wielerterrorristen

jef007
Topic Starter
Berichten: 1684

wielerterrorristen

#1 , 25 jun 2016 21:54

stel dat auto A rijdt op een voorrangsbaan. Uit een zijstraat rechts komt een groep wielertoeristen.( zonder begeleiding) om de baan over te steken.
De eerste wielertoeristen kunnen de straat nog oversteken zonder mij te hinderen. Voor de laatsten moet ik in de remmen omdat zij "blind" hun voorgangers volgen met oversteken.
Moeten de laatsten wielertoeristen niet stoppen? of vormen zij een lange vaste groep?
dank bij voorbaat
bijkomende vraag : vanaf hoeveel fietsers moeten ze begeleid worden? en waar moeten ze rijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 26 jun 2016 06:05

Art 43bis is van toepassing vanaf 15 deelnemers , indien er geen begeleiding is van een wegkapitein en dus niet voldaan wordt aan art 43bis hadden ze u voorrang moeten geven ,

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 jun 2016 09:20

Juridisch kan je volkomen gelijk hebben, maar hoffelijkheid is een grotere deugd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 26 jun 2016 09:55

Juridisch kan je volkomen gelijk hebben, maar hoffelijkheid is een grotere deugd.
Gelukkig is dit een juridisch forum. Als "hoffelijkheid" tot norm wordt verheven kunnen we de wegcode en de rest van de wetgeving wel in de vuilnisbak smijten. Deugdzaamheid is misschien mooi, maar niet het onderwerp van dit foruM
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jef007
Topic Starter
Berichten: 1684

#5 , 26 jun 2016 10:16

bedankt, ik had inderdaad juridisch advies gevraagd

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 26 jun 2016 10:53

Wie dagelijks in verkeer zit, weet heel goed wat dit betekend "hoffelijkheid", dan zou ik meer stil staan door ongevallen en elke 2 a 3 dagen een andere wagen moeten kopen. Is niet omdat de wet u voorrang geeft, dat je maar pardoes daar enkele fietsers in de gracht mag rijden.
Er is ook zoiets dat je voor elke hindernis moet kunnen stoppen. Ter info ikzelf ben geen fietser.

Fietsers kunnen een boete krijgen, maar bij een ongeval ben je daarom nog niet in u recht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jun 2016 11:09

Een feit is zeker dat zeer veel wielertoeristen al de regels aan hun laars lappen, ik ben veel, zelfs zeer veel bij mijn zoon in het Meetjesland, die heeft een huis op een dijk en daar passeren het weekend honderden wielertoeristen, die mensen die op die dijken wonen houden hun kinderen binnen, want die rijden niet maar vliegen over de wegen, en naar niemand word gekeken, zij zijn heersers van de weg, en niet de autobestuurders.
Gelukkig is het toch maar een 4 tal maanden, en als de wielertoeristen daar niet zijn, dan zijn het de motards die daar rondjes komen doen, anders gezellig wonen op een dijk in het Meetjesland.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1684

#8 , 26 jun 2016 11:30

mijn vraag was louter : WIE heeft voorrang?
het is inderdaad niet de bedoeling van wielertoeristen aan te rijden.
Maar ik denk toch wel dat veeeeeeeeel zondaagse wielertoeristen denken dat ze in "een koers zitten" en voorrang hebben om iedereen. En zeker al omdat hun cronometer onverbiddelijk verder tikt.
Trouwers welke wielertoerist heeft er nog een fietsbel?

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 26 jun 2016 12:09

. Is niet omdat de wet u voorrang geeft, dat je maar pardoes daar enkele fietsers in de gracht mag rijden.
Er is ook zoiets dat je voor elke hindernis moet kunnen stoppen.
Dat heb ik nergens gezegd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 26 jun 2016 12:20

Je moet, als er geen wegkapitein is, de voorrang individueel bekijken. Als de eerste voorrang heeft, mag die, voorzichtig verder rijden. Als er bij de tiende een wagen of fietser opduikt die voorrang heeft, moet hij voorrang verlenen.
" Voor de laatsten moet ik in de remmen omdat zij "blind" hun voorgangers volgen met oversteken." : de fietsers zijn duidelijk in overtreding.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 26 jun 2016 13:23

Als u in aanrijding komt met de laatste fietsers, weet is niet of de voorrang overeind zal blijven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 26 jun 2016 18:39

Als u in aanrijding komt met de laatste fietsers, weet is niet of de voorrang overeind zal blijven.
Op basis waarvan?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 26 jun 2016 19:00

Als u in aanrijding komt met de laatste fietsers, weet is niet of de voorrang overeind zal blijven.
Op basis waarvan?
Omdat je moet kunnen stoppen voor alle voorzienbare hindernissen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 26 jun 2016 19:09

Art 43bis is van toepassing vanaf 15 deelnemers , indien er geen begeleiding is van een wegkapitein en dus niet voldaan wordt aan art 43bis hadden ze u voorrang moeten geven ,
Dit art verplicht niet van een begeleiding, wel dat het mag.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... 7-art43bis

http://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/a ... _ID=517771
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

naicwill
Berichten: 715

#15 , 26 jun 2016 21:12

Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”