Ongeval met indicatie van alcohol onder 2 pv's

katrienher
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ongeval met indicatie van alcohol onder 2 pv's

#1 , 13 jun 2016 15:04

Hello,
Ik had onlangs een kleine ongeval gehad en bij blazen had ik 0,7 Mg/promille. De politie heeft twee pv's opgesteld met twee verschillende nummer's : 1 vastelling van een ongeval en 2de onmiddellijk intrekkingen van rijbewijs.
Mijn vraag is nu zal mijn verzekering deze twee pv's aan elkaar kunnen linken? De politie heeft gezegd dat ik niets moet zeggen aan mijn verzekering...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2016 15:34

De politie heeft gezegd dat ik niets moet zeggen aan mijn verzekering...
??? De politie die u helpt om de verzekering op te lichten (of op zijn minst voor te liegen). Beter wordt het niet...

Maar bon, als in het PV van het ongeval nergens verwezen wordt naar het PV van de alcoholtest, denk ik idd niet dat de verzekering op eigen houtje beiden aan elkaar kan koppelen. Zij krijgen immers enkel de melding van het ongeval binnen. Maar als de tegenpartij echter aan zijn verzekering meld dat er bij u een positieve ademtest afgenomen is, zou de bal wel eens aan het rollen kunnen gaan. Als de tegenpartij geen weet heeft van die ademtest, zal uw verzekeringsmaatschappij het volgens mij niet te weten komen...

Maar het blijft wel opmerkelijk dat de poltie dit wezenlijk element weglaat uit het PV van het ongeval... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 jun 2016 16:23

Fraude door de politie?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2016 16:33

Fraude door de politie?
Zo lijkt het mij ook... Als de verzekering echter op één of andere manier lucht krijgt van het "alcohol-aspect" van dit ongeval, zullen de gevolgen niet miniem zijn voor de topic starter (zelf opdraaien voor alle schade, stopzetten polis, ...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#5 , 13 jun 2016 17:13

Als in de PV van het ongeval nergens melding wordt gemaakt van een positieve alcoholtest, is dit een zware fout en kan tot ontslag van die politieagent leiden wanneer dit moedwillig is gebeurt.
In principe kan de tegenpartij niet weten of er een alcoholtest is uitgevoerd, want normaal worden PV's gescheiden opgesteld.

U doet er in alle geval goed aan dit tegen niemand te vertellen.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 13 jun 2016 17:15

De politie heeft gezegd dat ik niets moet zeggen aan mijn verzekering...
??? De politie die u helpt om de verzekering op te lichten (of op zijn minst voor te liegen). Beter wordt het niet...
Uw verzekering oplichten/ voorliegen?
Sinds wanneer ben je in België verplicht uzelf te beschuldigen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2016 17:33

Het is gebruikelijk dat een afzonderlijk PV wordt opgesteld voor de alcoholintoxicatie / dronkenschap.
In het PV m.b.t. het ongeval wordt vermeld dat een afzonderlijk PV werd opgesteld voor alcoholintoxicatie / dronkenschap.
Beide PV's komen terecht in hetzelfde strafdossier. Als de verzekeringsmaatschappij kopie van het strafdossier opvraagt zal zij dus ook kennis nemen van het PV inzake alcoholintoxicatie / dronkenschap.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 13 jun 2016 19:32

Hello,
Ik had onlangs een kleine ongeval gehad en bij blazen had ik 0,7 Mg/promille. De politie heeft twee pv's opgesteld met twee verschillende nummer's : 1 vastelling van een ongeval en 2de onmiddellijk intrekkingen van rijbewijs.
Mijn vraag is nu zal mijn verzekering deze twee pv's aan elkaar kunnen linken? De politie heeft gezegd dat ik niets moet zeggen aan mijn verzekering...
Het is gebruikelijk dat een afzonderlijk PV wordt opgesteld voor de alcoholintoxicatie / dronkenschap.
In het PV m.b.t. het ongeval wordt vermeld dat een afzonderlijk PV werd opgesteld voor alcoholintoxicatie / dronkenschap.
Beide PV's komen terecht in hetzelfde strafdossier. Als de verzekeringsmaatschappij kopie van het strafdossier opvraagt zal zij dus ook kennis nemen van het PV inzake alcoholintoxicatie / dronkenschap.
Zou het niet kunnen dat topicstarter gewoon 1 en ander verkeerd begrepen heeft ? Namelijk, dat beide PV's in hetzelfde strafdossier terechtkomen, en de verzekeraar daar dus ook kennis van zal nemen, ook al zegt topicstarter aan zijn verzekeraar zelf niks over de strafbare alcoholopname.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 13 jun 2016 23:31

Bij dronkenschap heeft een verzekering mogelijkheid tot regres (terugvordering). Niet bij intoxicatie.
Er worden inderdaad twee opgesteld ...dat is helemaal geen fraude.
Gezien geheim onderzoek is verzekering in eerste instantie geen partij bij PV intoxicatie ... enkel inzake ongeval. Het is dat PV dat ze kunnen opvragen.
Wat de betrokkene wel of niet moet doen is zijn zaak.
Politie zal iets gezegd hebben in de aard van u dient inzake de aanrijding best uw verzekering in kennis te stellen. Wat u verder doet is uw zaak. Of betrokkene dat dus verteld aan zijn verzekering of niet zal de politie worst wezen.
Politie stelt parket in kennis niet de verzekering is niet hun taak.
Geheim van het onderzoek en zo ... wat politie betreft is verzekering geen betrokken partij net zo min als bv de ouders van de bestuurder of zelfs zijn echtgenote ...die krijgen ook niets te horen.

PS bij mijn weten wordt van alle bestuurders bij een ongeval systematisch een ademtest afgenomen.


Voor de rest zie @scorpioen en @Iohabra

giserke
Berichten: 2434

#10 , 14 jun 2016 10:07

In ieder geval op de PV van het ongeval zelf moet wel degelijk vermeld staan dat de chauffeur een positieve of negatieve alcoholtest heeft afgelegd.
het is onderdeel van de vaststelling en de omstandigheden van het ongeval. Dit heb ik zelf lijfelijk mogen ondervinden toen iemand mijn bumper af reed (negatief gelukkig)
Als daarnaast nog zaken zijn zoals verzekering niet in orde, of keuring niet in orde staat dit ook op de PV.

En zoals Franciscus schrijft daarnaast zal de politie nog een PV maken voor het strafdossier indien positief geblazen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 14 jun 2016 10:36

Klopt giserke.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2016 11:32

In ieder geval op de PV van het ongeval zelf moet wel degelijk vermeld staan dat de chauffeur een positieve of negatieve alcoholtest heeft afgelegd.
Dat zou ik toch ook verwachten! Voor de verzekeringsmaatschappij is dit immers zeer belangrijke informatie. Zoals ik de openingspost interpreteerde, zou er op het PV van het ongeval geen enkele verwijzing naar de alcoholtest zijn, wat me vreemd lijkt. Maar misschien heeft de TS het inderdaad verkeerd begrepen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”