Telefoneren in de wagen?

Roeland
Berichten: 172

Re: Telefoneren in de wagen?

#31 , 22 jun 2016 10:16

Efficiëntie mag geen reden zijn om de rechtsstaat uit te hollen. Voor je het weet, belandt je onder het mom van efficiëntie in een totalitaire staat.

Ik geef wel toe dat dit vooral een filosofische discussie is over de invulling van het begrip rechtsstaat ;-)

Maar principieel vind ik dat de overheid aan dezelfde bewijsvoorwaarden dient te voldoen als een gewone burger, Dit zorgt ook voor een evenwicht in de uitoefening van ieders rechten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#32 , 22 jun 2016 10:23

Onzin, dan krijg je nooit meer iemand veroordeeld. Tenzij u overal camera's wil gaan hangen, maar zo'n samenleving zou ik toch nog een stap erger vinden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 22 jun 2016 10:27

Maar principieel vind ik dat de overheid aan dezelfde bewijsvoorwaarden dient te voldoen als een gewone burger, Dit zorgt ook voor een evenwicht in de uitoefening van ieders rechten.
net niet.

Als men om een of andere reden vanavond een groep hooligans de straten van Ieper onveilig maken en een politieagent ziet dat, in een verder verlaten straat, men een steen gooit in mijn ruit, dan zal ik héél blij zijn dat de politieagent die dit ziet gebeuren, een bijzondere bewijswaarde heeft.

Anders is het immers quasi onmogelijk om te bewijzen dat persoon X of Y dat gedaan heeft.

Reclame

Roeland
Berichten: 172

#34 , 22 jun 2016 10:56

Dus als u morgen een nieuwe vriendin heeft met een politie agent als ex die de nieuwe relatie niet kan verkroppen, bent u blij dat u regelmatig een boete krijgt voor zaken waar u geen weerwoord tegen kan bieden (GSM achter het stuur, sluikstorten, vandalisme, ...).

Of, teruggrijpend naar uw voorbeeld, als de brave politieman in Ieper zegt: Pietje Pieters heeft dit gedaan, ik heb dit als beëdigd ambtenaar vastgesteld. Dit terwijl Pietje Pieters alleen in bed lag (en dat uiteraard niet kan bewijzen), dan heeft Pietje Pieters pech en moet hij zijn veroordeling braaf ondergaan als collateral damage van de efficiëntie? ;-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#35 , 22 jun 2016 11:11

Dus als u morgen een nieuwe vriendin heeft met een politie agent als ex die de nieuwe relatie niet kan verkroppen, bent u blij dat u regelmatig een boete krijgt voor zaken waar u geen weerwoord tegen kan bieden (GSM achter het stuur, sluikstorten, vandalisme, ...).

Of, teruggrijpend naar uw voorbeeld, als de brave politieman in Ieper zegt: Pietje Pieters heeft dit gedaan, ik heb dit als beëdigd ambtenaar vastgesteld. Dit terwijl Pietje Pieters alleen in bed lag (en dat uiteraard niet kan bewijzen), dan heeft Pietje Pieters pech en moet hij zijn veroordeling braaf ondergaan als collateral damage van de efficiëntie? ;-)
Dit kan idd gebeuren. Er zijn echter genoeg controlemechanismen en sancties die in quasi alle gevallen deze zaken kunnen tegenhouden of minstens voldoende zijn om te maken dat men er zich niet aan riskeert.

Om je voorbeelden maar eens aan te geven:
- gsm achter het stuur: de politieagent moet dan zeker zijn dat hij me verbaliseert op momenten dat er geen voldoende tegenargumenten zijn voor mijn locatie. Mijn auto staat toevallig vaak in het zicht van camera's. Een politieagent die me dus verbaliseert op basis van een nummerplaat terwijl deze auto mooi gefilmd wordt, zal zich aan zware problemen mogen verwachten.
- vandalisme: moet hij me kunnen aantreffen op een bepaalde locatie. Ik heb immers GSM-tracking waardoor alvast mijn gsm altijd traceerbaar is (ook maanden later). En gezien ik redelijk vaak post met mijn gsm, zal men dit wel als voldoende bewijs achten om te bewijzen dat ik effectief de gsm in bezit had. Opnieuw problemen voor de agent
- sluikstorten: men moet het materiaal dat gestort wordt als bewijs bijhouden. En opnieuw zal men moeten bewijzen via de gsm-tracking waar het was. Indien ik zo zeker ben dat ik het niet was (en het argument dat de agent een relatie had met mijn vriendin), heb ik met beide argumenten voldoende twijfel

Tuurlijk kan ik "geflikt" worden. Maar de kans is zo gigantisch klein en de repercussies zijn zo groot, dat dit nog altijd beter is dan het woord van een agent geen bijzondere kracht te geven. bij de politie (zijn oversten) is men ook niet dom dat men door zal hebben dat persoon X , indien deze relationele banden heeft met een van de geverbaliseerden, deze bij een klacht eens extra in de gaten te houden.

Roeland
Berichten: 172

#36 , 22 jun 2016 11:29

Tuurlijk kan ik "geflikt" worden. Maar de kans is zo gigantisch klein en de repercussies zijn zo groot, dat dit nog altijd beter is dan het woord van een agent geen bijzondere kracht te geven. bij de politie (zijn oversten) is men ook niet dom dat men door zal hebben dat persoon X , indien deze relationele banden heeft met een van de geverbaliseerden, deze bij een klacht eens extra in de gaten te houden.
Een slimme politieagent laat één van zijn kameraden het PV opmaken zodat er geen directe link is met de betrokken agent ;-)

GSM tracking: kan u bewijzen dat u altijd uw GSM op zak heeft? Dat u hem niet thuis heeft laten liggen/op uw werk heeft laten liggen/met iemand meegegeven/... Dit is uiteindelijk hetzelfde probleem als TS, hoe kan hij bewijzen dat hij niet met zijn GSM bezig was? Niet, dus betalen maar en iedereen happy. Als TS niets heeft gedaan met zijn GSM moet hij zich maar neerleggen bij zijn status van collateral damage...

U meent dat de kans klein is om geflikt te worden, ik vin het risico op machtsmisbruik veel te groot :-) Elks ingegeven vanuit een ander wereldbeeld :-) Mooi toch?

Meeboo
Berichten: 1488

#37 , 22 jun 2016 11:36

u maakt er ook een heel complotverhaal rond hoor.

voelt u zich geflikt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 22 jun 2016 11:41

Tuurlijk kan ik "geflikt" worden. Maar de kans is zo gigantisch klein en de repercussies zijn zo groot, dat dit nog altijd beter is dan het woord van een agent geen bijzondere kracht te geven. bij de politie (zijn oversten) is men ook niet dom dat men door zal hebben dat persoon X , indien deze relationele banden heeft met een van de geverbaliseerden, deze bij een klacht eens extra in de gaten te houden.
Een slimme politieagent laat één van zijn kameraden het PV opmaken zodat er geen directe link is met de betrokken agent ;-)
dan veronderstel je al dat er 2 politieagenten elkaar zouden helpen om te frauderen voor een kleine boete.
GSM tracking: kan u bewijzen dat u altijd uw GSM op zak heeft? Dat u hem niet thuis heeft laten liggen/op uw werk heeft laten liggen/met iemand meegegeven/... Dit is uiteindelijk hetzelfde probleem als TS, hoe kan hij bewijzen dat hij niet met zijn GSM bezig was? Niet, dus betalen maar en iedereen happy. Als TS niets heeft gedaan met zijn GSM moet hij zich maar neerleggen bij zijn status van collateral damage...

U meent dat de kans klein is om geflikt te worden, ik vin het risico op machtsmisbruik veel te groot :-) Elks ingegeven vanuit een ander wereldbeeld :-) Mooi toch?
En wat is het alternatief om vast te stellen dat iemand over een witte lijn rijdt, agressief rijgedrag heeft, door het rood rijdt, links op de weg rijdt, ... overal camera's? Of wens je gewoon dat er niemand meer vaststellingen kan doen in het verkeer? Want voor de meeste zaken zal je andedrs nooit mensen vinden die willen stoppen om gegevens te noteren en door te spelen aan de politie (laat staan dat de politie de tijd zal vinden om ALLE verschillende meldingen te bundelen en te kijken of die meldingen al dan niet door een ex-van doorgespeeld werden.

LeenW
Berichten: 12825

#39 , 22 jun 2016 11:47

Stel: een agent ziet mij door het rood rijden. En hangen geen camera's en het gebeurt te snel om een foto te nemen met de smartphone. Dan zou deze agent mij nooit een boete kunnen geven? Dat is toch waanzin, dan kun je beter de verkeerspolitie afschaffen..

BrainTrain
Berichten: 496

#40 , 22 jun 2016 12:01

Stel: een agent ziet mij door het rood rijden. En hangen geen camera's en het gebeurt te snel om een foto te nemen met de smartphone. Dan zou deze agent mij nooit een boete kunnen geven? Dat is toch waanzin, dan kun je beter de verkeerspolitie afschaffen..
Ik ben er van overtuigd dat ieder van ons 10-tallen overtredingen per dag begaat waar geen agent bij is en waarvoor we niet beboet worden (net iets te rap rijden 52 ipv 50, schuin de straat oversteken, nog snel oversteken op een zebrapad als het rood is en er is geen verkeer, kersepitje op de openbare weg gooien, ... noem maar op). Dit zijn allemaal "overtredingen" waar ik mee kan leven. Maar als een agent mij, zonder het te moeten bewijzen, kan beschuldigen dat ik door het rood reed, dat ik niet het juiste schoensel droeg op de motorfiets, dat ik vandalisme pleegde, ... vind ik niet kunnen.

LeenW
Berichten: 12825

#41 , 22 jun 2016 12:06

Stel: een agent ziet mij door het rood rijden. En hangen geen camera's en het gebeurt te snel om een foto te nemen met de smartphone. Dan zou deze agent mij nooit een boete kunnen geven? Dat is toch waanzin, dan kun je beter de verkeerspolitie afschaffen..
Ik ben er van overtuigd dat ieder van ons 10-tallen overtredingen per dag begaat waar geen agent bij is en waarvoor we niet beboet worden (net iets te rap rijden 52 ipv 50, schuin de straat oversteken, nog snel oversteken op een zebrapad als het rood is en er is geen verkeer, kersepitje op de openbare weg gooien, ... noem maar op). Dit zijn allemaal "overtredingen" waar ik mee kan leven. Maar als een agent mij, zonder het te moeten bewijzen, kan beschuldigen dat ik door het rood reed, dat ik niet het juiste schoensel droeg op de motorfiets, dat ik vandalisme pleegde, ... vind ik niet kunnen.
Ok, op dat laatste wil ik inpikken. Agent ziet mij een ruit ingooien, alarm gaat af, glasscherven liggen op de grond. Ik ben op heterdaad betrapt en tegengehouden, maar voor de rest zijn er geen getuigen. Als ik zeg dat het al zo was net voor ik aankwam, kan die agent niet bewijzen dat ik het was als je hem geen bijzondere bewijswaarde geeft. Die agent zou mij dus nooit iets kunnen maken?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#42 , 22 jun 2016 12:30

Toch eigenaardig dat sommige als ze een boete krijgen alles in vraag stellen, en als ze dan zelf eens de politie nodig hebben, dan horen we juist het tegenovergestelde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

AlexDK86
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#43 , 22 jun 2016 15:11

Toch eigenaardig dat sommige als ze een boete krijgen alles in vraag stellen, en als ze dan zelf eens de politie nodig hebben, dan horen we juist het tegenovergestelde.
Los ter zijde, maar eerlijk gezegd heb ik geen al te hoge pet meer op van de politie;
Situatie 1
Ik heb slechts éénmaal de politie nodig gehad en dit was toen ik 's nachts op straat overvallen werd in Brussel.
Toen ik aangifte wou gaan doen in het kantoor vlakbij de grote markt, vond men het de moeite niet om mij papieren te laten invullen gezien men er toch niets kon aan doen. Die typische Brusselse fait-divers, weet u wel?
Ben uiteindelijk dan opnieuw in mijn thuisgemeente aangifte gaan doen om de nodige papieren te krijgen om een nieuwe identiteitskaart en rijbewijs te kunnen aanvragen.
Situatie 2
Ik sta dubbel geparkeerd al wachtend op mijn broer die rap een dvd moest binnen steken in de videotheek. Politie spreekt mij aan en wil mij een bekeuring geven. Achter mij staat een wagen met drie Marokkanen die identiek dezelfde fout maken. Ik zeg tegen die agent, waarom geeft u mij een bekeuring en passeerde u gewoon langs de wagen achter mij?
Antwoord: meneer, het is goed voor één keer.

Toont op een andere manier ook de willekeur aan waarvoor ik vrees onder het politiekorps.

Opnieuw, mij gaat het al lang niet meer over de eigenlijke boete zelf. Mij gaat het gewoon om een principe van beëidigde ambtenaren die naar eigen goeddunken kunnen bekeuren.

AlexDK86
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#44 , 22 jun 2016 15:19

Stel: een agent ziet mij door het rood rijden. En hangen geen camera's en het gebeurt te snel om een foto te nemen met de smartphone. Dan zou deze agent mij nooit een boete kunnen geven? Dat is toch waanzin, dan kun je beter de verkeerspolitie afschaffen..
Ik ben er van overtuigd dat ieder van ons 10-tallen overtredingen per dag begaat waar geen agent bij is en waarvoor we niet beboet worden (net iets te rap rijden 52 ipv 50, schuin de straat oversteken, nog snel oversteken op een zebrapad als het rood is en er is geen verkeer, kersepitje op de openbare weg gooien, ... noem maar op). Dit zijn allemaal "overtredingen" waar ik mee kan leven. Maar als een agent mij, zonder het te moeten bewijzen, kan beschuldigen dat ik door het rood reed, dat ik niet het juiste schoensel droeg op de motorfiets, dat ik vandalisme pleegde, ... vind ik niet kunnen.
Ok, op dat laatste wil ik inpikken. Agent ziet mij een ruit ingooien, alarm gaat af, glasscherven liggen op de grond. Ik ben op heterdaad betrapt en tegengehouden, maar voor de rest zijn er geen getuigen. Als ik zeg dat het al zo was net voor ik aankwam, kan die agent niet bewijzen dat ik het was als je hem geen bijzondere bewijswaarde geeft. Die agent zou mij dus nooit iets kunnen maken?
Hier is de situatie toch anders? In een normale situatie gaat de agent de inbreker hier aanspreken in plaats van te stoppen, zijn plak op te schrijven en door te rijden om op kantoor een pv te schrijven en te versturen?

LeenW
Berichten: 12825

#45 , 22 jun 2016 15:26

Ik ben er van overtuigd dat ieder van ons 10-tallen overtredingen per dag begaat waar geen agent bij is en waarvoor we niet beboet worden (net iets te rap rijden 52 ipv 50, schuin de straat oversteken, nog snel oversteken op een zebrapad als het rood is en er is geen verkeer, kersepitje op de openbare weg gooien, ... noem maar op). Dit zijn allemaal "overtredingen" waar ik mee kan leven. Maar als een agent mij, zonder het te moeten bewijzen, kan beschuldigen dat ik door het rood reed, dat ik niet het juiste schoensel droeg op de motorfiets, dat ik vandalisme pleegde, ... vind ik niet kunnen.
Ok, op dat laatste wil ik inpikken. Agent ziet mij een ruit ingooien, alarm gaat af, glasscherven liggen op de grond. Ik ben op heterdaad betrapt en tegengehouden, maar voor de rest zijn er geen getuigen. Als ik zeg dat het al zo was net voor ik aankwam, kan die agent niet bewijzen dat ik het was als je hem geen bijzondere bewijswaarde geeft. Die agent zou mij dus nooit iets kunnen maken?
Hier is de situatie toch anders? In een normale situatie gaat de agent de inbreker hier aanspreken in plaats van te stoppen, zijn plak op te schrijven en door te rijden?
Een agent gaat toch nooit ingeval van een inbraak stoppen, het plak van de inbreker opschrijven en doorrijden om dan op kantoor een pv op te stellen en op te sturen?
Het gaat niet over de procedure, maar over het in vraag stellen van de bijzondere bewijswaarde. Ik zou in mijn hypothetisch voorbeeld net als u naar de rechtbank kunnen gaan en zonder bijzondere bewijswaarde ga ik vrijuit wegens geen bewijs.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”