Meerdere boetes in korte tijd

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Meerdere boetes in korte tijd

#1 , 09 jun 2016 03:12

Hallo iedereen

Vandaag hebben mijn ouders (weer) een boete gekregen, het is al de derde boete op 3 maanden tijd.

- In maart 2016 hebben ze een eerste snelheidsboete van €50 gekregen. Oorzaak: 79km/u gereden op 70km/u rijksweg en geflitst door een mobiele flitser. Chauffeur was mijn vader.

- April 2016 kregen ze een boete voor foutparkeren aan een gele onderbroken streep. Gevolg is boete van €55. Normaal parkeert iedereen daar gezien er niet zo veel parkeerplaats is, waarschijnlijk gewoon bad karma door een inspecteur die slechtgezind was, het is een éénrichtingsstraat die heel breed is, er kunnen zelfs 2 bussen elkaar voorbijrijden, toch mag je daar niet parkeren.

- Vandaag een pv ontvangen van de federale politie met een boete van €160. Oorzaak: 102km/u gereden op een E17 richting Frankrijk waar je nu tijdelijk 70km/u mag rijden. Moeder vertrouwde een 10 jaar oude gps zonder updates die aangaf dat je 120km/u mag rijden ondanks er op die autosnelweg een vijftal keer een herhaling stond van 70km/u en een zichtbare superflitspaal in de middenberm. Moeder is een vrouw die altijd alles beter weet. Geflitst op donderdag 26/05.

- Gezien mijn moeder op zaterdag 28/05 nogmaals richting Frankrijk heeft gereden, verwachten we nog een boete... :?

Verder staat de nummerplaat van de auto op naam van mijn vader, dus staat bij bestuurder standaard mijn vaders naam. Bij de 2 eerste boetes klopte het dus. Nu is de derde boete door mijn moeder veroorzaakt waardoor het niet klopt. Ze wilt de boete betalen zodat het niet naar de rechtbank gaat (met kans op intrekking van rijbewijs), dus ze wilt het niet betwisten, maar omdat ze de bestuurder was, moet ze het antwoordformulier invullen. Maar is het niet zo dat als je het antwoordformulier invult, je dan betwist en dit pv naar de rechtbank gaat? Of moet ze het gewoon invullen en boete betalen om het dossier als volledig te beschouwen?

Verder gaat er waarschijnlijk nog een boete aankomen voor de vierde overtreding, kan het zijn dat ze dan moet verschijnen in de rechtbank omdat het de vierde boete is in korte periode? Ik heb even research gedaan, met als resultaat dat als je binnen een jaar meerdere overtredingen begaat, je (risico loopt) de boete dubbel moet betalen bij overtreding van +30km/u. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Met vriendelijke groeten
Lelly

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2016 12:27

Normaal parkeert iedereen daar gezien er niet zo veel parkeerplaats is, waarschijnlijk gewoon bad karma door een inspecteur die slechtgezind was, het is een éénrichtingsstraat die heel breed is, er kunnen zelfs 2 bussen elkaar voorbijrijden, toch mag je daar niet parkeren.
Volledig misplaatste opmerking. De inspecteur heeft zijn plicht gedaan en er mocht daar niet geparkeerd worden. Punt.

Verder: de boetes worden inderdaad naar de eigenaar van de wagen gestuurd, maar als dit niet de bestuurder was, moet dit gemeld worden op het formulier. Hiermee betwist je de boete niet! Als de bestuurder van de wagen het formulier gewoon invult met zijn gegevens, en verder de overtreding niet betwist, en dit formulier opstuurt, zal hij nadien gewoon het overschrijvingsformulier voor de minnelijke schikking ontvangen.

Het is wel belangrijk dat aangegeven wordt wie effectief de bestuurder was. Als die bestuurder te veel in herhaling valt, kan dit wel eens verdere gevolgen hebben. Uiteraard kan niemand controleren wie effectief aan het stuur zat. Hier wordt dan ook veel misbruik van gemaakt (is nog in de media geweest een tijdje terug): als iemand al veel snelheidsovertredingen begaan heeft, en er komt er nog eentje binnen: snel aan mama of papa vragen dat zij "als bestuurder" mogen opgeschreven worden, en zoon of dochter zal wel de boete betalen, maar vermijd zo wel de politierechtbank...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jun 2016 22:45

Naam bestuurder invullen op inlichtingenformulier

Dit is GEEN betwisting van het PV - ,een vaak gehoorde misvatting

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”