REMORQUE OVERNEMEN ZONDER COC ATTEST EN AANKOOPBEWIJS

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

REMORQUE OVERNEMEN ZONDER COC ATTEST EN AANKOOPBEWIJS

#1 , 25 jun 2016 20:07

Wij kunnen een remorque van mijn stiefpa overnemen welke ondertussen minstens 12 jaar oud is. Deze heeft echter geen coc attest, en het originele aankoopbewijs is verloren geraakt. Nu heb ik eens rond gebeld over de mogelijkheden, en er is geen enkele verdeler die ons een attest kan bezorgen. Weet iemand hoe wij deze alsnog in orde kunnen krijgen om er mee de weg op te mogen? Het gaat hier niet om een zelfbouwremorque, maar een uit een fabriek. Welke, dat is ons helaas niet duidelijk. Ik heb ondertussen contact opgenomen met de verdeler, en deze wilt helaas niets opzoeken betreft een eventuele aankoopfactuur o.i.d. Het gaat hier om een enkelasser met een MTM onder de 750 kg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2016 09:47

Je kan evenwel naar de keuring gaan. Zij zullen dan een dossier opstarten en doorgeven aan de FOD mobiliteit.

jaytje
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 26 jun 2016 14:12

Geld dit ook als de MTM lager is dan 750 kg? En wat is hier ongeveer de kostprijs van?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 jun 2016 14:51

Is het een geremde aanhangwagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 26 jun 2016 23:17

Aangezien het over een enkelasser met een MTM lager dan 750 kg is, ga ik ervan uit dat het een ongeremde aanhangwagen is. In dit geval :
Koninklijk besluit behoudende algemeen reglement op de technische eisen waaraan auto's, hun aanhangwagens .../... moeten voldoen (15 maart 1968)
Art 23octies par 1, 4° : Zijn vrijgesteld van alle keuringen : de aanhangwagens waarvan de maximaal toegelaten massa niet meer dan 750 kg bedraagt.

Uw aanhangwagen moet bijgevolg niet gekeurd worden, en ook niet ingeschreven. U plaatst achteraan een kopie van de nummerplaat van het trekkende voertuig. Er is ook geen enkele noodzaak om te bewijzen dat U deze aanhangwagen gekocht hebt. U kan probleemloos uw nummerplaat op mijn aanhangwagen hangen, en er vervolgens mee rondrijden achter uw auto. In België geen enkel probleem.
In België zijn ook bij de meeste verzekeringen de aanhangwagen inbegrepen in de autoverzekering. Best even de kleine lettertjes van uw polis lezen. Let wel : deze verzekering geldt enkel als de aanhangwagen aan de wagen hangt. Dus als u afkoppelt en dan schade veroorzaakt met de aanhangwagen, bent U niet verzekerd. Maar dit terzijde.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”