#68 , 29 jun 2016 09:49
Hoe dient het gebruik van een gsm achter het stuur te worden geïnterpreteerd?
In artikel 8.4 van het verkeersreglement staat het eigenlijk al: “Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.”
Dus enkel bij stilstaande of geparkeerde voertuigen mag het wel. Maar het moet dan wel over een vrijwillige en niet-hinderlijke stilstand gaan. Ov. Art. 2.22 wegcode is een stilstaand voertuig een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken (art. 2.22 van het verkeersreglement). Het gaat dus niet om voertuigen die bijvoorbeeld voor een rood licht of in een verkeersopstopping stilstaan. Ook hier mag het niet.
In verband met een parlementaire vraag (vraag 1062 van Van Quickenborne) werd het volgende gesteld:
Bij het telefoneren in de auto moet gebruik gemaakt worden van een handenvrije-kit die op de juiste manier geïnstalleerd en gebruiksklaar moet zijn. Het is daarbij van belang dat de GSM zoveel mogelijk voorgeprogrammeerd is, om zo weinig mogelijk toetsen te moeten indrukken. Het inbrengen van een SMS-bericht, waarbij het toestel in de hand moet worden gehouden, is niet toegelaten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.