Herroepen antwoordformulier

Dame
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Herroepen antwoordformulier

#1 , 03 jul 2016 19:52

Ik heb een proces-verbaal in mijn bus gekregen waarop o.a. staat dat ik protest kan aantekenen met het bijgevoegde antwoordformulier. Dit formulier heb ik echter onder mijn neus geduwd gekregen door de verbaliserende agent en had dit toen ter plaatste ondertekend. Nu wil ik mijn verklaring herroepen, ik vind dat de verbalisatie toch onterecht is. Maar het bijgevoegde antwoordformulier is echter al door mij ondertekend waarop ik erken dat ik de inbreuk heb begaan. Dus hoe kan ik dit herroepen? Het bij gestuurde antwoordformulier kan ik dus niet gebruiken....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 03 jul 2016 20:53

Ter plaatse een antwoordformulier ingevuld ???? versta ik niet goed. Dat wordt afgedrukt en samen met afschrift PV aan u verzonden.
Was dat geen verhoor?

Dame
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2016 22:11

Dat hebben ze dan niet gezegd. Ze hebben mij een formulier onder mijn neus geduwd waarop ze hun visie van de feiten vermelde, en vroegen mij dit te tekenen. Ik stond naast hun auto en kon eigenlijk niet goed zien wat er in detail opstond. Nu blijkt dat het antwoord formulier te zijn geweest (mijn handtekening staat er dus op)

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 04 jul 2016 10:18

Zeker dat het geen verklaring was? Hetgeen u vertelt, lijkt mij zeer straf.

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jul 2016 11:01

Ter plaatse een antwoordformulier ingevuld ???? versta ik niet goed. Dat wordt afgedrukt en samen met afschrift PV aan u verzonden.
Was dat geen verhoor?
Volgens de nieuwe richtlijnen van her parket dient het antwoordformulier ter plaatse ingevuld te worden wanneer de overtreder eveneens ter plaatse is. Dit om de werklast van het parket te verminderen en de juiste persoon te verbaliseren.

TS, het klopt dat je geen antwoordformulier meer ontvangt samen met uw OI. Je hebt de inbreuk reeds erkend dus ik vrees dat je dan ook zal moeten betalen. Het enigste dat je nog kan doen is deze betwisten bij de politierechtbank, al vrees ik dat dit tevergeefse moeite zal zijn.

Dame
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2016 12:35

Een antwoord formulier laten tekenen voor dat je het proces-verbaal hebt ontvangen is gewoon schandalig. Dat is de mensen respectloos behandelen. Ik voel mij dus enorm belazerd. Mijn respect en vertrouwen in de justitie is weg, zip, foetsie. :|

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2016 13:03

Er wordt niets anders gevraagd dan op het antwoordformulier dat u thuis krijgt. U hebt de inbreuk erkend op het antwoordformulier dus ik snap eigenlijk het probleem niet. De inspecteur of agent heeft vermelding gemaakt van de overtreding op het formulier en hierbij een korte omschrijving ingevuld. Als u dan de vragen doorloopt zoals is het uw voertuig, reed u voor uzelf of voor derden zijn er geen dingen waarover u alsnog kan discussiëren.
Als u van mening was dat u geen overtreding had begaan, dan had u de inbreuk maar niet moeten erkennen...

Wat was de inbreuk?

Dame
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2016 13:15

Hoe voelt het als een deur aan deur verkoper langs komt, u vraagt een enquete formulier in te vullen welke achteraf een bestelling voor enkele honderden euro blijkt te zijn? Je voelt je dus belazert, bedrogen! Er zijn altijd dingen waar je pas later aan denkt, welke een ander zicht op de situatie kunnen werpen. Daarvoor dient toch het antwoord formulier, zodat je tussen het procesverbaal en de eigenlijke boete nog even jou mening kunt weergeven zodat de zaak zonder gevolg kan worden geseponeerd. Nu ben ik verplicht om naar de rechter te stappen met vooraf al een twijfelachtig resultaat want "ik heb al bekend". Dat geen justitie meer, dat is een geolied boetemachine met als enig doel op het einde van de maand een maximum aan inkomsten aan boetes te genereren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 04 jul 2016 14:09

Je had toch de gelegenheid om uitleg te vragen aan de agent voor je tekende. begrijp u fustratie niet.
Als je niet akkoord was met de overtreding teken je toch niets.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 04 jul 2016 14:28

Maakt inderdaad weinig uit.
U krijgt nu een OI of MS thuis uw akkoord zal pas vaststaan als u betaald - gebruik wel de goede referentie.
Indien u niet betaald hebt u nog alle mogelijkheden tot betwisting ....zaak gaat dan naar politierechtbank en daar kan u dan uw mening geven.
U hebt dan nog de mogelijkheden om in beroep te gaan en verstek en verzet niet vergeten...al zal dit laatste na potpourri II wat moeilijker zijn.
Dus nog rechtsmiddelen genoeg die u kan aanwenden in feite net dezelfde die u vroeger ook had.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jul 2016 15:33

Ik begrijp de TS langs een kant wel (ik wist trouwens ook niet dat het antwoordformulier ter plaatse moest ingevuld worden als agenten u staande houden): thuis kan je in alle rust nadenken over de feiten en deze zo goed mogelijk verwoord uitschrijven op het antwoordformulier, als je niet akkoord gaat. Als je dit moet doen terwijl er agenten op uw vingers zitten te kijken / staan te wachten, is dit niet zo evident en zal je je gehaast voelen.

De zaken als: reed u zelf, voor eigen rekening, etc... zijn uiteraard makkelijk ter plaatse in te vullen, maar als je een "verdediging" op papier wil zetten omdat je niet akkoord gaat, kan ik me voorstellen dat je dit lievern thuis doet, dan onder de ogen van de verbaliserende agent. Maar bon, the law is the law, zeker...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#12 , 06 jul 2016 09:07

Slotsom: zelfs als de politie het "vraagt" teken je best niets zonder het goed gelezen te hebben.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jul 2016 17:37

Slotsom: zelfs als de politie het "vraagt" teken je best niets zonder het goed gelezen te hebben.
Idd. En neem je tijd, ook al staat er een agent op te kijken... Als ze absoluut willen dat het antwoordformulier ter plaatse ingevuld wordt, moeten ze maar aanvaarden dat je daar uitgebreid je tijd voor neemt, voor je daar je handtekening onder zet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jul 2016 22:55

Het antwoordformulier dat u ter plaatse moet invullen verschilt niets met een antwoordformulier dat u thuis krijgt toegestuurd. De onderste vraag dat u moet aankruisen is: erkent u de inbreuk (ja of nee), indien u de inbreuk niet erkent, kunt u daaronder uw argumenten schrijven. Daaronder moet u handtekenen, dus u gaat akkoord met al hetgeen erboven staat....

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 12 jul 2016 17:06

Er wordt niets anders gevraagd dan op het antwoordformulier dat u thuis krijgt. U hebt de inbreuk erkend op het antwoordformulier dus ik snap eigenlijk het probleem niet.
U werkt blijkbaar in de politie-sector, vandaar ziet u het probleem denkelijk niet meer, maar het is er wel.

Er is nog zoiets als dwang van autoriteit.
Autoriteit die mensen verklaringen doet tekenen waar ze niet mee akkoord gaan achteraf.

Ik ben een "moeilijke" mens, ik teken en verklaar al bijna 30 jaar niks
(uit de tijd toen je nog wel eens tegengehouden werd na een inbreuk - juist, héél lang geleden ...)
Niet iedereen heeft dezelfde houding tegenover autoriteit.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”