regelgeving parkeren voor brede voordeur met takelsticker

Bluefinn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

regelgeving parkeren voor brede voordeur met takelsticker

#1 , 21 jun 2016 18:27

Waarde heren,

Als bewoner van de stad vormt een parkeerplek vinden dichtbij de eigen woonst een dagelijks probleem.

Er zijn verschillende bewoners in deze straat die een brede voordeur hebben. Deze voordeuren zijn breed genoeg om een garagepoort te lijken, hoewel de deuren in kwestie duidelijk een voordeur zijn.

Om de eigen wagen te parkeren, hebben deze bewoners een 'takelsticker' op de voordeur bevestigd. Zo kunnen ze namelijk voor hun eigen deur parkeren.
Als de voordeur open is, is achter deze deur duidelijk een reguliere gang te zien met trap etc. Er kan dus in praktijk geen wagen in geparkeerd worden.
Het voetpad voor deze brede voordeur is wel bij alle voordeuren verlaagd.

Bij laattijdige aankomst, bijvoorbeeld na file, zijn de al schaarse parkeerplekken benomen. Soms parkeer ik me dus voor zo'n brede voordeur om 's anderendaags terug naar het werk te rijden.

Een eigenaar van één van die voordeuren heeft nu de politie gebeld om te vragen dat ik mijn voertuig verplaats. Indien ik hier niet op zou ingaan, zou de wagen getakeld worden. Ik heb me uiteraard verplaatst.


Toch vraag ik me af of de eigenaar van zulke voordeur in zijn recht is, aangezien er geen mogelijkheid bestaat dat de wagen geparkeerd kan worden in de gang achter deze deur. Kan men zomaar een stuk straat opeisen door een brede voordeur te installeren en hier een takelsticker op te plakken?

Indien ik op zulke locaties alsnog mijn wagen zou parkeren, en de eigenaar van de voordeur zou besluiten om mijn wagen te laten takelen, op wiens kosten is dat dan? Ik heb namelijk gehoord dat indien je zelf geen obstructie vormt voor een uitrijdende wagen, de kosten niet voor jou zijn. Klopt dit?


Alvast bedankt voor een antwoord op deze beide vragen.


Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 jun 2016 18:46

Een brede voordeur is geen garagepoort. De gang is geen garage. Een verlaging van de stoeprand is niet altijd een indicatie dat het om een garage gaat. De kosten voor een wegtakeling zijn dus niet voor u. Tenzij de bewoner kan aantonen dat zijn auto in de gang kan staan en er in en uit kan rijden. Heeft de politie u letterlijk gemeld dat u weggetakeld zou worden? Of heeft de bewoner per telefoon aan de politie gemeld dat er iemand voor zijn "garage" stond..Want dan heeft de bewoner de agent wel misleidt en u ook overbluft.

sleper
Berichten: 391

#3 , 21 jun 2016 19:24

Een brede voordeur is geen garagepoort. De gang is geen garage. Een verlaging van de stoeprand is niet altijd een indicatie dat het om een garage gaat. De kosten voor een wegtakeling zijn dus niet voor u. Tenzij de bewoner kan aantonen dat zijn auto in de gang kan staan en er in en uit kan rijden. Heeft de politie u letterlijk gemeld dat u weggetakeld zou worden? Of heeft de bewoner per telefoon aan de politie gemeld dat er iemand voor zijn "garage" stond..Want dan heeft de bewoner de agent wel misleidt en u ook overbluft.
Onlangs huisje gekocht met zo een dubbele voordeur .Mijn huidige auto kan ik niet binnen zetten, maar wel mijn kleine aanhangwagen en mijn vrouw haar "scoot mobil" . Voor heen heeft deze ruimte dus dienst gedaan als garage voor een klein type wagen .Ik ga me dan ook eerst bevragen wat kan en mogelijk is.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 22 jun 2016 10:32

Wat telt, is de wet! En die zegt dat het verboden is te parkeren voor een 'inrij van eigendommen' tenzij de nummerplaat van de wagen op de inrij is aangebracht.

Wat een inrij is en wat niet, is voer voor discussie. Volgens het Hof van Cassatie is een inrij: elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.

Merk op dat hier ook staat: driewielige voertuigen. Een inrij die dus groot genoeg is voor zo'n moto met drie wielen (maar niet voor een auto) is een inrij die je vrij.

Of, wanneer en hoe er gebruik wordt gemaakt van deze inrij, is dus niet relevant.

Heeft de buur geen sticker met nummerplaat, staat hij ook in overtreding, wat kan gemeld worden aan de politie door elke belanghebbende.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Bluefinn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2016 16:33

Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb gemerkt dat, indien het de wet betreft, dit vaak letterlijk genomen dient te worden.

Een vervolgvraag na de uitspraak die het Hof van Cassatie: "elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen"


Kan men dan zeggen dat een voordeur door zijn uiterlijke kenmerken verschilt van een inrij? Of is elke voordeur, welke uiterlijke kenmerken deze dan ook heeft, in se een inrij?


Een collega vertelde me dat het er ook van afhangt hoe de eigenaar van de brede voordeur deze heeft aangegeven. Indien deze als poort aangegeven is (bijv bij de fiscus), geldt deze als een poort. Vandaar ook de vermelding van de verlaagde stoeprand. Of wordt deze denkpiste tenietgedaan door de definitie van het Hof van Cassatie waar eerder naar verwezen werd?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2016 19:18


Een collega vertelde me dat het er ook van afhangt hoe de eigenaar van de brede voordeur deze heeft aangegeven. Indien deze als poort aangegeven is (bijv bij de fiscus), geldt deze als een poort.
u collega leest te veel boekjes !, je kan zo een deur van 72 cm als poort aan geven !!

Zo werkt dit niet hoor.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 22 jun 2016 22:32

Veel stoepranden zijn afgeschuind. Dit op o.a. mindervaliden en kinderwagens makkelijker te laten op de stoep te rijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 jun 2016 18:43

Tenzij de bewoner kan aantonen dat zijn auto in de gang kan staan en er in en uit kan rijden..
Onzin.
Het feitelijke gebruik van de inrij is NIET bepalend voor het parkeerverbod. (Cassatie)

Als er een 3 of 4 wielig voertuig in zou kunnen, , denk Renault Twizzy, Piaggio MP3LT, ... en het ziet er uit als een inrij, dan IS het voor de rechtspraak en wegcode ook een inrij en mag er niet geparkeerd worden.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 23 jun 2016 20:35

zoals ik zei: (met de aanvullende info) als de bewoner zijn wagen (klein of groot,,een Renault, Piaggo etc ) in de gang kan staan dan is het een garage. Misschien staat trap op wieltjes zodat hij die opzij kan schuiven en kan hij zijn wagentje op zijn zijkant zetten, dan is het een garage :-)

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 01 jul 2016 10:19

Een Piaggo heeft een breedte van 74,5 cm, en heeft 3 wielen. Dus bijna elke voordeur zou een inrij kunnen zijn ... :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”