Bord fietspad ontbreekt op kruising, toch PV

GiDa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bord fietspad ontbreekt op kruising, toch PV

#1 , 27 jun 2016 12:30

Vorige week werd er tegen mij een PV opgesteld omdat ik op het fietspad stond geparkeerd. Dit fietspad is een betonnen strook rechts van de (asfalt) weg, buiten de bebouwde kom, dus zonder overlangse markeringen die een fietspad duidelijk aanduiden. Ook is er op de kruising voor de plaats waar ik was geparkeerd deze strook niet aangeduid als fietspad met het bord D7. Deze kruising is echter een kruising tussen een asfaltweg en een brede bosweg maar is echter wel aangeduid met het voorrangsbord B15F. Ik heb een foto genomen van dit kruispunt vlak na het opstellen van het procesverbaal en als ik met google streetmap kijk zie ik ook geen bord dat deze betonnen strook aanduidt als een fietspad. De foto’s van streetview dateren echter van 2009.
Hoeveel kans maak ik als ik bezwaar aanteken tegen dit PV?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 27 jun 2016 12:44

Bladzijde 7.

http://webshop.ibsr.be/frontend/files/p ... etspad.pdf

post eens de link van googlemaps.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

GiDa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2016 12:54


Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jun 2016 15:53

Je zal een bril moeten kopen. Vertrekkende vanaf de Olmsesteenweg staan er 7 bordjes D7 tot in het centrum van Ham. Men moet toch niet aan iedere bos of veldwegeltje borden gaan plaatsen. Nu staan er aan iedere geasfalteerd dwarsstraat de nodige bordjes.
De voorgaande bordjes die je al voorbij gereden was zeggen toch duidelijk dat hier een fietspad is. En zien niet welke overlangse wegmarkeringen jij nog wil hebben? Wil je er een zebrapad van maken?

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 27 jun 2016 16:08

De vraag is inderdaad: wordt dat aanzien als een authentiek kruispunt, of niet?
Indien wel, dan heeft de TS een poot om op te staan.
Een bord D7 moet immers na ieder kruispunt herhaald worden.

GiDa
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2016 16:15

Men moet toch niet aan iedere bos of veldwegeltje borden gaan plaatsen. Nu staan er aan iedere geasfalteerd dwarsstraat de nodige bordjes.
Dat is dus de vraag, moet er langs elke zijweg een bord worden geplaatst? Bestaan er hiervoor richtlijnen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 jun 2016 17:27

Dat kruispunt die je aanhaalt is een aardeweg en geen kruispunt. De bekeuring is niet aanvechtbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Karanog
Berichten: 141

#8 , 28 jun 2016 09:29

Er ontgaat mj iets.

2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.

2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 28 jun 2016 09:41

Je moet er alles bijzetten.

2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan heeft.

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 jul 2016 20:38

Dat kruispunt die je aanhaalt is een aardeweg en geen kruispunt. De bekeuring is niet aanvechtbaar.
Een aardeweg is net zo goed een openbare weg, en vormt net zo goed een kruispunt met een andere weg ...

bobbob
Berichten: 26

#11 , 29 jul 2016 18:42

volgens mij is een aardeweg geen openbare weg en moet je dit eerder zien als een doorgang van eigenaars (eventueel boeren) naar hun eigendom (veld,weide),deze doorgang zal dan ook geen naambordje dragen en heeft geen rechten op de openbare weg.Er moet dus ook geen herhalingbord staan van fietspad,voorrang of wat dan ook .als er WEL een naambordje hang mag je de zaak omkeren en heb je wel een punt.Vergeet hierbij niet dat een rechter de wet niet toepast ,hij aprecieert!!

Blaatpraat
Berichten: 3794

#12 , 01 aug 2016 09:36

volgens mij is een aardeweg geen openbare weg en moet je dit eerder zien als een doorgang van eigenaars (eventueel boeren) naar hun eigendom (veld,weide),deze doorgang zal dan ook geen naambordje dragen en heeft geen rechten op de openbare weg.Er moet dus ook geen herhalingbord staan van fietspad,voorrang of wat dan ook .als er WEL een naambordje hang mag je de zaak omkeren en heb je wel een punt.Vergeet hierbij niet dat een rechter de wet niet toepast ,hij aprecieert!!
Zie eens wat Sloeberken hierboven gepost had, letterlijk geciteerd uit de wet.

Wouter VH
Berichten: 67
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 aug 2016 11:47

Kleine bedenking: TS geeft aan dat er een voorrangsbord bij de kruising met de aardeweg stond. Indien dit een private weg zou zijn, lijkt mij dit niet nodig en zou ik concluderen dat het inderdaad een openbare weg is.

bobbob
Berichten: 26

#14 , 06 aug 2016 21:25

Overdaad van Mr jansens,leverancier van verkeersborden?Maar je hebt wel een punt .

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 10 aug 2016 08:41

volgens mij is een aardeweg geen openbare weg en moet je dit eerder zien als een doorgang van eigenaars (eventueel boeren) naar hun eigendom (veld,weide),deze doorgang zal dan ook geen naambordje dragen en heeft geen rechten op de openbare weg.Er moet dus ook geen herhalingbord staan van fietspad,voorrang of wat dan ook .
En volgens de wegcode, is het dat wél. De definitie is hier trouwens al meermaals gegeven:

2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
als er WEL een naambordje hang mag je de zaak omkeren en heb je wel een punt. Vergeet hierbij niet dat een rechter de wet niet toepast ,hij aprecieert!!
Klinkklare onzin. Hierbij een beetje rechtspraak:

"Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg".(Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980,I,828 (de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle gebruikers).

"Een parking, aanvankelijk voorbehouden voor het cliënteel van een grootwarenhuis, krijgt een algemeen publiek karakter wanneer iedereen er binnen mag en er geen controle wordt uitgeoefend". (Vred. Deurne, 16/6/1989, verkeersrecht 1990, 282)

"Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg" (Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/6.

"Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door de klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg" (Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109).

"De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg". (Pol. Antwerpen, 19/01/2000, niet gepubliceerd).


Oh ja, er is zelfs een arrest bij het Hof van Cassatie dat een parkeergebouw (jawel !) een openbare weg is:

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:



Het feit dat er géén straatnaambordje aanwezig is, maakt er dus hoegenaamd nog géén privéweg van. Als u een bepaling uit de wegcode, of relevante rechtsspraak kent die stelt van wél, citeren graag .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”