Parkeren op parkeerstrook met zebrapad

tgc_9012
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

Parkeren op parkeerstrook met zebrapad

#1 , 01 jul 2016 19:00

Afbeelding

Dit is de situatie voor ons deur: openbare weg met aan de rechterkant een soort parkeerstrook (zonder individuele parkeervakken) met in het midden ervan een zebrapad dat niet doorloopt over de "parkeerstrook".

Nu vraag ik me af of wagen 2 en 3 daar wettelijk mogen parkeren.

De wegcode luidt als volgt:
Art. 1: Dit reglement geldt voor het verkeer op de openbare weg en het gebruik ervan, door voetgangers, voertuigen, trek-, last- of rijdieren en vee.

Art. 24: Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter vóór deze oversteekplaatsen
Mijn idee is dat deze strook geen deel uitmaakt van de openbare weg, waardoor de verboden van art. 24 niet van toepassing zijn op die parkeerstrook. Daarnaast loopt het zebrapad niet door over de parkeerstrook, waardoor wagen 2 eigenlijk niet op het zebrapad geparkeerd staat en wagen 3 niet voor het zebrapad geparkeerd staat. Wagen 3 staat m.i. al zeker correct geparkeerd gezien art. 24 het expliciet heeft over "op de rijbaan op minder dan 5 meter".

Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 01 jul 2016 19:22

Mijn idee is dat deze strook geen deel uitmaakt van de openbare weg,
Dat is zeker de openbare weg.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 01 jul 2016 19:27

En hoe weet u dat het een parkeerstrook is?
Hoe worden in wegcode parkeerstroken aangegeven?
Bij mijn weten door witte lijnen die de rand van de rijbaan aangeven als voorbeeld.

Reclame

tgc_9012
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jul 2016 17:42

Het begrip "openbare weg" wordt niet wettelijk gedefinieerd maar als ik de rechtspraak van het Hof van Cassatie erop nakijk, zullen parkeerplaatsen inderdaad ook wel deel uitmaken van de openbare weg.

Het begrip "parkeerstrook" wordt evenmin wettelijk gedefinieerd, ik verwijs naar de parkeerplaatsen als "parkeerstrook" gelet op de feitelijke plaatsgesteldheid. Er is immers een inham in het voetpad gemaakt met als doel het faciliteren van parkeren voor voertuigen. Althans, dat lijkt mij toch het geval te zijn.

Hieronder een foto van de plaats:

Afbeelding

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”