Aanhouding parking Cross motor.

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Aanhouding parking Cross motor.

#1 , 09 jun 2016 15:05

Beste,
Onlangs ben ik aangehouden op een parkeerterrein van de tankstation keten q8.
Iets voor de middag zijn we van thuis uit vertrokken met een camionette (cross motor ingeladen) richting wallonie om daar te gaan crossen op een crossterrein. Aangezien mijn achterband plat was zijn we gestopt aan een q8 parking om dez daar gratis op te blazen. Hiervoor heb ik mijn crosser uitgeladen en binnen het parkeervak aan de luchtpomp gezet. Op het moment dat ik de band aan het opblazen was stopt er een anonieme wagen van de politie achter mij en die gaat over tot volledige controle.

Mijn motor wordt enkel gebruikt op crossparcours en daarom had ik geen kenteken en verzekering op zak. Bij de controle van het chassis nr. heb ik om duidelijke informatie gevraagd voor ze verder gingen. Hierop kreeg ik antwoord dat ik niet fars moest doen en dat ze mij wel van mijn machine zouden kloppen als ik mijn chassis nr niet zou geven. Vervolgens hebben ze mij in de boeien geslagen omdat ik mijn Identiteitsbewijs niet op zak had en mijn cross motor werd onmiddellijk in beslag genomen + mijn gopro camera om de beelden te controleren!

Ze hebben me verteld dat die parking eigenlijk ook openbare weg is en daarom mocht ik hem niet uitladen, hierin kan ik volgen en daarom wil ik weten of de handeling juist was en of ik dit eventueel aanvechten ?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten, M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 09 jun 2016 15:09

nogal straf dat ze u direct in de boeien slaan... zomaar zonder aanleiding

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2016 15:10

De aanleiding was dat ze mijn identiteit niet kenden. Dit hoorde ik achteraf op de bureau van de agent die mij heeft overgebracht.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 09 jun 2016 16:17

Je bent eigenlijk over de hele lijn in overtreding gegaan. Geen verzekering noch inschrijving van een moto op de openbare weg, geen ID kaart bij, en uit uw topic maak ik op dat je ook een grote mand had.

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jun 2016 16:57

Je bent eigenlijk over de hele lijn in overtreding gegaan. Geen verzekering noch inschrijving van een moto op de openbare weg, geen ID kaart bij, en uit uw topic maak ik op dat je ook een grote mand had.
Gelieve u te onthouden indien u geen juridische kennis heeft m.b.t strafrecht / wegcode en verkeersovertredingen , aan zulke uit de lucht gegrepen opmerkingen heeft niemand iets.
Er is geen tumult geweest, enkel 1 zin van de desbetreffende agent waarop ik zelf vriendelijk en meewerkend heb gereageerd!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 jun 2016 19:58

[zulke uit de lucht gegrepen opmerkingen heeft niemand iets.
!
Wat was er uit de lucht gegrepen? Dat uw moto niet verzekerd was???? Dat er geen nummerplaat ophing???? Dat je uw ID kaart niet bij had????
Uit uw reactie hier moet ik nogmaals besluiten dat je waarschijnlijk ook een grote mond hebt opgezet tegen die agenten. Ze doen niet zomaar handboeien om voor de bovenvermelde overtredingen. Je kan blijkbaar moeilijk om met kritiek.

BrainTrain
Berichten: 496

#7 , 10 jun 2016 00:29

Voor zover ik het begrijp hoeft er geen nummerplaat of inschrijving te gebeuren wanneer je het voertuig enkel op privé terrein gebruikt (om bv te crossen). Een motorrijtuig dat op een privéterrein rijdt moet niet verplicht verzekerd zijn (Cass. 6.2.1997). Een moto van een trailer afladen om de banden op te pompen kan volgens mij niet beschouwd worden als er zich mee op de openbare weg begeven. Dat zou willen zeggen dat je die motor ook niet vanuit je garage tot op de trailer mag rijden die voor je deur staat. Want dan begeef je je ook 1 meter op de openbare weg. Je ID niet bijhebben was natuurlijk stom.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 jun 2016 08:49

Maar wie zegt dat TS niet met zijn moto heeft gereden tussen uitladen en luchtpomp (ook zelfs zonder de motor aan te zetten) Een niet ingeschreven en/of onverzekerd voertuig mag niet op de openbare weg: punt uit, zelfs al staat het stil.

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jun 2016 14:13

[zulke uit de lucht gegrepen opmerkingen heeft niemand iets.
!
Wat was er uit de lucht gegrepen? Dat uw moto niet verzekerd was???? Dat er geen nummerplaat ophing???? Dat je uw ID kaart niet bij had????
Uit uw reactie hier moet ik nogmaals besluiten dat je waarschijnlijk ook een grote mond hebt opgezet tegen die agenten. Ze doen niet zomaar handboeien om voor de bovenvermelde overtredingen. Je kan blijkbaar moeilijk om met kritiek.
Ik doelde op het feit dat je uit mijn post kon opmaken dat ik waarschijnlijk wel een grote mond had. Ik dacht wel dat je dit zelf zou begrepen hebben.

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jun 2016 14:15

Maar wie zegt dat TS niet met zijn moto heeft gereden tussen uitladen en luchtpomp (ook zelfs zonder de motor aan te zetten) Een niet ingeschreven en/of onverzekerd voertuig mag niet op de openbare weg: punt uit, zelfs al staat het stil.
Daar knelt het schoentje dus, en daarom vraag ik hier raad aan personen die mij juiste informatie kunnen meedelen omtrent dit voorval.
Misschien is er ook een verschil ivb de wetgeving van een openbaar terrein tegen over de openbare weg.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 10 jun 2016 14:42

Je bent eigenlijk over de hele lijn in overtreding gegaan. Geen verzekering noch inschrijving van een moto op de openbare weg, geen ID kaart bij, en uit uw topic maak ik op dat je ook een grote mand had.
Doe es normaal zeg. Bovenstaande zaken zijn geen reden om iemand te arresteren...

mjers
Berichten: 1788

#12 , 10 jun 2016 14:43

Maar wie zegt dat TS niet met zijn moto heeft gereden tussen uitladen en luchtpomp (ook zelfs zonder de motor aan te zetten) Een niet ingeschreven en/of onverzekerd voertuig mag niet op de openbare weg: punt uit, zelfs al staat het stil.
Daar knelt het schoentje dus, en daarom vraag ik hier raad aan personen die mij juiste informatie kunnen meedelen omtrent dit voorval.
Misschien is er ook een verschil ivb de wetgeving van een openbaar terrein tegen over de openbare weg.
Mogelijk spelen er andere zaken mee om u te arresteren?
Indien u niets kan bedenken en u vriendelijk bleef heb ik er ook het raden waarom men u in de boeien sloeg...

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 jun 2016 16:26

Maar wie zegt dat TS niet met zijn moto heeft gereden tussen uitladen en luchtpomp (ook zelfs zonder de motor aan te zetten) Een niet ingeschreven en/of onverzekerd voertuig mag niet op de openbare weg: punt uit, zelfs al staat het stil.
Daar knelt het schoentje dus, en daarom vraag ik hier raad aan personen die mij juiste informatie kunnen meedelen omtrent dit voorval.
Misschien is er ook een verschil ivb de wetgeving van een openbaar terrein tegen over de openbare weg.
Mogelijk spelen er andere zaken mee om u te arresteren?
Indien u niets kan bedenken en u vriendelijk bleef heb ik er ook het raden waarom men u in de boeien sloeg...
Nadat ik om informatie vroeg voordat ze verder gingen stelde een van hun zich meteen 'agressief' op. Hij zou me van mijn machine stampen.
Op de bureau heb ik te horen gekregen dat ze mij geboeid hebben omdat ik mijn identiteit niet kon verifieren. Mijn papieren van de motor had ik ook niet op zak. Dat ze mij geboeid hebben kan ik dus begrijpen. Al was het naar mijn mening wel een overdreven reactie.
Volgens mij wouden ze eerder laten zien wie er de baas was op dat moment :).

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 10 jun 2016 23:23

Zijn 'we' vertrokken met een camionette ...
Wie zijn we ??? Deze andere personen hadden die papieren bij - was de LV en die personen wel in orde?
Dus u zat op de motorfiets ... is dat nodig om te tanken.

Parking van een tankstation is openbare plaats.

Indien u geen papieren bij hebt van niets geen ID-RB - verzekering - inschrijving kan dat idd een reden te zijn om u bestuurlijk aan te houden en uw identiteit te controleren op bureau.
Boeien is dan een veiligheidsmaatregel.

Wat er juist gebeurd is weten we uiteraard niet.
Hebt u al een of meerdere PV's ontvangen?


Van uw machine stampen ..als dat gezegd is ..niet zo klantvriendelijk.
Indien vervolging kan het bedrag wel 'wat' oplopen,

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 11 jun 2016 08:12

Hier kan weinig of niets van juridische raad gegeven worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”