Boete verkeerd schoeisel op de motor.

BrainTrain
Berichten: 496

Re: Boete verkeerd schoeisel op de motor.

#31 , 24 jun 2016 22:37

Ze mogen dus wel nagaan of je handschoenen draagt of laarzen draagt die de enkels beschermen maar mogen niet op de de kwaliteit controleren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tybo
Berichten: 145

#32 , 29 jun 2016 08:57

Zo kun je het inderdaad stellen ...

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#33 , 29 jun 2016 09:05

Ze mogen dus wel nagaan of je handschoenen draagt of laarzen draagt die de enkels beschermen maar mogen niet op de de kwaliteit controleren?
Inderdaad, men kan enkel bekeuren inzake de kwaliteit van de valhelm. Deze moet namelijk conform de richtlijnen zijn. Al draag je plastic laarzen en golfhandschoenen en een synthetisch regenjasje met een trainingsbroek, hier kan spijtig genoeg niets tegen gedaan worden.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#34 , 29 jun 2016 09:37

Motorrijden zonder beschermende kledij is niet langer toegelaten.

Volgens artikel 36 van de wegcode moeten motorrijders maar ook scooteristen specifieke kledij dragen wanneer ze op de openbare weg rijden. Naast de reeds verplichte helm zijn handschoenen, een vest met lange mouwen en lange broek verplicht. Ook schoenen met enkelprotectie zijn een must. Toch blijft de tekst vrij soepel te interpreteren want de gebruiker heeft de keuze hoe hij deze nieuwe verplichtingen invult. Volgens de wettekst volstaat een gewone vest terwijl enkel een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie een degelijke bescherming biedt bij een eventuele valpartij. Bovendien is het interessant om mee te geven dat zelfs de beste helm ter wereld pas zinvol is als de sluiting correct wordt gebruikt. Wanneer een helm wordt gedragen zonder een gesloten kinband, dus los, is de kans op effectieve bescherming bij een ongeval klein. Het is daarom belangrijk dat de kinband goed gesloten wordt, zonder speling.

De overtreding opgesteld door de verbalisanten is onterecht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

simonjo
Berichten: 285

#35 , 29 jun 2016 11:23

Ik lees enigszins met grote verbazing dat iemand daarvoor een boete krijgt. PV in de vlucht voor iets dat ze niet hebben kunnen confirmeren, ik zou het toch aanvechten uit princiepe en in de wetenschap dat een rechter ook schappelijk kan zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook 20j met de motor op de baan gereden, altijd met beschermende kledij, en geloof me dat is NODIG. Zelfs een simpele valpartij tegen lage snelheid zonder handschoenen of korte broek/korte mouwen breekt je zuur op aan verwondingen.

Maar als ik dan dagelijks mensen zie rijden met de motor zonder handschoenen, korte broek, geen vest of op sportschoenen waarmee je zelfs niet kan gaan joggen wegens geen steun aan je voeten... dan heb ik stellig de indruk dat dit een overbodige verkeersregel is.

Politiediensten moeten dit toch ook zien, en de aanpak hiervan is een directe verbetering van de veiligheid (in tegenstelling tot heel wat flitspalen).

LeenW
Berichten: 12825

#36 , 29 jun 2016 12:28

Motorrijden zonder beschermende kledij is niet langer toegelaten.

Volgens artikel 36 van de wegcode moeten motorrijders maar ook scooteristen specifieke kledij dragen wanneer ze op de openbare weg rijden. Naast de reeds verplichte helm zijn handschoenen, een vest met lange mouwen en lange broek verplicht. Ook schoenen met enkelprotectie zijn een must. Toch blijft de tekst vrij soepel te interpreteren want de gebruiker heeft de keuze hoe hij deze nieuwe verplichtingen invult. Volgens de wettekst volstaat een gewone vest terwijl enkel een motorvest met rug-, schouder- en elleboogprotectie een degelijke bescherming biedt bij een eventuele valpartij. Bovendien is het interessant om mee te geven dat zelfs de beste helm ter wereld pas zinvol is als de sluiting correct wordt gebruikt. Wanneer een helm wordt gedragen zonder een gesloten kinband, dus los, is de kans op effectieve bescherming bij een ongeval klein. Het is daarom belangrijk dat de kinband goed gesloten wordt, zonder speling.

De overtreding opgesteld door de verbalisanten is onterecht.
Dat lijkt mij toch een heel vrije interpretatie van de wettekst?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#37 , 29 jun 2016 15:26

Sorry LeenW je hebt volkomen gelijk, het juiste staat hier ergens vermeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

M_N
Topic Starter
Berichten: 12

#38 , 30 jun 2016 18:26

Aangezien ik ook dagelijks een motor-scooter in het verkeer breng, ben ik even op rondvraag gegaan naar aanleiding van deze posting. Vanuit het parlement kreeg ik dit antwoord.

De kledijregels voor bestuurders en passagiers van motorfietsen wordt geregeld in art.36.al.4. van de Wegcode: bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.

Ook wij vonden in eerste instantie dat die beschrijving beter kan, bvb wat met wollen handschoenen… enz.

Uit het antwoord op een vraag bleek dat er in 2011 op dit artikel 107 inbreuken werden vastgesteld, in 2012 waren dit er 4434 en in 2014 liepen deze op tot 5371. Ze konden wel geen cijfers geven van het aantal overtredingen per onderdeel (handschoenen/jas/broek/laarzen)?

De wetgever stelt geen specifieke kwaliteitseisen voor deze kledingstukken waardoor de politie hier in principe niet op mag controleren (en dus niet mag beboeten).

Uiteindelijk maakten we de afweging, en besloten we om de eisen niet te verstrengen.
Dus als ik het goed lees, dan hadden ze me hier niet voor mogen beboeten?

LeenW
Berichten: 12825

#39 , 30 jun 2016 18:33

Aangezien ik ook dagelijks een motor-scooter in het verkeer breng, ben ik even op rondvraag gegaan naar aanleiding van deze posting. Vanuit het parlement kreeg ik dit antwoord.

De kledijregels voor bestuurders en passagiers van motorfietsen wordt geregeld in art.36.al.4. van de Wegcode: bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.

Ook wij vonden in eerste instantie dat die beschrijving beter kan, bvb wat met wollen handschoenen… enz.

Uit het antwoord op een vraag bleek dat er in 2011 op dit artikel 107 inbreuken werden vastgesteld, in 2012 waren dit er 4434 en in 2014 liepen deze op tot 5371. Ze konden wel geen cijfers geven van het aantal overtredingen per onderdeel (handschoenen/jas/broek/laarzen)?

De wetgever stelt geen specifieke kwaliteitseisen voor deze kledingstukken waardoor de politie hier in principe niet op mag controleren (en dus niet mag beboeten).

Uiteindelijk maakten we de afweging, en besloten we om de eisen niet te verstrengen.
Dus als ik het goed lees, dan hadden ze me hier niet voor mogen beboeten?
Net omgekeerd, ze mogen u niet beboeten als uw laarzen geen bescherming hebben. Er zijn geen vereisten voor de bescherming bijgevolg kan het omgekeerde ook niet, sportschoenen met bescherming moeten afgekeurd worden..

bobbob
Berichten: 26

#40 , 29 jul 2016 17:36

(overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.)
Staat ergens beschreven hoe die drie artikkelen er moeten uitzien? in de zomer bij 30°c+ rij ik steeds met een witte papieren behangers-overall en handschoenen zonder vingertoppen . Ik ben zelf ook al gestopt geweest door een zwaantje in hemdsmouwen , is dit corect of niet ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”