07 jul 2016 06:11

Misschien heeft de andere persoon zijn rijbewijs langer dan u, en bent u nog "beginnende" chauffeur en de andere niet?

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jul 2016 08:18

Nooit dronken achter het stuur! Rijden onder invloed valt onder dezelfde categorie... Indien u gewoontegebruiker bent zou ik toch maar oppassen. Indien dit de eerste keer was, dan staat u ni gekend als gebruiker. De kans is groot dat u bij een volgende controle nogmaals onderworpen wordt aan een speekseltest. Wanneer hieruit blijkt dat u een gewoontegebruiker bent, kan u een levenslang rijverbod krijgen met herstelonderzoeken.
Inzake uw boete, alles hangt van af van de hoeveelheid cannabis is uw bloed, de limiet voor cannabis is 10ng/ml. Hier spelen de omstandigheden, de hoeveelheid cannabis in uw bloed, uw verklaring, de duur dat u uw rijbewijs heeft en de mildheid van de rechter mee.
Het is appels met peren vergelijken. Mocht uw vriend even lang zijn rijbewijs gehad hebben, eenzelfde hoeveelheid cannabis in zijn bloed hebben en eenzelfde verklaring afgelegd hebben, dan ging er nog waarschijnlijk nog een verschil zijn in de berechting...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 jul 2016 17:18

Ik weet niet de exacte hoeveel dat er gevonden werd, maar ik weet wel dat de persoon in kwestie evenveel gebruikt als mij.
Gevolgen zijn functie van de teruggevonden hoeveelheid , en vervolgingspolitiek van het parket - die steeds meer uitéén loopt over het land ...

Je kan evenveel gebruiken (of dat denken ...)
Daarom zijn de gevolgen nog niet dezelfde.

Parketten hebben zoveel speelruimte gekregen, dat er eigenlijk geen sprake meer is van gelijkberechtiging.
Enkel de wetgeving is nog gelijk voor iedereen, maar ze wordt allerminst gelijk toegepast.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”