Aanhouding parking Cross motor.

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Re: Aanhouding parking Cross motor.

#16 , 11 jun 2016 09:08

Zijn 'we' vertrokken met een camionette ...
Wie zijn we ??? Deze andere personen hadden die papieren bij - was de LV en die personen wel in orde?
Dus u zat op de motorfiets ... is dat nodig om te tanken.

Parking van een tankstation is openbare plaats.

Indien u geen papieren bij hebt van niets geen ID-RB - verzekering - inschrijving kan dat idd een reden te zijn om u bestuurlijk aan te houden en uw identiteit te controleren op bureau.
Boeien is dan een veiligheidsmaatregel.

Wat er juist gebeurd is weten we uiteraard niet.
Hebt u al een of meerdere PV's ontvangen?


Van uw machine stampen ..als dat gezegd is ..niet zo klantvriendelijk.
Indien vervolging kan het bedrag wel 'wat' oplopen,
Ik ben de enige waarvan de motorfiets uitgeladen was, dit enkel om mijn achterband op te pompen. Tijdens de zoektocht naar het chassis.nr ben ik op mijn zadel gaan zitten om mijn stuur te draaien. Daarna zijn ze het nummer beginnen doorgeven.
Momenteel nog geen pv ontvangen. De klantvriendelijkheid was er inderdaad niet haha :)
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#17 , 11 jun 2016 18:13

Mocht u binnen de 14 dagen geen PV ontvangen dan eens via de dienst intern toezicht navraag doen OF er wel een PV opgesteld is.
Indien niet bij dezelfde dienst aangifte doen inzake de feiten. Vooral het gedrag.
Men had dus perfect bij uw mede-rijders kunnen controleren wie u werkelijk was.

Wat de feiten betreft in theorie zijn die effectief strafbaar een motorfiets ook niet bereden blijft een voertuig.
Persoonlijk : controle vind ik verantwoord - wijze van behandelen niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 12 jun 2016 22:38

Beste,
Onlangs ben ik aangehouden op een parkeerterrein van de tankstation keten q8.
Openbare weg volgens de rechtspraak

En uw motor was niet ingeschreven, niet verzekerd ...
U bent een bestuurder, zelfs al duwt u die motor.
En u kan zich niet identificeren ...

Tsjaaaaa

Reclame

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 jun 2016 00:25

Is er enig verschil wanneer mijn motor wel verzekerd blijkt te zijn op chassis nummer maar niet op kenteken ?
Er is niet mee gereden, ik heb ook geen alcohol test moeten afnemen.

Franciscus
Berichten: 38592

#20 , 13 jun 2016 00:50

Verzekerd op chassisnr. is evenzo in orde.

BrainTrain
Berichten: 496

#21 , 13 jun 2016 16:36

Men is toch geen "bestuurder" van een voertuig wanneer men een moto aan het stuur vooruit duwt? Dit zou betekenen dat men mij kan bekeuren omdat ik met de fiets aan de hand op het voetpad stap. Onder het mom dat ik met een fiets niet op de het voetpad mag rijden.
Het is pas wanneer men zich voortbeweegt "door middel van het voertuig" dat het "in het verkeer wordt gebracht", niet? De motor van de moto stond af en de moto stond niet geparkeerd.

crossdrive
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#22 , 13 jun 2016 16:58

De motor stond geparkeerd in het parkeervak waar de banden kunnen worden opgepompt. Bij mijn weten ben je inderdaad een bestuurder wanneer je het voertuig aan het voortduwen bent.

Didymus
Berichten: 2061

#23 , 13 jun 2016 18:42

Klopt. Met een fiets aan de hand ben je voetganger, maar met een motorvoertuig bestuurder.
"sowieso" schrijf je zo.

BrainTrain
Berichten: 496

#24 , 14 jun 2016 09:21

Als ik dus na een avondje stappen met mijn bromfiets te voet naar huis stap en ik heb een positieve alcoholcontrole dan wordt ik vervolgd voor rijden onder invloed?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#25 , 14 jun 2016 09:22

Als ik dus na een avondje stappen met mijn bromfiets te voet naar huis stap en ik heb een positieve alcoholcontrole dan wordt ik vervolgd voor rijden onder invloed?
Ja. Je bent dan immers bestuurder.
Zoals hierboven al gezegd: enkel fietsen zijn hiervan vrijgesteld.

BrainTrain
Berichten: 496

#26 , 14 jun 2016 09:23

De motor stond geparkeerd in het parkeervak waar de banden kunnen worden opgepompt. Bij mijn weten ben je inderdaad een bestuurder wanneer je het voertuig aan het voortduwen bent.
Als ik het voertuig "onbemand" achter laat voor langere tijd dan is dat parkeren. Als ik bij mijn voertuig blijf dan valt dat onder lossen en laden. In deze was hij lucht aan het laden :-)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 14 jun 2016 23:17

Als ik dus na een avondje stappen met mijn bromfiets te voet naar huis stap en ik heb een positieve alcoholcontrole dan wordt ik vervolgd voor rijden onder invloed?
Ja. Je bent dan immers bestuurder.
Zoals hierboven al gezegd: enkel fietsen zijn hiervan vrijgesteld.
Neen, een niet bereden 2-wielige bromfiets is evenmin een voertuig ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... e/100-art2

Art 2.17
De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.


Voortbewegingstoestellen evenmin.


De uitzondering is er dus bij rijwielen, 2-wielige bromfietsen, en voortbewegingstoestellen.

In elk ander geval is wie een voertuig voortduwt, een bestuurder.
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 14 jun 2016 23:19

Als ik het voertuig "onbemand" achter laat voor langere tijd dan is dat parkeren. Als ik bij mijn voertuig blijf dan valt dat onder lossen en laden. In deze was hij lucht aan het laden :-)
Je kan natuurlijk steeds proberen met je eigen wegcode te verzinnen, maar de Belgische definiëert parkeren en stilstaan nét iets anders ...

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

BrainTrain
Berichten: 496

#29 , 14 jun 2016 23:48

Als ik het voertuig "onbemand" achter laat voor langere tijd dan is dat parkeren. Als ik bij mijn voertuig blijf dan valt dat onder lossen en laden. In deze was hij lucht aan het laden :-)
Je kan natuurlijk steeds proberen met je eigen wegcode te verzinnen, maar de Belgische definiëert parkeren en stilstaan nét iets anders ...

2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
Dit komt toch neer op wat ik schrijf: als TS zijn moto niet voor langere tijd onbemand achterlaat en hij bevindt zich bij zijn moto dan is dat niet parkeren als hij bij een luchtpomp staat om lucht in de banden te pomen. Dit is toch een vorm van "laden", niet?

Rapture
Berichten: 124

#30 , 15 jun 2016 16:24

Als ik dus na een avondje stappen met mijn bromfiets te voet naar huis stap en ik heb een positieve alcoholcontrole dan wordt ik vervolgd voor rijden onder invloed?
Ja. Je bent dan immers bestuurder.
Zoals hierboven al gezegd: enkel fietsen zijn hiervan vrijgesteld.
...

In elk ander geval is wie een voertuig voortduwt, een bestuurder.
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Voortduwen=besturen?

Dus stel, pa zijn auto valt in panne. Zoon van 15 helpt de auto van de weg duwen. Politie komt langs.
Zoon krijgt boete wegens het besturen van een wagen zonder rijbewijs. :lol:

Vind het maar een raar verhaal. TS kan toch moeilijk speciaal een nummerplaat + verzekering voor zijn motor gaan aanvragen voor die keer dat hij die banden gaat oppompen in het naftstation. Moest het effectief zijn zoals TS het beschrijft en dat staat ook zo in het pv, dan zou ne rechter daar eens goed mee lachen en tegelijkertijd zuchten met die agenten die de wet wel overdreven strikt interpreteren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”