Onmiddelijke inning

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Onmiddelijke inning

#1 , 06 jul 2016 15:06

Hallo

Onlangs reed ik met mijn bedrijfswagen door het rode licht in Brussel (1,6 seconden roodtijd aan 19 km/h) . Ik heb een flits gezien dus was op voorhand al gaan opzoeken wat de mogelijke sancties waren. Na het afgaan van een aantal websites en verscheidene boetecalculators denk ik dat normaal dit mijn sanctie is:

Vermits ik nog geen twee jaar mijn rijbewijs heb (en dus een beginnende bestuurder ben volgens de wet) is de normale straf hiervoor een dagvaardiging voor de rechtbank. Hier zal ik waarschijnlijk een fikse boete en een rijverbod krijgen. De rechter moet daarboven mij verplichten om het theoretisch en/of praktisch rijbewijs opnieuw af te leggen, net omdat ik een beginnend bestuurder ben.

Gisteren kreeg ik plots een mail van mijn werkgever, met in bijlage een PV betreffende de bovenstaande feiten. In de PV staat volgende mededeling:
Dans les jours qui suivent, un deuxième courrier vous sera envoyé avec une invitation à payer la perception immédiate par virement pour un montant de 165 euro sur un compte bancaire central avec une référence structurée.
Er staat dus dat ik binnenkort een onmiddelijke inning (=perception immédiate) moet betalen. Moet ik deze bovenop de boete die de rechter zal uitspreken betalen of heb ik geluk en zal het bij deze boete blijven? Of is het mogelijk dat er helemaal geen onmiddelijke inning komt maar een dagvaardiging?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 06 jul 2016 15:42

Als er een onmiddellijke inning verstuurd (en betaald) wordt, is voor't gerecht de kous af, en wordt niet verder vervolgd.

Echter, het kan ook zijn dat die zin daar standaard op staat, maar dat ze wel vaststellen dat je beginnend bestuurder bent, en dus toch vervolgen.
In principe is (voor zover ik weet) de werkgever (of leasing maatschappij of de eigenaar van de wagen) wel verplicht door te geven wie de bestuurder was ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2016 15:46

Dus als ik het goed begrijp:

Indien ik één van de volgende dagen de onmiddelijke inning effectief krijg en betaal, kan er geen vervolging meer zijn?

Zoals ik zicht op de zaak heb, heeft mijn werkgever inderdaad doorgegeven dat ik de bestuurder was van de wagen.

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2016 10:53

Normaliter wordt er een OI opgesteld om door het rode licht te rijden wanneer het rode licht minder is dan 3 seconden, anders wordt er een proces-verbaal opgesteld. Uw geluk zal inderdaad zijn dat het door een flitscamera is vastgesteld en dat men bij het opvragen van de gegevens van de bestuurder, waarschijnlijk niet heeft opgemerkt dat u een beginnende bestuurder was. In het computersysteem van de politie is er echter niets aangeeft dat u een beginnend bestuurder bent, dus moet men er zelf maar op letten. Flitsboetes zijn nu eenmaal bandwerk (meestal opgesteld door een burger).
Betalen is dus de boodschap.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 jul 2016 17:23

Er staat dus dat ik binnenkort een onmiddelijke inning (=perception immédiate) moet betalen.!
Als die OI komt, betaal ze onmiddellijk :!:

Parket heeft dan 1 maand om die stommiteit recht te zetten en te melden dat het u wenst te vervolgen ondanks betaling, want je wordt normaal vervolgd als beginnend bestuurder
(met verval recht op sturen, en minimaal herdoen theorie of praktijk ...)
Doet het parket dat niet, kan men u ook niet meer vervolgen


Na 30 dagen komt er in deze OI procedure pas een eerste herinnering om te betalen
Dat dossier gaat normaal pas na 60 dagen én onbetaald richting parket
Laatst gewijzigd door Inazuma op 12 jul 2016 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 jul 2016 17:24

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /478-t5hs2

Art 65
§ 2. Door betaling of na het volgen van de opleiding vervalt de strafvordering, tenzij het openbaar ministerie binnen een maand, te rekenen van de dag van de betaling of de dag waarop de opleiding werd beëindigd, de betrokkene kennis geeft van zijn voornemen die vordering in te stellen. De kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekende brief; zij wordt geacht te zijn gedaan de eerste werkdag na de dag van afgifte ter post.

dombo
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2016 10:37

Dank voor uw antwoorden

Ondertussen heb ik de onmiddelijke inning gekregen en betaald. Nog een maand bang afwachten dus.

Tybo
Berichten: 145

#8 , 15 jul 2016 19:30

Dank voor uw antwoorden

Ondertussen heb ik de onmiddelijke inning gekregen en betaald. Nog een maand bang afwachten dus.
Je hoeft helemaal geen zorgen te maken ...
Na twee maanden bekijken ze op t niveau politie of de OI betaald is. Indien betaald : zonder verder vervolg. Parket gaan daar geen energie meer insteken. Ze zijn al blij dat er betaald wordt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”