Vrije doorgang rijbaan inclusief zebrapad

Baardenraker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vrije doorgang rijbaan inclusief zebrapad

#1 , 06 jul 2016 09:22

Ik kreeg onlangs een GAS boete in de bus wegens het overtreden van 25.1 7° "Het is verboden een voertuig te parkeren : wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;"

Mijn wagen stond hier geparkeerd:
Afbeelding

Geldt het zebrapad dat langs de weg meeloopt als rijbaan, of begint de rijbaan naast het zebrapad?

Bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jul 2016 09:36

Het zebrapad is volgens mij geen zebrapad. Is toch duidelijk door dat paaltje dat op het einde van dat zebrapad staat. Daar kan toch geen wagen meer door.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 06 jul 2016 09:41

Een zebrapad is een oversteekplaats. Kan niet aanzien worden als een gesuggereerd voetpad. Volgens mij is dit hier een oneigenlijk gebruik van een zebrapad.
Ik zie ook geen volle witte lijn, dus zie ik geen reden waarom die strook niet zou behoren te de rijweg.
Bij gevolg denk ik is de boete niet correct.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 06 jul 2016 09:46

Het zebrapad is volgens mij geen zebrapad. Is toch duidelijk door dat paaltje dat op het einde van dat zebrapad staat. Daar kan toch geen wagen meer door.
Als TS zich ter hoogte van dat paaltje parkeert, stelt hij zich hinderlijk op en laat hij idd geen 3m over.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 06 jul 2016 10:14

Dat is inderdaad geen zebrapad, maar de goedkope oplossing voor een voetpad aan te leggen :roll:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 06 jul 2016 10:29

Staat er ergens in de wet dat een zebrapad haaks over de weg moet lopen. Geld hier ook niet de 5 meter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 06 jul 2016 10:42

Dat is inderdaad geen zebrapad, maar de goedkope oplossing voor een voetpad aan te leggen :roll:
Wat we hier zien is het zoveelste voorbeeld van onbekwaamheid.
Had de gemeente een simpele volle witte lijn geschilderd met aanduiding van voetgangers, hadden ze gelijk en was de zone voor voetgangers reglementair in orde.

Karanog
Berichten: 141

#8 , 06 jul 2016 10:48

Staat er ergens in de wet dat een zebrapad haaks over de weg moet lopen.
76.3. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 06 jul 2016 10:57

Staat er ergens in de wet dat een zebrapad haaks over de weg moet lopen.
76.3. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Oversteekplaatsen, maar hier gaat het niet over een oversteekplaats.
Ben er mee eens dat dit klungelwerk is, maar ze zijn er, misschien de gemeente er eens op wijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


Baardenraker
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jul 2016 16:54

A.D.H.V. de reacties hier, concludeer ik dat ik een grotere kans heb dat de GAS boete onrechtmatig is?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”