Boete

Buzzybeeke
Topic Starter
Berichten: 99

Boete

#1 , 14 jun 2016 12:12

Ik heb blijkbaar te snel gereden. Niet van mijn gewoonte, dus mijn eerste boete op 20 jaar.... ;o((
(58 waar ik 50 mocht)

De overtreding werd begaan op 18/05/2016. De vaststelling werd gedaan op 31/05.
Ik heb het PV ontvangen (met vragenlijst) op 11/6.

Is dat niet te laat? en, wat vul ik in dat geval best in op de bijhorende vragenlijst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 14 jun 2016 12:15

Als er een foto is, gaat het niet uitmaken of het PV wel of niet te laat verzonden is. Best gewoon betalen dus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2016 12:42

PV is zijn bijzondere bewijswaarde kwijt na 14 dagen. Maar zoals Leen zegt: als er een foto is, is dit bewijs genoeg, en is de bijzonder bewijswaarde van het PV niet nodig. Maar "te laat" is het PV dus niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 14 jun 2016 16:05

Trouwens het is niet de datum van ontvangst die telt maar van verzending.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 14 jun 2016 19:12

Ik heb blijkbaar te snel gereden. Niet van mijn gewoonte, dus mijn eerste boete op 20 jaar.... ;o((
(58 waar ik 50 mocht)

De overtreding werd begaan op 18/05/2016. De vaststelling werd gedaan op 31/05.
Ik heb het PV ontvangen (met vragenlijst) op 11/6.

Is dat niet te laat? en, wat vul ik in dat geval best in op de bijhorende vragenlijst?
PV is zijn bijzondere bewijswaarde kwijt indien méér dan 14 dagen na bewuste overtreding verzonden.

Dat betekent dan dat een rechter niet langer verplicht is de overtreding bewezen te achten tot bewijs van het tegendeel. De rechter oordeelt dan souverein of hij de overtreding bewezen acht of niet.

Nu, met een dossier waarop uw voertuig duidelijk herkenbaar staat, getrokken door een geijkte snelheidscamera, bediend door politiemensen die daarvoor een opleiding gekregen hebben .... zou ik er niet teveel op rekenen dat een rechter de overtreding niet bewezen zou achten.

Waarschijnlijk ontvangt u eerstdaags een tweede schrijven, met daarbij een overschrijvingsformulier (bedrag wss 50 euro). Als u die tijdig en correct betaalt, is de kous in principe af. U hoeft dan het bijgevoegde inlichtingenformulier niet in te vullen.

Het staat u altijd vrij om de inbreuk te betwisten binnen de voorzien termijn, en de zaak voor de rechter te brengen. Maar met de argumentatie die ik tot hiertoe lees ..... zou ik u dat écht afraden. Dat gaat u wellicht iets méér kosten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”