Boete geparkeerd op staanplaats taxi

Greetp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete geparkeerd op staanplaats taxi

#1 , 15 jun 2016 19:55

Ik werk sinds jaren in hetzelfde bedrijf dat gevestigd is in een bedrijven complex, veel bedrijven maar zoals zo vaak te weinig parkeerplaatsen. Mensen gebruiken de voetpaden als parkeerplaats, parkeren zich zodanig slecht zodat het zicht bemoeilijkt wordt en dat is de reden waarom ik me niet parkeer in dat bedrijvencomplex. De politie komt hier niet bekeuren want dit is op privé-domein.
Op de toegangsweg naar het bedrijvencomplex (Medialaan) zijn er een paar staanplaatsen voor taxi’s. In al die jaren dat ik daar werk heb ik nog nooit een taxi daar zien staan. De taxi’s rijden namelijk het bedrijvencomplex in om hun klanten op te halen, of zetten hun klanten af aan VTM.
Ik parkeer me dus af en toe op zo’n staanplaats en heb nu op 1 week tijd 2 maal een PV ontvangen van 55€. (verkeersbord E9a + onderbord taxi's)
Heb ik in dit geval enig verhaal wetende dat deze plaatsen nooit worden gebruikt, dat geen enkel taxibedrijf daar zijn staanplaats heeft en dat er een nijpend tekort is aan parkeerplaatsen binnen het bedrijvencomplex.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 15 jun 2016 20:06

Om te beginnen, hoe gaat u bewijzen dat daar nooit een taxi staat? Omdat u er nog nooit een gezien heeft?

De borden zijn duidelijk, of er een taxi wel of niet zou parkeren is niet relevant. Het tekort aan parkeerplaatsen moet u bespreken met de eigenaar van het complex.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2016 20:15

Ik weet niet hoe dit in de wegcode is beschreven???

nooit iets over gelezen over taxi standplaatsen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 15 jun 2016 20:57

Wegcode, Hoofdstuk II. Verkeersborden, Artikel 11.3, punt 3° d)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 7-hs2art11

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 15 jun 2016 21:24

Ofwel zijn de straten daar openbare weg en telt het verkeersreglement overal.
Ofwel is het een privaat terrein toegankelijk voor het publiek of een niet openbare terreinen die voor een aantal personen toegankelijk zijn. Ook daar is de wet van 16 maart 1968 van toepassing maar niet de wegcode.
Het is de rechter die soeverein beslist over al of niet openbaarheid .... hof van Cassatie heeft heel veel rechtspraak over deze zaken en nogal wat private plaatsen en wegen zijn hierdoor openbare weg met alle gevolgen van dien ...nl toepassing wegcode.

Zo zal politie PV's schrijven op parkings van grootwarenhuizen wegens vb inbreuken tegen parkeren op plaatsen voorbehouden gehandicapten.
Trouwens heel die buurt heeft straatnamen dus zou het me zeer verwonderen dat het niet een gewone openbare weg is.
Anders moeten alle brievenbussen in begin van het complex staan. Postbode rijdt geen km op privaat terrein.
En ik zie nergens een bord privaat domein staan.

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 15 jun 2016 21:53

Ik vermoed dat het gaat om de taxistandplaats op de Medialaan vlak na de bushalte (50.914187, 4.399125).
Dit is openbare weg, er staat duidelijk een bord dat het begin van de taxistandplaats aanduidt, en een bord dat het einde aanduidt. En op de grond zijn markeringen en het opschrift Taxi aangebracht. Weinig ruimte voor interpretatie, je mag er gewoon niet parkeren.
Maar zelfs op Google Streetview zie je er gewone wagens geparkeerd staan, dus het is schijnbaar wel gebruikelijk. En strafbaar !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 jul 2016 18:40

U maakt geen schijn van kans
U mag er niet staan, het feitelijke gebruik van die parkeerplaatsen doet niet ter zake

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”