wielerterrorristen

katwezel
Berichten: 375

Re: wielerterrorristen

#16 , 26 jun 2016 21:30

Aanvulling @ sloeberken , ik ook moeten verwijzen naar 43bis 3.3.2 ,,wegkapitein mag verkeer regelen,, dat had mms iets duidelijker geweest maar topic starter had in zijn aanzet niet te kennen gegeven dat er een wegkapitein was en daarop was mijn eerste antwoord gevormd , toch bedenking zoals door sommigen reeds gegeven , blijkbaar was de groep gezien en dus gekend als hindernis , bij een aanrijding blijven de voorrang regels van toepassing maar gelijktijdig zal de aanrijder mogelijks kunnen vervolgd worden voor het niet tijdig stoppen voor een reeds zichtbare hindernis , dus best mogelijk dat beide partijen in de fout worden gesteld ( of topic starter moest kunnen bevestigen dat het niet zo was maar dat is niet vermeldt in zijn bericht )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

#17 , 26 jun 2016 23:19

er was geen wegkapitein aanwezig.
betreffende de zogenaamde gedeelde aansprakelijkheid : ik zou toch mogen veronderstellen dat die wielertoeristen zouden moeten weten dat zij geen voorrang hebben en aldus moeten stoppen als ze een hoofdbaan naderen.
Blijkbaar leeft deze situatie toch wel vermits in verschillende (sport)bladen de regels opgefrist worden

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 27 jun 2016 09:05

In onze buurt is er een groot fietspad (3 meter breed) dat een weg kruist met redelijk verkeer. Op het fietspad staat een verkeersbord B1 (voorrang verlenen) klein model, zonder onderbord en op een groene paal.
Maar toch zie ik bijna dagelijks (en dan vooral in het weekeinde) dat er groepen fietsers van ongeveer 10 man, zonder stoppen, noch voorrang te verlenen, zomaar oversteken. Veel automobilisten stoppen gewoon als ze een fietser zien, uit hoffelijkheid, of omdat ze niet beter weten. Er is daar al zeker 2 x een fietser van zijn fiets gereden, met soms hevige discutie tot gevolg tussen fietser en automobilist. Blijkbaar denken die fietsers dat verkeerstekens niet voor hen bestemd zijn. Ik rij in ieder geval door, weliswaar voorzichtig, en dan nog zie ik sommige fietsers hun vuist omhoog steken.
Mag hier geen flitscamera komen om fietsers te betrappen? :evil:

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#19 , 27 jun 2016 09:18

Juridisch kan je volkomen gelijk hebben, maar hoffelijkheid is een grotere deugd.
Hoffelijkheid werkt wel in twee richtingen. Jammer genoeg kennen de meeste groepen wielertoeristen dat niet.
Omdat je moet kunnen stoppen voor alle voorzienbare hindernissen.
Mooi ! Vanaf nu rij ik overal luid toeterend door het rood. Aangezien ik een voorzienbare hindernis ben moet iedereen voor mij kunnen stoppen !

Sorry sloeberken, ik heb het gevoel dat je een eigen visie aan het verdedigen bent waarbij elk argument goed is.
Ook (groepen) fietsers zijn weggebruikers en moeten zich bijgevolg houden aan het verkeersreglement. En ik ben (meestal) hoffelijk, en als ik een groep wielertoeristen zie aankomen laat ik hun vaak door, maar als ze voor mij inknallen heb ik niet veel kans om hoffelijk te zijn, noch om te stoppen voor een voorzienbare hindernis. Voor mijn part mogen ze samenscholingen van meer dan 4 fietsers verbieden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#20 , 27 jun 2016 09:24

[. Voor mijn part mogen ze samenscholingen van meer dan 4 fietsers verbieden.
100% mee akkoord.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 27 jun 2016 09:45

Na miljoenen kilometers door gans Europa, en na 70 jaar nog geen enkel ongeval gehad, heb ik wel al wat gezien. Hopelijk lukt het jullie ook.
In het verkeer moet je kunnen geven en nemen, ook al zegt de wet dikwijls iets anders.
En dit zonder andere forumleden aan te vallen. En van mij mag iedereen zijn hobby doen, fietsen kan men nog niet op een voetbalveld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 27 jun 2016 09:50

Bijkomende vraag: ik zie bij ons in de buurt (vooral op zondag) regelmatig groepjes van 8 a 10 wielertouristen (ook zonder begeleiding) in groep op de baan rijden, terwijl naast diezelfde baan een toch wel zeer degelijk fietspad ligt. Zijn die fietsers niet verplicht het fietspad te gebruiken in zo'n geval?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

P-Stone
Berichten: 280

#23 , 27 jun 2016 09:54

Het was niet mijn intentie andere forumleden aan te vallen, als dat wel zo overgekomen is : sorry. Ik wou een antwoord geven op jouw argumenten.
Fietsen kan inderdaad niet op een voetbalveld. Wel op de openbare weg, met rekening te houden met andere weggebruikers en het verkeersreglement indachtig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 27 jun 2016 09:56

Die zijn verplicht om op fietspad te rijden, spijtig dat ze zo dom zijn, maar in ons dorp zie ik ook dikwijls auto's op fietspad staan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 27 jun 2016 09:59

Die zijn verplicht om op fietspad te rijden, spijtig dat ze zo dom zijn, maar in ons dorp zie ik ook dikwijls auto's op fietspad staan.
Bij ons zijn de meeste fietspaden met een haag afgeschermd van de rijbaan. Dus niet veel kans dat er wagens op het vietspad geparkeerd staan. Moesten de wielertouristen er nu nog gebruik van willen maken... Maar mogelijk "hinderen" de normale fietsers op het fietspad hun "race", zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 27 jun 2016 10:10

Blijkbaar is dit geen prioriteit bij de politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 27 jun 2016 10:23

Blijkbaar is dit geen prioriteit bij de politie.
Heb ik ook al gemerkt: combi rijdt achter zo'n groepje wielerfanaten die op de baan rijden, en maken er zelfs geen opmerking over... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BrainTrain
Berichten: 496

#28 , 27 jun 2016 10:26

Na miljoenen kilometers door gans Europa, en na 70 jaar nog geen enkel ongeval gehad, heb ik wel al wat gezien. Hopelijk lukt het jullie ook.
In het verkeer moet je kunnen geven en nemen, ook al zegt de wet dikwijls iets anders.
En dit zonder andere forumleden aan te vallen. En van mij mag iedereen zijn hobby doen, fietsen kan men nog niet op een voetbalveld.
Vélodrome :-)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 27 jun 2016 10:27

Het beste is bij ons zelf beginnen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BrainTrain
Berichten: 496

#30 , 27 jun 2016 10:30

nu de wielertoeristen nog

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”