Aangifte doen?

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Aangifte doen?

#1 , 13 jun 2016 15:34

Hallo iedereen

Vandaag ben ik in Gent geweest. Op de Ottergemsesteenweg in Gent, waar aan beide kanten geparkeerd mag worden, kwam ik een tegenligger tegen. Gezien we niet konden uitwijken naar een parkeerplaats doordat er geen plaats was, hebben we vertraagd en reed ik zo dicht mogelijk bij de auto's die daar geparkeerd stonden. Toch hebben onze zijspiegels elkaar geraakt, ikzelf reed op dat moment 5 à 10km/u, de tegenligger iets sneller.

Dus mijn zijspiegel kreeg een klap en ik remde af, maar die tegenligger reed gewoon langzaam door. Ik ben dan iets verderop blijven stilstaan, maar hij was al weg.

Nu is er wel geen schade aan mijn spiegel doordat het dichtgeklapt is. Ik veronderstel dan ook dat er geen schade was bij de tegenligger, gezien hij gewoon doorreed.

Nu is de vraag ofdat ik aangifte moet doen bij de politie, gewoon uit voorzorg omdat hij misschien ook aangifte gaat doen en mij de schuld probeert te geven. Dus moet ik het zo laten of aangifte doen?

En is er in dit geval sprake van vluchtmisdrijf?

Heeft dit ook gevolgen voor een jonge bestuurder?

En wie treft hier bij dit incident de schuld? Ik denk dat we beide schuld hebben, klopt dit?

En zijn er boetes die je kunt krijgen voor dit incident?

Met vriendelijke groeten
Lelly

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 jun 2016 15:48

Dit zal mij een geval 50/50 lijken qua schade.

Aangifte doen bij de politie: altijd bij een ongeval waarbij je de tegenpartij niet kent/wegrijdt.
Dan kan deze alvast niet zeggen dat jij vluchtmisdrijf gepleegd hebt.

En ja: dit is vluchtmisdrijf van de tegenpartij alvast.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2016 16:11

Inderdaad zeer zeker aangifte doen bij de politie! Tegenpartij heeft vluchtmisdrijf gepleegd, dus laat dit zeker zo opnemen in een PV, zodat de tegenpartij jou later niet kan beschuldigen.

Je hebt niet echt een verkeersovertreding begaan als ik het zo lees, dus het gaat verder weinig of geen gevolgen voor jou hebben.

Ik weet wel niet goed of je dit nu best aangeeft bij uw verzekering of niet. Langs de éne kant: als de tegenpartij plots opdaagt en claimt schade te hebben, komt het sowieso bij uw verzekering terecht. Langs de andere kant: kans is volgens mij zéér klein dat je de tegenpartij ooit nog hoort (weet zelf ook wel dat hij of zij vluchtmisdrijf gepleegd heeft) en een ongeval aangeven bij je verzekering als het niet nodig is, is premie-gewijs niet zo'n goed idee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2016 16:25

Nog even dit vermelden:

Dit is gebeurd met de auto van mijn ouders, die verzekerd staat op mijn vaders naam, ikzelf sta niet vermeld als regelmatige bestuurder, omdat ik maar misschien 1x per maand met de auto rij, dus als ik aangifte doe, heeft dit gevolgen voor de verzekering?

Ps. Ik ben tevens ook een jonge bestuurder.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2016 16:31

Het is niet omdat je niet als regelmatige bestuurder vermeld staat, dat jij niet occasioneel met die wagen zou mogen rijden. In dat opzicht is het geen probleem. Geen idee of het aangeven van dit ongeval, zonder dat er (voorlopig) een schadeclaim is, invloed kan hebben op de premie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2016 18:48

Indien je zelf geen schade hebt dient er niet onmiddellijk een proces-verbaal opgesteld te worden. Je kan bij de politie ook gewoon een registratie laten doen van hetgeen gebeurde. Dit maakt dat je je niet schuldig maakt aan vluchtmisdrijf. Mocht je dan in de toekomst alsnog iets horen van de tegenpartij, dan kan je steeds terugvallen op het interventieverslag of meldingsverslag.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”