Vordering verplaatsingskosten takeldienst

TiBasco
Topic Starter
Berichten: 17

Vordering verplaatsingskosten takeldienst

#1 , 22 jun 2016 11:11

Hi,

Omdat dit nu al bijna een jaar aansleept, zou ik graag wat advies krijgen over mijn rechten en plichten.

In oktober 2015 is er een dorpsfeest in mijn straat. Voor deze periode geldt een parkeerverbod in de gehele straat. Echter, heb ik een oprit aan mijn woning, waar ik mijn auto telkens parkeer. Op een avond, als ik thuiskom met mijn beide kleine kinderen, blijkt dat de organisatie een hek heeft geplaats over de hele breedte van mijn woning zodat ik niet meer in mijn garage kan rijden. Op dit ogenblik staat de straat helemaal vol geparkeerd, en ik besluit mijn wagen dan maar snel op de straat te laten staan zodat ik mijn kinderen en boodschappen vlot kan uitladen. Ik vertrek de dag nadien toch om 07u naar mijn werk dus ik hinder niemand.

De ochtend nadien omstreeks 06u word ik wakker en zie ik de politie en sleepdiensten allerlei auto's wegtakelen die zijn achtergebleven in de straat. Ik loop naar buiten en maak duidelijk aan de politieagent dat ik de eigenaar ben van de wagen die voor mijn deur staat en dat de toegang tot mijn garage me ontzegt is door de organisatie. Op dit ogenblik is mijn wagen nog niet getakeld. Op zeker ogenblik komt er een bullebak van de sleepdienst naar me toe en zegt me dat ik direct €100,- cash moet ophoesten of hij mijn wagen mee neemt. Ik pik zijn dreigement niet, en ga binnen mijn sleutel nemen en verplaats mijn wagen naar enkele blokken verder. Voor de rest spreekt niets of niemand me verder nog aan. Ondertussen worden er enkele tientallen wagens verder gesleept. Nota: op geen enkel ogenblik wordt mijn identiteitskaart of dergelijke gevraagd. Mijn auto is een bedrijfswagen die op naam van mijn werk staat.

Enkele weken later krijg ik een brief van de politie, met in bijlage een factuur van de takeldienst voor €100,- verplaatsingskosten.
Ik schrijf een brief naar de politie met de uitleg van mijn garage, enz... en ontvang enkele weken later een brief dat naar aanleiding van mijn schrijven er een minnelijke schikking voor het fout parkeren wordt gedaan van €65,- (boete voor negeren parkeerverbod). Ik betaal deze (ben tenslotte toch in fout zeker) en denk dat de kous af is.

Nog enkele weken later ontvang ik van de takeldienst een factuur in mijn bus dat ik €100,- verplaatsingskosten moet betalen. Ik negeer dit volkomen.

Nog enkele weken later krijg ik van de gemeente een brief met de melding dat de takeldienst €100,- vordert van de gemeente. De gemeente vordert dit nu verder van mij. Ik heb hun bovenstaande uitleg gedaan, en dit werd dan voorgelegd op de een of andere gemeenteraad. Nu heb ik vorige week van de gemeenteraad te horen gekregen dat zij van oordeel zijn dat ik de factuur maar moet betalen.

Mijn vraag: Kan dit allemaal zomaar?
- Mijn identiteit is op geen enkel ogenblik vastgesteld of opgevraagd
- Ik ben geen eigenaar van de wagen
- Na mij zijn er nog vele wagens gesleept, is de €100,- vordering dan wel wettelijk?
- De politie doet me een voorstel tot minnelijke schikking, en naderhand blijft de takeldienst maar facturen sturen?
- Ik ben echt niet van plan dit te betalen, maar wil wel weten wat mijn positie is als dit voor de rechtbank komt.

Iemand? :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 22 jun 2016 11:44

Bent u nu wel of niet eigenaar van de wagen? Eerst zegt u wel, daarna niet.

De minnelijke schikking is voor de overtreding, de factuur is voor de kosten van de sleping, dat staat los van elkaar. Beide zijn m.i. wel terecht, u stond fout geparkeerd en de sleping op bevel van de politie mag worden gefactureerd aan u.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 22 jun 2016 11:57

Indien je voertuig getakeld werd wegens een inbreuk op de wegcode of een andere wetsbepaling, dan zal je bovenop de takelkosten ook een boete moeten betalen.
De boete en de takelkost zijn dus twee afzonderlijke zaken en staan totaal los van elkaar.
Wanneer je voertuig wordt getakeld naar aanleiding van een inname openbare weg, m.a.w. je voertuig stond al vóór de inname van de openbare weg en vóór de plaatsing van de verplichte verkeersborden op de plaats die wordt ingenomen, dan zullen de takelkosten moeten worden betaald door de vergunninghouder.
Wordt je voertuig getakeld omdat je je voertuig parkeert zonder daarbij rekening te houden met de geplaatste verkeersborden bij een inname openbare weg, m.a.w. de parkeerverboden van de vergunninghouder stonden er al op het ogenblik dat je je parkeert, dan zal jij als bestuurder moeten instaan voor de betaling van de takelkosten (op voorwaarde dat aan alle wettelijke verplichtingen werd voldaan door de vergunninghouder).

Parkeerboete is toch €55 in plaats van €65.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

TiBasco
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 22 jun 2016 13:15

Ik ben geen eigenaar van de auto, het is een leasingwagen.

Enfin, het is blijkbaar één grote soep waar ik het onderdelft blijkbaar zal spitten...

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 22 jun 2016 13:41

€ 65 zal dus al een minnelijke schikking ( voorstel parket zijn geweest).
Dus termijn betalen OI zal al verstreken zijn + het niet betalen van de factuur takeling.
Nu indien u nog het enigste te takelen voertuig was kan ik dat begrijpen.. indien de straat nog vol stond en het takelbedrijf dus nog andere wagens kon takelen .... men had evenzo van de andere kant kunnen beginnen te takelen stel ik het toch in vraag.
Edoch dan zal u naar de rechtbank moeten stappen.
In Antwerpen is bij mijn weten indien wagen verplaatst wordt voor het getakeld kan worden dient er niet betaald te worden als er nog andere wagens zijn die moeten getakeld worden net zo min indien takelwagen te lang op zich laat wachten.
Komt hier voor bij straatpoetsdagen (buurtpoets) waar steeds een ganse straat diende ontruimd werd.
Probleem zal zijn dat u naar de rechtbank zal moeten stappen
Indien boete nog niet betaald politierechtbank voor beide zaken
Indien boete al wel betaald is het de burgerlijke rechtbank wegens niet betalen van een factuur.

Hou ons op de hoogte.

TiBasco
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 22 jun 2016 15:20

Ik heb de minnelijke schikking dadelijk betaald. De factuur voor het takelen is nog niet betaald. Mijn wagen is onaangeroerd gebleven en er waren zeker nog andere wagens te takelen, daarom dat €100,- voorrijkosten me zeker en vast overdreven lijken.

Mijn vraag is vooral of ik wettelijk verplicht ben deze factuur te betalen? Indien niet, is het aan het takelbedrijf of de gemeente om me voor de rechtbank te dagen? Ik zal in dat geval wel een advocaat onder de arm nemen.

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 22 jun 2016 15:29

U kunt de factuur aangetekend protesteren. In dat geval gaan ze u inderdaad voor de rechtbank moeten slepen. Vraag is natuurlijk of de meerkost (zelfs bij winst) de 100 euro wel waard is - een vraag die beide partijen zich gaan moeten stellen.

TiBasco
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 22 jun 2016 15:33

Moet ik in dat geval de factuur tov. de gemeente contesteren of de factuur tov. de takeldienst? Wie moet wie feitelijk voor de rechtbank slepen?

LeenW
Berichten: 12811

#9 , 22 jun 2016 15:37

Degene die de betaling eist.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 22 jun 2016 19:41

Twee facturen, jij hebt geen opdracht gegeven aan de takeldienst. De factuur van de gemeente wie is de opsteller ervan, gemeente of takeldienst.
Denk dat ze heel zwak staan.
Heeft de organisator u wel op tijd laten weten dat ze u garage gingen afsluiten, zo niet zijn zij in de fout.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 22 jun 2016 23:02

Idd hebt u een bericht gekregen dat ze trottoir volledig gingen afsluiten en u niet meer in maar ook niet meer uit uw garage ging kunnen.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 23 jun 2016 00:13

Dat geeft toch nog geen recht op foutparkeren?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 23 jun 2016 08:58

Wat was de rede waarom ze om 6u in de ochtend al komen takelen, ze moeten daar ook een gegronde rede voor hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”